Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Erfdochter

Erfdochter

10-09-2018 om 22:07

Wie heeft verstand van erfbelasting?

Ik heb hier al eerder goed advies gehad dus ik probeer het nog keer. Ik heb meer vertrouwen in het forum dan dat ik de belastingtelefoon bel.
De langstlevende ouder van mijn broer en mij is overleden. Ik ben bezig met de aangifte erfbelasting. Nu kom ik er niet goed uit hoe ik de "schuld van de overledene aan erfgenamen van zijn eerder overleden echtgenoot" moet berekenen.
In de toelichting staat, met voorbeeldbedragen, dat die schuld het bedrag is van het destijds niet aan de kinderen uitbetaalde erfdeel waar ze recht op hadden, min de daarover door de langstlevende ouder (voor de kinderen) betaalde erfbelasting. Die snap ik.
Even fictief, bij overlijden van onze eerste ouder was het vermogen 360.000, de erfenis dus 180.000, d.w.z. 60.000 voor de langstlevende en elk kind. Langstlevende ouder heeft 3000 per kind erfbelasting betaald.
Bij overlijden van de tweede ouder was het vermogen 400.000. Volgens de toelichting zou ik dan invullen: Schuld aan de kinderen was 120.000 min 6000 = 114.00, de erfenis bedraagt daarom 286.000 en daarover moeten de kinderen erfbelasting betalen.

Maar in de destijds ingevulde aangifte erfbelasting wordt van dat kinderlijk erfdeel nog "vruchtgebruik" afgetrokken, waardoor de "totale verkrijging" lager uitvalt.
Fictief: van die 60.000 wordt 15.000 vruchtgebruik afgetrokken, totale verkrijging per kind 45.000, betaalde belasting per kind 3000 (maar dat zou wat hoger zijn geweest zonder vruchtgebruikaftrek).

In de toelichting wordt nergens over dat vruchtgebruik gerept. Wat vul ik nu in? Zoals boven beschreven, met 60.000 per kind? De langstlevende mag dan wel vruchtgebruik hebben gehad, maar het was toen eigenlijk al van de kinderen, toch? Of mag ik alleen die 45.000 opvoeren? Vreemd dat in de toelichting daar totaal aan voorbij wordt gegaan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-09-2018 om 00:58

Hmmmm

Volgens mij idd. die 60.000 euro, maar ik zoek het morgen wel even na in onze aangifte.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.