Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mevrouw Piekeraar

Mevrouw Piekeraar

28-05-2020 om 20:53

Wilsbekwaam, levenstestament en volmacht

Mijn vader heeft relatief jong Alzheimer gekregen. Een tijdje geleden hebben hij en mijn moeder een levenstestament op laten maken bij de notaris.

Naar mijn mening was mijn vader toen eigenlijk al niet wilsbekwaam maar hij heeft wel getekend. Checkt een notaris of iemand wilsbekwaam is bij zoiets? Als mijn zus en ik het verder eens zijn met wat er in het levenstestament staat maakt het dan uit dat hij toen waarschijnlijk niet wilsbekwaam was?

Mijn vader is nu zeker niet wilsbekwaam op het gebied van financiële zaken. Toch is hij de eerste gevolmachtigde voor mijn moeder (die nu fit is en meer dan fulltime werkt). Ik stel mij voor dat als zus en ik de zaken plotsklaps moeten overnemen omdat mijn moeder dat niet kan (wij zijn samen de tweede gevolmachtigden) dat dit dan flink problemen kan geven vooral met financiële zaken regelen voor mijn vader. Zie ik dit te zwart in?

Op het moment speelt er helemaal niets zoals een uithuisplaatsing, financiële zorgen of medische beslissingen dus er is geen reden om mijn vaders wilsbekwaamheid te toetsen. Ik wil mijn ouders ook niet nog verdrietiger maken door dit nu zwart op wit te willen hebben maar vraag mij af of ons dit in de toekomst zal spijten. Wij hebben als gezin dezelfde meningen over medische en financiële zaken dus uiteindelijk komen we er samen wel uit maar het liefst wil ik alles zo goed mogelijk op papier hebben.

Alvast heel erg bedankt voor enige hulp, via websites van de Alzheimer stichting etc kom ik er niet uit.

Mevrouw Piekeraar

Tja

De meeste mensen zijn nooit gemachtigd voor een oudere tenzij daar per direct een reden voor is. En dan wordt het ter plaatse opgelost.
Of er is ook nooit een oplossing nodig want iemand leeft en doet alles zelf tot het overlijden en dan heb je mogelijk een verklaring van erfrecht nodig, of niet.
https://www.doehetzelfnotaris.nl/heb-ik-altijd-een-verklaring-van-erfrecht-nodig/

Je kunt niet alles regelen er kan zich altijd weer iets anders voordoen. Zelf kun je ook ineens niet meer in staat zijn om je vervangende taak waar te maken.

Dus regel het nou niet dicht. Of overleg het eens voorzichtig met je moeder. Zonder te eisen. Zou zij het ook nodig vinden?

Mevrouw Piekeraar

Mevrouw Piekeraar

28-05-2020 om 21:15

Dank AnneJ

Mijn moeder vindt het erg moeilijk om over dit soort dingen te praten. Daarom wil ik eerst eens toetsen of het idd daadwerkelijk uitmaakt.

Mijn zus piekert hier minder over. Ik geef ook eerlijk toe dat ik last heb van beroepsdeformatie. Door mijn werk heb ik bijna dagelijks met onverwacht overlijden/(tijdelijk) wilsonbekwaam worden te maken en vind het voor de familie altijd vreselijk als er in zo’n tijd vragen moeten worden gesteld die nog nooit besproken zijn of dingen niet geregeld kunnen worden zoals de familie het graag gezien had.

Overigens werk ik niet in Nederland dus helaas helpt mijn werkervaring mij niet in het praktisch oplossen van mijn piekeren.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-05-2020 om 23:23

Ik weet het niet precies

maar ik meen te hebben begrepen dat levenstestamenten geen enkele juridische waarde hebben. Ze geven mensen het gevoel dat ze van alles geregeld hebben maar in de praktijk regelt het weinig. Geldklopperij van de notaris. Ben er wel benieuwd naar of dat klopt. Misschien kunnen de juristen op het forum hier uitsluitsel over geven.

