Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Maro

Maro

28-02-2020 om 15:03

WOZ waarde 33% omhoog. Wie heeft ervaring met bezwaar maken?

Nou ja, de titel zegt het al. Hebben jullie tips?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-02-2020 om 15:06

Zo!

Dat is een behoorlijke stijging. Hier was het 13% wat ik al absurd vind. Als referentiepanden hebben ze huizen gekozen die in heel andere straten staan, met hogere verkoopprijzen. Ik ben er nog niet uit of ik bezwaar ga maken. Het is toch weer gedoe, terwijl het qua belasting niet veel uitmaakt.
Heb je zelf al uitgezocht of het een reële stijging is, met de referentiepanden of evt gemiddelde stijging in jouw gemeente?

Controleer

https://eerlijkewoz.nl/?gclid=EAIaIQobChMIk_jOiLb05wIVVON3Ch2frgJqEAAYASAAEgLO0vD_BwE

Ik weet natuurlijk niet hoe ze hier de 'realistische' WOZ stijging hebben berekend maar dan heb je een idee of het zin heeft om bezwaar te maken.

Wat volgens deze website altijd gratis is.

De waarde van mijn woning is bijna verdubbeld in 10 jaar, Ik kocht het appartement in de crisis, dus ik maak geen bezwaar want zoveel is de WOZ (nog) niet gestegen.

Pirata

Pirata

28-02-2020 om 15:15

Geen ervaring

Nog geen ervaring, maar doe het in elk geval zelf en niet via zo'n obscuur bureau.
Heb je jezelf al vergeleken met de buren en het rapport opgevraagd?

Hier + 16% trouwens. Het woonoppervlak is opeens 20 m2 minder en ze rekenen een garage die wij "per ongeluk" gesloopt hebben. Wij wisten niet dat die hoop schroot voor een garage moest doorgaan toen we dit huis kochten. 😖 Er kwam toevallig (ja echt) een sloper voorbij en die heeft m gratis vernietigd. Kennelijk illegaal, ik denk dat wij nu.met de billen bloot moeten. 🙄

Pirata

Wel raar dat die sloper niet wist dat je daarvoor een sloopmelding moet doen bij de gemeente.

Pirata

Pirata

28-02-2020 om 15:22

Ja, dat realiseer ik me ook. Nu pas. 🙄
Het kwam ons toen heel goed uit, en hem ook, hij kreeg het oud ijzer.

Maakt wel uit

Het kan best zijn dat een stijging in WOZ waarde voor de hoogte van de ozb belasting niet eens zoveel uitmaakt, maar het leidt ook tot een hoger huurwaardeforfait en daarmee tot een hoger verzamelinkomen, wat invloed heeft op de IB en eventuele toeslagen. Vlek op vlek.

Ik heb hier meermaals bezwaar gemaakt, zonder succes.

Een keer met succes, lang geleden, toen ook huurders werden aangeslagen en ze ozb berekenden voor een woning die op de slooplijst stond. Ik hield ze voor dat als ze de staat van de woning wilden bekijken, ze wel moesten opschieten. Die aanslag werd op nul gesteld

Groeten,

Temet

Niet moeilijk

Bezwaar indienen is niet moeilijk. Gewoon omschrijven waarom ze het fout hebben gezien. Het is inderdaad gratis. Nee heb je, ja kan je krijgen. Ik ga denk ik ook maar weer eens aan de slag.

Groeten,

Temet(heeft inmiddels een woning van meer dan een half miljoen. Volgens de gemeente dan)

kijken met welke woningen is vergeleken

Je kunt nadat je bent ingelogd met Digid bij je eigen belastingonderdeel - kijk voor een verwijzing op de website van de gemeente waar je woont - zien op basis van welke andere (verkochte) woningen ze jouw WOZ-waarde hebben berekend. Bij ons is de stijging bijna 20%; de woningen die ze als vergelijkingsmateriaal gebruiken hebben veel meer perceeloppervlakte (50-100% meer), of bv. een losse garage.
Wij gaan dus ook bezwaar maken. Het huis is echt niet te verkopen voor de WOZ-waarde die ze nu hebben bedacht.

Kan je inloggen?

