Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Verwonderd

Verwonderd

10-07-2019 om 21:07

Ziektedagen verrekenen met vakantiedagen.

Mijn werkgever heeft de dagen dat ik ziek ben geweest (2) van mijn vakantiedagen afgetrokken. Mag dit? Volgens hem is dit heel gebruikelijk maar ik twijfel een beetje of dit echt zomaar mag.

Dees

Dees

10-07-2019 om 21:49

Ja dat mag. Wij hebben bijvoorbeeld een collega gehad die nog geen 6 maanden in dienst was ze was 3 maanden ervan ziek en ervoor al een keer een week. En een keer een dag. De regel is bij ons eerste dag van tweede ziekte krijg je niet betaald. Dit kan dus dmv afschrijven van vakantiedagen.

Bosbes

Bosbes

10-07-2019 om 21:56

niet zo te zeggen Dees

Nou dat is niet gewoon zo te zeggen Dees. Inderdaad: zoiets zal in de CAO staan.
Bij ons (grote werkgever) mag dat niet: ziek is ziek en vakantie vakantie. Volgens mij is het zelfs andersom bij ons: als je ziek wordt in je al opgenomen vakantie kun je (bij netjes ziek melden en met nog wat regels) die vakantiedagen weer terugkrijgen.

Triva

Triva

10-07-2019 om 21:57

Dees

Die regel moet natuurlijk wel ergens staan. In de cao bijv.

Een leidinggevende probeerde dat ook eens mij mijn schoonzus terwijl dat helemaal niet in de cao stond.

Triva

Triva

11-07-2019 om 06:49

Bosbes

Tegelijk

Overigens mogen het alleen bovenwettelijke verlofdagen zijn vermoed ik en wachtdagen mogen idd ook. En idd je hoort onder bepaalde omstandigheden verlofdagen terug te krijgen als je op vakantie ziek wordt.

Hier niet

Bij ons mag dat niet, maar dat staat dan inderdaad in de CAO

Flavia

Flavia

11-07-2019 om 07:06

Wachtdagen

Soms krijg je niet meteen je ziektegeld
In sommige cao's is afgesproken dat je werkgever bij ziekte 2 dagen loon of 2 verlofdagen kan inhouden. Je wordt dan pas betaald na deze wachtdagen. Dit worden ook wel wachtdagen genoemd. Het is verstandig om dit te controleren in je cao. Val je niet onder een cao? Dan moet deze regeling in je contract staan. Anders moet je werkgever over al je ziektedagen loon uitbetalen.

bron: https://www.fnv.nl/werk-inkomen/ziekte-re-integratie/ziektewetuitkering/loon-bij-ziekte-vast-contract
het staat onderaan de pagina

Dees

Dees

11-07-2019 om 07:09

Ja bij ons staat het in het contract.

Maar neem aan dat verwonderd zich wel verdiept heeft in haar contract dan wel haar cao.

Dees

Dees

11-07-2019 om 07:10

Vakantie

Wij hebben overigens mensen die zich bij langdurige ziekte niet eens ziek melden maar overuren / vakantie opnemen. Vakantie wordt 100% uitbetaald ziekte wordt niet 100% uitbetaald.

Triva

Triva

11-07-2019 om 08:19

Flavia

Mag dat niet alleen met bovenwettelijke vakantiedagen?

Zeetakje

Zeetakje

11-07-2019 om 08:48

Het staat toch allemaal heel duidelijk in deze link in #2?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vakantiedagen-en-vakantiegeld/vraag-en-antwoord/mag-mijn-werkgever-mij-vragen-om-ziektedagen-of-bijzonder-verlof-in-te-ruilen-tegen-vakantiedagen

Het mag dus inderdaad uitsluitend met bovenwettelijke vakantiedagen en alleen als het in de cao of in de arbeidsovereenkomst staat, of als de werknemer er toestemming voor geeft.

Triva

Triva

11-07-2019 om 11:40

Zeetakje

Ja daarom erger ik mij aan de tekortschietende info van FNV

Zeetakje

Zeetakje

11-07-2019 om 11:53

Triva

Daar zou je inderdaad wel wat duidelijkheid van mogen verwachten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.