Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Elise

Elise

03-02-2018 om 18:09

Wie weet iets over tijdelijke huur en verlengen

Ik huur de woning van mijn ex. Na de scheiding ben ik in het huis waar ik al 30 jaar woon, blijven wonen. Het huis is van hem en ik huur het dus.Ik had eerst een soort tussenhuurcontract maar dat is bijna afgelopen. Er komt een nieuw huurcontract, een tijdelijke contract van twee jaar met een einddatum. Dat kan niet verlengd worden en zo ja dan is het voor onbepaalde tijd zoals de wet zegt.
Maar is het mogelijk om na die twee jaar toch weer een tijdelijk contract te maken voor twee jaar? We kunnen dat toch zelf afspreken? Het liefst wil hij dat ik het blijf huren, maar volgens hem kan hij niet nogmaals een tijdelijk contract aanbieden. Hij wil het liever niet aan een ander verhuren, wat dus wel zou kunnen na twee jaar. En hij wil ook niet een contract voor onbepaalde tijd aan mij geven, want dan heb ik huurbescherming en zou hij mij er nooit meer uitkrijgen. Weet iemand een oplossing? Als ik er dan uit moet, dan zal hij het huis moeten verkopen. En helaas kan ik het niet kopen.

hypotheek of niet?

De eigenaar van de woning wil het niet. Dan houdt het op. Je ex is niet verplicht tot liefdadigheid.

Een nieuw tijdelijk huurcontract kan inderdaad niet. Dat telt gewoon als vast. En ja, als je ex ooit een nieuw gezin wil beginnen en daarvoor een (groter) huis aanschaffen, zal hij toch eerst dit huis moeten verkopen. Lijkt me terecht dat hij die flexibiliteit wil.

Een huurcontract voor onbepaalde tijd kan bovendien alleen als het huis vrij van hypotheek is. Want de bank gaat nooit toestemming geven voor huur voor onbepaalde tijd (en ook niet voor een ongeldig tijdelijk contract). Als je het toch doet dan zegt de bank de hypotheeklening op en je ex moet per direct het hele hypotheekbedrag ophoesten. Dat gaat niet lukken dus dan wordt het een executieverkoop met groot verlies voor alle betrokken partijen.

Je hebt nog twee jaar om iets nieuws uit te zoeken. Dus doe dat. Als huurder kun je op elk moment tussentijds opzeggen, dus er is geen reden om tot het eind te wachten. Wat je ex er daarna mee doet is zijn probleem. Jij moet focussen op je eigen probleem: een betaalbare (kleinere) woning in de buurt van je werk / sociale contacten.

Kan nu al niet meer

".Ik had eerst een soort tussenhuurcontract maar dat is bijna afgelopen. Er komt een nieuw huurcontract, een tijdelijke contract van twee jaar"
Dat kan al niet meer. Het eerste contract is tijdelijk, als het contract dat meldt. Het tweede contract is pre definitie voor onbepaalde tijd.
" Want de bank gaat nooit toestemming geven voor huur voor onbepaalde tijd (en ook niet voor een ongeldig tijdelijk contract)."
Dan heb je nu al een probleem.
Maar waarom denk je dat de bank niet akkoord gaat?
"Maar is het mogelijk om na die twee jaar toch weer een tijdelijk contract te maken voor twee jaar? We kunnen dat toch zelf afspreken?"
Dat kan, maar de huurder hoeft zich er niet aan te houden. Daarmee is beëindiging van het contract formeel niet afdwingbaar. Onderling valt daar wel een mouw aan te passen, maar de bank hoeft al die onderlinge vriendelijkheid niet te geloven natuurlijk.
Ik denk dat jullie een probleem hebben met de bank.
Formeel is dat probleem nu al aan de hand. Maar je kunt natuurlijk doen of je neus bloedt.
Wat denk je dat de bank gaat doen?

Ik haal wat doorelkaar

"Ik huur de woning van mijn ex. Na de scheiding ben ik in het huis waar ik al 30 jaar woon, blijven wonen. Het huis is van hem "
Is er wel een bank/hypotheeK?

Het zinnetje over de bank komt niet van jou, maar van Syboor zie ik.

