Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

fladder

fladder

29-08-2010 om 17:44

Ziektewet, hoe nu verder?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fladder

fladder

01-09-2010 om 18:45

Poezie

Da's waar, ik beken schuld
Weet je, we wachten gewoon januari af en zien dan wel weer verder

fladder

fladder

01-09-2010 om 18:46

Nasha

Daarin heb je absoluut gelijk. Maar toch... Ach, voer voor psychologen en dat wordt offtopic

Bedankt voor het meedenken, ik weet i.i.g. beter hoe dat nou gaat met ziektewet en dergelijke, en ik heb inmiddels vervangend werk (waarvan ik ook nog eens minder moe zal thuiskomen). Daarna zien we wel verder

Fladder

Mooi dat je nu vervangend werk hebt. Weet je of dat werk boventallig is of niet? Want als het gewoon regulier werk is binnen de organisatie dan is het natuurlijk best denkbaar dat je gewoon in dat werk kan blijven na het einde van je contract. Maar goed, in elk geval ben je voorlopig onder de pannen inderdaad.

Nog even over het onderwerp bijstand en zelfstandigen, waarin ik me net enigzins heb moeten inlezen. Je hebt de bijstandsverlening aan zelfstandigen (inderdaad geregeld in het BBZ) waarmee bedoeld wordt: de ondersteuning van zelfstandige ondernemers die het nu nog even niet redden, maar die ofwel hun bedrijf aan het opdoeken zijn, ofwel op korte termijn naar verwachting het hoofd boven water kunnen houden. Het kan dan gaan om inkomensondersteuning of om ondersteuning in bedrijfskapitaal, vooral dat laatste vaak in de vorm van een lening. Maar met uitzondering van die afrondende zelfstandige gaat het dus om mensen die in principe een levensvatbaar bedrijf hebben.

Het speciale aan die regeling voor zelfstandigen is met name dat die mensen zijn vrijgesteld van sollicitatieplicht, trajectplannen etc. Ze zijn immers al voltijds aan het werk als ondernemer met steun van de soos.

Daarnaast heb je dan nog mensen die een gewone uitkering hebben, in principe beschikbaar moeten zijn voor de arbeidsmarkt, maar die een beetje als zelfstandige bijklussen. Dat is de zgn 'bescheiden schaal regeling'. Het brengt wel de nodige rompslomp met zich mee allemaal.

Als je hier meer over wilt lezen kun je de werkvoorschriften van de Amsterdamse DWI raadplegen. Dat is natuurlijk beleid dat in principe alleen voor Amsterdam geldt, maar het wettelijk raamwerk is wel overal hetzelfde dus zal het systeem in Almere (en Dronten ) vermoedelijk niet enorm verschillen. De Amsterdamse werkvoorschriften zijn te vinden op www.werkvoorschriftenwwb.nl .

Als jij je met je eigen werkzaamheden nooit hebt kunnen bedruipen ligt het voor de hand dat je eerder valt onder de 'bescheiden schaal regeling'. En ook daarbuiten is er nog wat mogelijk - nou ja, zie die werkvoorschriften.

Er was nog iemand - sorry, weet niet meer wie - die opmerkte dat je als zelfstandige nergens recht op hebt: inderdaad (zoals je zelf al weet) heb je als zelfstandige geen recht op werknemersuitkeringen, maar heb je eenmaal een dienstverband(je) dan ben je voor dat werk gewoon verzekerd voor WW, ZW en WIA.

Hoe dan ook: succes met het vervangende werk. En dan volgende week natuurlijk een fijn bericht uit de polder, dat kan niet missen

Groeten,

Temet

Nasha 1st

Nasha 1st

01-09-2010 om 20:12

Psies

in die zin is het wel prettig dat je op dit moment een dienstverband hebt, het geeft iets meer rechten daarna... En verder geeft Temet duidelijk aan wat ik ook al bedoelde, al heeft zij er een mooie term voor gevonden

Fijn

Fijn dat je vervangend werk hebt, dat geeft je hopelijk voor nu een beetje lucht.

Gr. Poezie.

Vera*

Vera*

02-09-2010 om 12:03

Super

Fijn dat je vervangend werk hebt gekregen! Dat geeft voorlopig toch meer rust.

Vera

fladder

fladder

02-09-2010 om 14:18

Dat viel niet tegen!

Ik word ingezet voor diverse werkzaamheden, ben nu al een soort "vliegende kiep"
Dit red ik voorlopig wel...!

Carmen

Carmen

02-09-2010 om 19:54

Zie je wel

Ik zei toch dat je pech op was

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.