Hier in Amsterdam was het in voorgaande jaren zo dat mijn partner wel kon inloggen en ik niet. Bloedirritant, ik was degene die het bezwaar ging indienen.
De woning staat op beider naam, dus dit sloeg nergens op. Is het bij jullie beter geregeld?

Groeten,

Temet

Hier geen succes

Twee keer bezwaar gemaakt op basis van de verkoopprijs van de woning zelf. In november contract getekend en in februari overgedragen. Het was de gemeente zelf die beweerde dat twee jaar achter elkaar dezelfde verkoop van onze woning met verschillende verkoopdatum aanhaalde als "vergelijkingsobject" voor onze WOZ-waarde.

Die twee bezwaren obv verkoopprijs gingen goed. Daarna niet meer.

Probleem hier in de buurt is dat alles op erfpacht staat, en dat je daardoor de WOZ-waarde van de vergelijkingsobjecten niet kunt beoordelen of aanvechten. De gemeente vindt van net verkochte huizen de WOZ-waarde 30000 euro hoger is dan de verkoopprijs. Dat vonden ze ook van onze woning (gecorrigeerd voor prijsontwikkelingen sinds de verkoopdatum). Terwijl ze ons tegelijkertijd een overstapvoorstel (eeuwigdurende erfpacht) stuurden voor 2000 euro! Voor onze eigen woning konden we dus onderbouwen waarom het verschil tussen WOZ-waarde en verkoopprijs complete onzin was. Maar voor andermans woningen lukt dat niet.

Na dat eerste geslaagde bezwaar kregen we het tweede jaar een aanslag die 17% hoger was dan het bedrag dat uit de eerste bezwaarprocedure was gerold, terwijl de huizenprijzen 7% omhoog waren gegaan. Na de tweede aanslag was het precies hetzelfde verhaal. De gemeente heeft een database/algoritme waarin staat wat onze woning waard is t.o.v. de "gemiddelde" woningprijs in de buurt. Dat dat algoritme tot twee keer toe aantoonbaar foute uitkomsten heeft opgeleverd, maakt ze niets uit. Als we nooit bezwaar hadden gemaakt, zouden we nu op precies dezelfde WOZ-waarde zitten als wanneer we wel bezwaar hadden gemaakt.

MoederVan3

MoederVan3

28-02-2020 om 19:02

Hier ook 15% stijging

Ik heb de gegevens bij het kadaster opgevraagd en helaas ligt de WOZ-waarde in lijn met de verkoopprijzen van 2018. Dus ik denk dat bezwaar weinig zin heeft.

specht

specht

28-02-2020 om 19:40

Wel succes

Wij hebben een paar jaar geleden wel met succes de WOZ waarde van ons huis aangevochten.
Het was voor ons vrij makkelijk om ons gelijk te halen, omdat ons huis was vergeleken met drie huizen die een uitbouw hadden, en wij niet. Daarnaast had een huis ook nog een garage.
De jaren daarna steeg onze WOZ waarde wel ,maar niet meer dan van de andere huizen in onze buurt.
Scheelt al jaren lang tussen de 15.000 en 20.000 per jaar.

Lente

Lente

28-02-2020 om 19:48

Hier vorig jaar met succes

Inderdaad eerst goed bekijken met welke woning je woning wordt vergeleken.
Daarna heb ik gebeld met de vraag om uitleg.
Bij mij was de waarde 2 mnd na aankoop op 15% hoger gezet. Degene die ik aan de telefoon had, vond dat ook te snel. En is het per direct aangepast, inclusief later nieuwe aanslag.
Ik heb niet eens bezwaar hoeven indienen, bellen was voldoende.

Dus altijd bellen, al is het maar om eerst meer te weten te komen. Dan is je bezwaar inhoudelijk beter. Of je merkt dat het zinloos is. Beide handig.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-02-2020 om 20:54

Eenmaal met succes, wel flink wat jaren geleden.

Ik vond dat de huizen waarmee ons huis vergeleken werd niet representatief.
Daar kreeg ik geen gelijk in, maar toch werd de WOZ-waarde omlaag gebracht. Blijkbaar was de grondprijs te hoog ingeschat.

Ook goed.

