Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

nietnu

nietnu

27-04-2012 om 21:06

Wie heeft recht op de woning?

Even een triest verhaal dat ik wil voorleggen, gaat om een kennis. Zij woont samen in een sociale huurwoning met partner en hun 3 kinderen. De man spoort absoluut niet. Geeft het (uitkerings)geld dat bedoeld is voor het huishouden en de huur uit aan andere dingen, steekt zich in de schulden en heeft losse handen. Zij wil eigenlijk van hem af, maar weet niet goed hoe.
Stel nu dat zij het huis verlaat met de kinderen en tijdelijk bij iemand op een kamer gaat wonen, omdat hij weigert elders te gaan wonen? Verspeelt zij dan het recht op de woning? Het gaat om een gezinswoning. Is zij dus min of meer verplicht om zelf andere woonruimte te zoeken met de kinderen als ze van hem af wil? Ik vraag me ook af of je met zo'n verhaal versneld voor een huurwoning in aanmerking kunt komen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

27-04-2012 om 21:33

Voorleggen

voor dit soort dingen zijn er in het scheidingsproces voorlopige voorzieningen en die moet je via de rechter aanvragen.
Deze bepaalt dan wie in de woning mag blijven wonen. Door weg te gaan verspeel je niet je recht op de woning.

Er zijn nog maar een heel beperkt aantal verhuurbedrijven die aan urgentie doen in geval van scheiding. Dan moet er al bijna levensgevaar bestaan.

Ik raad je kennis aan contact op te nemen met maatschappelijk werk of een advocaat om dingen te gaan regelen.

nietnu

nietnu

27-04-2012 om 22:02

Maatsch. werk

Ik wil inderdaad voorstellen dat ze volgende week een afspraak met het maatschappelijk werk maakt. Ik wil dan nog wel mee ook om haar te helpen in het gesprek (taalprobleem).
Hm, geen urgentie dus. Hij heeft haar al wel eens flink toegetakeld, dat is vermoedelijk ook onvoldoende? Als hij haar weer bewerkt, en ik zet haar bv. met de kinderen in een kamer in ons huis neer, vindt "men" dan dat dat al woonruimte is? Want zo'n situatie zou tijdelijk kunnen, in geval van nood, maar langere tijd zou ik en eigen gezin echt niet trekken, dus ik vind dat zelf best urgent.

amk

amk

27-04-2012 om 22:29

Daar

heb je dan het blijf van mijn lijf huis voor. Maar urgentie heb je niet zomaar. Vandaar mijn advies voor maatschappelijk werk. De huisarts is ook een goed begin overigens dan kun je soms sneller terecht bij maatschappelijk werk.

Als hij haar bewerkt is het zaak aangifte te doen bij de politie, daar kan wel wat mee gedaan worden omdat het beleid is de agressor uit de woning te halen. Dat kan het proces versnellen. Ook daar kan de huisarts wellicht iets betekenen.

nuniet

nuniet

27-04-2012 om 22:39

Agressie

Dan moet hij haar zeker eerst weer iets doen, voordat het zover komt, want bij mijn weten heeft hij de laatste tijd zijn handen redelijk thuis gehouden.? In elk geval, zij is bang voor hem, bang dat ie weer agressief wordt. En ik ook, er is iets met hem, ik vertrouw hem voor geen cent.
Morgen maar eens met haar praten, zorgen dat ze die afspraak maakt. Pff, eigenlijk wil ik me er niet in mengen, maar je moet toch wat. Straks staat ie hier voor de deur. Ik zal me wel aanbieden als "tolk".

amk

amk

27-04-2012 om 22:51

Eerder

naar het blijf van mijn lijf huis kun je ook zonder dat er weer agressie plaats vindt. Het krijgen van het adres is alleen een crime weet ik uit ervaring. Wij hebben een halve dag met de politie aan de lijn gehangen om een adres te krijgen. Je moet wel een doorzetter zijn.

Tinus_p

Tinus_p

28-04-2012 om 09:34

Kan misschien

"Stel nu dat zij het huis verlaat met de kinderen en tijdelijk bij iemand op een kamer gaat wonen, omdat hij weigert elders te gaan wonen? Verspeelt zij dan het recht op de woning? Het gaat om een gezinswoning. Is zij dus min of meer verplicht om zelf andere woonruimte te zoeken met de kinderen als ze van hem af wil?"
Niet automatisch. Ze kan er misschien blijven wonen (als ze dat WIL, want aanstaande ex weet dan wel waar ze woont), als het huur/koopcontract op allebei hun naam staat (of als ze getrouwd zijn). In dat geval moet ze zo snel mogelijk via de rechter het woonrecht opeisen en daarbij eisen dat hij vertrekt. Je kunt serieus overwegen om nu al naar een advocaat te gaan, zodat het verzoekschrift bij de rechter meteen ingediend wordt als ze weggaat, maar iig moet ze daar niet mee wachten als ze eerst vertrekt.

nietnu

nietnu

28-04-2012 om 13:09

Niet getrouwd

Ze zijn in elk geval niet getrouwd, op wiens naam het staat weet ik niet.
Vandaag heb ik haar gesproken, het is nog erger dan ik dacht, elke losse cent die er in huis is pakt hij en besteedt hij aan zijn verslaving. Verpatst spullen waar zij voor heeft gespaard, etc. Huur kan niet eens betaald worden voor de komende maand, geld is op. Dinsdag een gesprek bij de sociale dienst, dat kan natuurlijk maar het maatschappelijk werk of een advocaat lijken me een logische vervolgstap.
Bedankt tot zover.

Medehuurder?

Het kan zijn dat zij destijds de woning al samen huurden, het kan zijn dat de woning op naam van éen van de twee staat. Als zij dat is, dan is het mooi want dan kan ze hem eruit zetten (niet zomaar, trouwens). Als hij het is dan kan ze kijken of ze nog snel medehuurderschap kan aanvragen en dan daarna proberen te regelen dat hij eruit moet.

maar ze moet naar een advocaat inderdaad. Maar dan eerst naar het juridisch loket, dan krijg je korting op de eigen bijdrage.

Groeten,

Temet

Huurwoning

Als je door scheidingsproblemen andere woonruimte nodig hebt kun je in sommige regio's voorrang krijgen. Je mag dan echter niet weigeren en moet aannemen waar je voor in aanmerking komt. Ik zou overigens direct een advocaat in de arm nemen en de scheiding aanvragen voor er nog meer schulden zijn want ook daar blijf je voor verantwoordelijk. Tijdelijk inwonen zou de kosten voor dit gezin kunnen beperken maar je moet die optie maar hebben.

Overigens

Zou ik dan ook overwegen om de huur op te zeggen en man aanmelden bij de verslavingszorg. Niet om man te pesten maar omdat je met 3 kinderen en schulden hard achteruit kachelt en je hebt elke reserve, elke cent nodig om een nieuw leven op te bouwen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.