Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ziek, hoelang betaalt je werkgever de loonkosten?

Door mijn scheiding en de nasleep ervan en een lastige situatie op mijn werk ben ik eind maart uitgevallen. Ik heb een lichte depressie, volgens een psycholoog.
(Mijn collega zit sinds november thuis met een burnout. dus de werkdruk was aardig hoog, oa daardoor.)
De werkgever mopperde al steeds dat het hem zoveel geld kost en nu is hij helemaal chagrijning omdat ik ook nog geld kost...(Sinds half april werk ik weer 50%)
Het door de arbo verplichte "evaluatiegesprek"gisteren was dan ook niet erg aardig, wat natuurlijk niet zo helpend is bij het herstel.

Nou is mijn vraag: vroeger kreeg je een ziektewetuitkering van het UWV voor 70% en moest je werkgever het aanvullen gedurende een bepaalde tijd.
Moeten werkgevers het nu 2 jaar allemaal zelf betalen?

JJ

JJ

09-05-2018 om 12:02

Google?

Niet om flauw te zijn, maar is dit niet meer een vraag voor Google?

https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-met-werkgever/inkomen-tijdens-ziekte/detail/loondoorbetaling-tijdens-ziekte

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ziekteverzuim-van-het-werk/vraag-en-antwoord/hoe-lang-krijg-ik-loon-doorbetaald-als-ik-ziek-ben

https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/ziekteverzuim

"De eerste 2 jaar van uw ziekte, is uw werkgever verplicht om uw loon door te betalen. Hij moet per jaar minstens 70% van uw loon betalen. In de meeste cao’s staat dat een zieke werknemer 170% van het loon over 2 jaar krijgt betaald. Vaak is dit in het eerste jaar 100% en het tweede jaar 70%.

Loopt uw contract af terwijl u nog ziek bent? Dan kunt u vanaf dat moment een Ziektewet-uitkering krijgen."

Lekker meelevende werkgever trouwens. Attendeer hem maar op dit zinnetje

"Na twee jaar stopt in principe de verplichting tot doorbetaling. Doorgaans volgt er dan voor de zieke werknemer een WIA-beoordeling. Als een werkgever te weinig heeft gedaan aan de re-integratie kan hij verplicht worden om het loon nog maximaal een jaar door te betalen."

bieb63

bieb63

09-05-2018 om 15:40

precies

werkgever moet voorlopig gewoon je loon betalen.

Tine Winkel

Tine Winkel

09-05-2018 om 22:49

maar bieb

wat jij zegt is niet wat er in het stuk daarboven staat: wg is wettelijk verplicht 70% te betalen. In veel CAO's staat dat je het eerste jaar 100% krijgt, maar dat staat niet in alle CAO's. Het kan dus best dat TO alleen die 70% krijgt - misschien zelfs wel met aftrek van wachtdagen.

Dees

Dees

10-05-2018 om 01:47

Diverse wachtdagen

Precies! Hier zijn diverse wachtdagen. Eerste dag 70% tweede ziekmelding hele dag geloof ik 2e ziekmelding 2 dagen.

Maar goed er staan wel flink wat extra vakantie dagen tegenover.

Hanne

Hanne

10-05-2018 om 08:42

Doorbetalen klopt

Het klopt dat je werkgever moet doorbetalen, maar hij had zich daarvoor kunnen verzekeren.

Pooh2711

Pooh2711

10-05-2018 om 11:15 Topicstarter

verzekeren

Mijn werkgever zal wel willen hebben besparen op de kosten die zo'n verzekering meebracht. Hoe heet zo'n verzekering?

Vroeger was het toch sowieso zo dat de ziektewet na een aantal weken de loonbetaling overnam? Dat is dan afgeschaft? ( ben al lang niet meer voor langere tijd ziek geweest, dus niet meer op de hoogte)

Hanne

Hanne

10-05-2018 om 11:45

Vroeger

Het UWV neemt dat niet meer over. Dat is al bij de invoering van de WIA afgeschaft. Er zijn uitzonderingen, volgens mij zwangerschap en als er sprake was van eerdere arbeidsongeschikheid (WAO en WIA).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_werk_en_inkomen_naar_arbeidsvermogen

De verzekering heet arbeidsverzuimverzekering volgens mij.

Triva

Triva

10-05-2018 om 12:42

wachtdagen

Loonvrije wachtdagen

Meestal krijgt u vanaf de 1e dag van uw ziekte loon doorbetaald. U kunt te maken krijgen met wachtdagen. De werkgever hoeft dan over maximaal de 1e 2 dagen geen loon te betalen. Dit mag, als dit in uw arbeidsovereenkomst of cao staat.

Wachtdagen gelden niet bij elke ziekmelding. Bent u ziek geweest en u wordt binnen 4 weken opnieuw ziek? Dan krijgt u vanaf uw 1e ziektedag doorbetaald.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ziekteverzuim-van-het-werk/vraag-en-antwoord/hoe-lang-krijg-ik-loon-doorbetaald-als-ik-ziek-ben

bieb63

bieb63

10-05-2018 om 13:21

Tine

Ja, wachtdagen of maar 70% betalen kan. Maar de vraag ging over het feit dat de wg loonkosten heeft. En ja, die heeft hij (ook al hoeft hij maar 70% door te betalen, afhankelijk van CAO, vaker is het het eerste jaar 100% en kunnen er wat wachtdagen zijn. Hoe dan ook, het kost de wg veel geld, zeker als het over een langere periode gaat.

Pooh2711

Pooh2711

10-05-2018 om 15:06 Topicstarter

kosten voor werkgever, tsja

Mijn werkgever had een hoop kosten kunnen besparen door eerder de werkomstandigheden te verbeteren, dan was mijn collega ook niet uitgevallen.

bieb63

bieb63

10-05-2018 om 20:45

Tsja pooh

Maar je kan toch echt niet stellen, dat als een wn ziek wordt dat dat altijd de schuld zou zijn van de wg? Meestal niet....

Pooh2711

Pooh2711

11-05-2018 om 13:27 Topicstarter

nee zeker niet Bieb

Het is echter bij mijn collega wel voor een groot deel te wijten aan de beroerde werkomstandigheden.

bieb63

bieb63

11-05-2018 om 15:25

Pooh

Dat is heel vervelend natuurlijk. En daar heeft de wg óók zichzelf dus mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.