Als er geen bank is dan kunnen jullie eindeloos tijdelijke contracten afsluiten en elkaar vertrouwen.
Dat gebeurt heel vaak en dat gaat heel vaak goed.
Maar als puntje bij paaltje komt dan kun jij toch gewoon blijven zitten waar je zit.

Zou je dat willen?

Elise

Elise

05-02-2018 om 15:48

Geen bank

Er is geen hypotheek meer op het huis. Dus de bank heeft er niets mee te maken. Het vorige tijdelijke contract was een contract met een diplomatenclausule en voor juni 2016 opgesteld, toen was de wetswijziging er nog niet. Dat houdt in dat hij weer in de eigen woning kan als het contract is afgelopen. Maar inmiddels hoeft dat niet, want hij woont nu met zijn vriendin in haar huis en wil niet meer in dit huis wonen. Maar je hebt denk ik wel een punt. Hij had het huurcontract officieel schriftelijk moeten opzeggen en dat heeft hij niet gedaan. Alleen een berichtje per mail. Nu komt er geen verlenging, maar een nieuw huurcontract, tijdelijk. Dat kan dus volgens de wet maar één keer. Ik wil heel graag hier blijven wonen, ik woon er al 30 jaar. Jongste kind woont ook nog thuis. Dus je denkt dat je in onderling overleg gewoon weer een tijdelijk contract na twee jaar mag opstellen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-02-2018 om 16:46

Wie gaat je tegenhouden?

Het is iets tussen ex en jou.

Kun jij het huis niet van hem overnemen?

Kwestie van vertrouwen

" Dus je denkt dat je in onderling overleg gewoon weer een tijdelijk contract na twee jaar mag opstellen?"
Ja, dat mag.
En na twee jaar mag dat weer.

Die heeft functie als mensen het niet eens zijn.
Maar zolang huurder en verhuurder het eens zijn kun je eindeloos tijdelijk contracteren.
Er staat geen straf op.

Ik zou het ook maar gewoon doen als ik jou was. Zorg dat dat contract er komt.

Het werkelijke punt is vrees ik, dat jouw ex kennelijk wil dat jij over twee jaar je biezen pakt.
"En hij wil ook niet een contract voor onbepaalde tijd aan mij geven, want dan heb ik huurbescherming en zou hij mij er nooit meer uitkrijgen."

Dat betekent dat hij jou niet vertrouwt.
De oplossing is: A zorgen dat hij je wel kan vertrouwen (maar jullie zijn niet voor niks gescheiden),
B een ander huis zoeken waar je binnen 2 jaar in kan.
C over twee jaar aan het einde van het nieuwe tijdelijke contract doodleuk blijven zitten.

Nogmaals: ik denk dat dat tweede contract nu al niet meer tijdelijk kan zijn.
Het tijdelijke contract is nadrukkelijk bedoeld als eerste contract, niet als vervolgcontract.
Maar ik zou die kennis nog even niet met je man delen.
Anders zet ie je er meteen uit.

Elise

Elise

11-02-2018 om 18:05

Nieuwe ontwikkelingen

Ik hen nagevraagd bij een online jurist, maar mijn ex heeft het vorige tijdelijke huurcontract niet opgezegd. En dat moet officieel schriftelijk aangetekend en met de reden waarom hij het contract wil opzeggen. De huurder moet dan ook nog akkoord gaan. Als de verhuurder niet heeft opgezegd dan loopt het contract door voor onbepaalde tijd. En inderdaad, dat tweede tijdelijke contract kan helemaal niet. Na een tijdelijk contract kun je niet nogmaals een tijdelijk contract aanbieden want dat wordt dan ook een contract voor onbepaalde tijd. Ik ga dat maar niet met hem bespreken want dan kan hij mij alsnog eruit zetten. Ik denk dat ik gewoon het tweede tijdelijke contract voor 2 jaar teken. Waarschijnlijk heeft dat contract toch geen waarde omdat het eerste contract nu doorloopt. Ik ga dat toch nog even voor de zekerheid bij juridisch loket vragen.

Isa

Isa

13-02-2018 om 14:36

Bah!

gezien je laatste post is het wantrouwen van je ex en het daarom willen maken van een nieuw contract in jou volledig terecht. Bah! Hij biedt jou een mogelijkheid te blijven wonen in zijn huis en jij gaat daar zo mee om? Ik hoop dat hij zich ook goed laat voorlichten en jou er per direct uit laat zetten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.