Watervrouw

Watervrouw

28-02-2020 om 23:38

Twee keer

Twee keer gedaan. Eerste keer was dacht ik 2013, toen moest ik echt voor een groepje heren mijn bezwaar uitleggen op het gemeentehuis, met succes. Paar jaar later weer een flinke stijging en weer bezwaar gemaakt, toen online en zonder succes. En het bedrag dat vandaag op de aanslag staat, daar krijg ik mijn huis echt niet voor verkocht dus ik ga me er weer in verdiepen en bezwaar maken.

Bezwaar gemaakt

Ik heb bezwaar gemaakt. En de rekening voor gemeentebelasting die aan de woz is gekoppeld vooralsnog niet betaald. M’n huis is in één jaar 349.000 euro gestegen! Totaal mesjogge. Het staat op particuliere erfpacht zelfs, maar daar is in de berekening geen rekening mee gehouden.

Heb al eerder bezwaar gemaakt, bij m’n vorige huis. Nul resultaat.

Anoniem

Anoniem

29-02-2020 om 10:03

In 2 jaar

In 2 jaar is de WOZ waarde hier met 40% gestegen. Vorig jaar 30% en de test nu. Geen bezwaar gemaakt, maar als ik jullie reacties zo lees zou het de moeite waard kunnen zijn. Hier stond het huis nog niet zo lang geleden onder water en het onderhoud is door omstandigheden slecht. Inderdaad ook vergeleken met huizen met aanbouw en van een ander type. Zou er een brief of mail aan kunnen wagen.

Aan de andere kant zou ik ook kunnen overwegen hem zo te laten. Hypotheek komt nu obv de WOZ waarde ongeveer onder het bedrag van de opslagpercentages. Zou dus met de hogere WOZ ook op de hypotheekrente kunnen besparen, maar even een keer rekenen wat handig is.

Pirata

Pirata

29-02-2020 om 10:10

Onderhoud

Of je huis beter of slechter onderhouden is wordt niet meegenomen in de WOZ-waarde. Ook niet of je een luxe keuken of badkamer hebt. Het gaat om afmetingen, grond en gebouwen.

Pirata

Pirata

29-02-2020 om 10:12

Herstel

Herstel, nauwelijks. De invloed is minimaal.

Pirata

Pirata

29-02-2020 om 10:39

Rente

Onze WOZ-waarde is nu wel zodanig dat we in aanmerking komen voor renteverlaging omdat we nog maar x procent hypotheekschuld hebben t.o.v. de woningwaarde (wijziging risicoklasse). Scheelt vermoedelijk enkele tientjes per maand, dat kan dan weer richting de extra aflossing.

Wendelmoed

Wendelmoed

29-02-2020 om 14:36

Wel ervaring

Ik zag vorig jaar op de beschikking dat ik ergens op kon klikken om bezwaar te maken en dat heb ik toen gedaan, dat werkte prima en er kwam iemand in dienst van de gemeente kijken en toen ging de WOZ toch iets omlaag. Zij waarschuwde nog wel dat direct bezwaar maken sneller gaat, met het "klikken op het linkje" kan de tijd verlopen waarbinnen je bezwaar aan moet tekenen omdat er dan meer schijven tussen zitten voor het bij de juiste plek is.
Kijk van tevoren welke argumenten je hebt: achterstallig onderhoud aan huis en tuin, vervelende buren (met eventueel een verwaarloosd huis), een buurt die achteruitgegaan is, slechte bereikbaarheid, huizen in de buurt die onlangs verkocht zijn voor een veel lagere prijs, stankoverlast, kortom alles waarvoor jij niet die hoge prijs voor dat huis zou bieden als je het nog zou moeten kopen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-02-2020 om 14:44

Scheelt dat?

Mijn huis valt in de categorie ‘behoeft modernisatie’. Kun je dat als motivering gebruiken? De eerste die biedt wat de WOZ-waarde nu is mag het hebben

Geen idee

Ik bekijk die woz waarde nooit (ik ben toch te lui om bezwaar te maken), maar mijn buren zowel links als rechts hebben het huis verkocht voor bijna 35% meer dan de prijs die ik in 2011 heb betaald.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.