Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Evenniet

Evenniet

23-10-2018 om 00:42

Ziektewet bij uitzendwerk

Ik werk sinds kort voor een uitzendbureau. Het is echt een leuke baan. Maar door gebeurtenissen in het verleden ben ik onlangs ingestort en gediagnoseerd met een zware depressie. Ik sta aan het begin van mijn behandelplan. Ik heb me door m'n werk weten heen te slepen (part time) maar ik ga het niet redden en ook de psycholoog wil liever dat ik me ziek meld. Ik ben alleenstaande ouder dus ik durf dat niet, er moet toch brood op de plank komen. Nu begrijp ik dat ik (fase A met beding) wel voor een ziektewetuitkering in aanmerking kom. Maar die zou erg laag zijn, 70%. Bestaat hiervoor een aanvullende uitkering oid? Ik zie door de Googlebomen het bos niet meer, dus hoop dat het goed is dat ik het hier even vraag. Bedankt.

alleen aanvulling als je onder het sociaal minimum komt

Als de ZW-uitkering onder het voor jou geldende sociaal minimum uitkomt, dan heb je recht op een aanvulling op grond van de Toeslagenwet. Die moet je wel zelf aanvragen, maar dat is gelukkig heel makkelijk (de enige uitkering van UWV die makkelijk aan te vragen is).

Is je uitkering hoger dan het sociaal minimum, dan krijg je alleen die ZW uitkering van 70% van het loon (de berekening daarvan is ook nog een punt, trouwens, zie hier: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-zonder-werkgever/na-ziekmelding/detail/mijn-ziektewet-uitkering/hoe-hoog-is-mijn-ziektewet-uitkering/berekening-van-uw-dagloon). Wel kan het dan zo zijn dat als je dingen als huur- of zorgtoeslag ontvangt, je die naar boven kan laten bijstellen.

Ik raad je aan om contact op te nemen met sociaal raadslieden in jouw buurt en daar je financiële positie te laten doorlichten om te zien of je nergens geld laat liggen.

Groeten,

Temet

Marie

Marie

23-10-2018 om 13:12

Pingloket bij gemeente

Wellicht kunnen ze je ook helpen bij het Pingloket van je gemeente.

weer wat geleerd

Ik moest opzoeken wat Ping was, dat weet ik nu een beetje, maar duidelijk is dat een dergelijk loket er niet in alle gemeenten is.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.