Evenzo

Evenzo

29-05-2020 om 08:44

Wel regelen

Door mijn werk ongelooflijk vaak te maken met mensen die dit niet goed geregeld hebben, niet mogen tekenen, maar geen gemachtigde hebben,. Dan moeten er hardheidsclausules en allerlei gedoe worden toegepast en alles duurt alleen maar langer.
Bij jlie vader zal dit ook gaan gebeuren omdat uiteindelijk een indicatie voor zorg nodig zal blijken.
Het verbaast ons hoe slecht veel mensen dit geregeld hebben en wij komen dan serieus wel dingen tegen waar we onze vraagtekens bij hebben (minder zorg, want eigen bijdrage, gaat van erfenis af)
Maar zijn jullie dan niet ook de 2e gevolmachtigde voor je vader? Volgens mij kun je altijd zaken regelen als gemachtigde. Daarom ben je gemachtigd. Dus als je vader het niet kan en jullie zijn 2e gemachtigde dan kun je zaken regelen. Je hoeft niet wilsonbekwaam te zijn om zaken over te geven. Mijn moeder is gemachtigd van haar broer. Hij is niet wilsonbekwaam. Maar zij regelt wel veel omdat hij er niks meer van snapt van belasting en bank enzo. Niks met wilsonbekwaam te maken. Maar dit kun je zo even checken toch bij een notaris?

Mevrouw Piekeraar

Mevrouw Piekeraar

29-05-2020 om 10:30

Geldklopperij

Ja Aagje ik weet dat specifieke wensen in een levenstestament vaak niet gehonoreerd worden ook omdat je gewoon niet van te voren kunt weten hoe dingen gaan lopen. Je kunt bijvoorbeeld wel opschrijven dat je bij vergevorderde dementie of ouderdoom niet meer naar het ziekenhuis wil maar als je dan een bloedend gat in je hoofd valt is er geen ambulance die je toch maar niet ergens heen brengt om te hechten.

Ik hoop en denk dat dat het onderdeel van gevolmachtigden aanwijzen wel wat nut heeft.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-05-2020 om 10:34

Mevrouw Piekeraar

Het is zeker zinvol om te zorgen dat er op tijd zaken als volmacht, mentor en bewind geregeld worden. Alleen geen idee of dat via een levenstestament kan.

Mevrouw Piekeraar

Mevrouw Piekeraar

29-05-2020 om 11:33

Altijd zaken regelen

Evenzo, bedankt.

Dat wist ik dus niet hoe dat werkt met het tweedee gevolmachtigde zijn. Ik stelde me zo voor dat mijn moeder bijvoorbeeld een beroerte zou krijgen en dat zus en ik dan bankzaken moeten gaan regelen en dat je dan alsnog aan de bank moet gaan bewijzen dat wij dat echt mogen en moeten bewijzen dat mijn vader niet wilsbekwaam is. Maar dat gaat dus iets gemakkelijker nu wij al gevolmachitgenden zijn.

Ik snap ook echt wel dat mensen het niet regelen. De kans dat het gebruikt moet worden is klein, het regelen is echt ingewikkeld met veel termen die op elkaar lijken en pijnlijke zaken die besproken moeten worden soms met mensen die niet begrijpen waarom.

vingerhoedje

vingerhoedje

31-05-2020 om 21:30

volmachten

Twee jaar geleden gingen mijn beide ouders kwakkelen met hun gezondheid. Bij de notaris hebben ze alle twee een levenstestament opgesteld. Mijn vader is inmiddels overleden aan zijn dementie. (ging razend snel).
Mijn moeder regelde al de financiën, en wij hebben verantwoordelijkheid genomen ten aanzien van de medische kwesties. Dat betekende afspraken over niet reanimeren beleid, maar ook of hij geopereerd moest worden met een heupbreuk. Ik vond dit een behoorlijke verantwoordelijkheid. Maar wel fijn dat we alles goed geregeld hadden.
Mijn moeder heeft pas de diagnose dementie gekregen. Financiën doet mijn zus nu samen met haar, maar dat zal op een bepaald moment helemaal overgenomen worden. Ik ben het eerste aanspreekpunt voor de zorg. In de praktijk doen we alles samen. Er staan verder geen specifieke wensen in. Maar alleen dat wij de honeurs mogen waarnemen. De notaris was wel duidelijk, als je afspraken wil maken over euthanasie kan dat alleen met een arts en hoort het niet in een levenstestament thuis. Mijn moeder heeft een behoorlijke spaarrekening en een eigen huis. Laatst hebben we gesproken over de aanvraag van de WLZ, het feit dat ze meer zorg nodig heeft dan 20 uur per maand en dat de eigen bijdrage omhoog zal gaan. Voor ons geen enkel punt. Het geld is van mijn moeder en als zij zorg nodig heeft wordt daar gewoon voor betaald. De casemanager vertelde inderdaad dat dit regelmatig anders gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.