Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anoniem

Anoniem

11-06-2020 om 18:03

Zorgkosten op andere verzekerde

Hallo allemaal,
Even een kort vraagje. Wat zouden jullie doen of aanraden?
Ik ben gescheiden en mijn baan kwijt geraakt.
Nu moet ik na de tandarts voor een kroon aar mijn aanvullende verzekering is op en zelf heb ik het geld er niet voor.
Kan Ik de tandarts vragen een deel op naam van mijn kind zijn verzekering te zetten als behandeling? Zou hij dat willen doen?
Ik weet het gewoon niet meer en na volgend jaar doorschuiven lukt niet.


Dymphne

Dymphne

11-06-2020 om 18:31

Fraude

Denk niet dat je tansarts mee zal willen werken want volgens mij is dat gewoon fraude. Maar je zou ook kunnen vragen of je in termijnen de rekening mag betalen als een half jaar wachten niet mogelijk is.

anoniem

anoniem

11-06-2020 om 18:40

Begrijpelijk

Ik begrijp dat het fraude is maar ik kan geen half jaar wachten.
Al fijn zou zijn als een deel op mijn kind zou kunnen.

En zou een deel op volgend jaar zetten kunnen ?

Ik ben ook op zoek naar tips wat te doen en meedenken. Wat kan ik het beste doen?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-06-2020 om 18:47

Tandarts vragen

Je zal vast niet de eerste zijn met dit probleem. Vraag het de tandarts.
Is die kroon wel nodig? Als het om een kies helemaal achterin gaat kan je er ook voor kiezen om de kies te laten verwijderen natuurlijk

Miekemieke

Miekemieke

11-06-2020 om 19:55

plaatje

Een plaatje met een kies is veel goedkoper. En zoals Dendy Pearson al opmerkte is het niet echt nodig als het achterin zit, niemand die het ziet. Tandarts zal zeggen dat dat slecht voor de overige gebitselementen is maar daar is geen hard bewijs voor.

tandartsassistente

tandartsassistente

11-06-2020 om 20:28

Wat je vraag moet je natuurlijk zelf weten

Maar onze praktijk zal hier nooit aan mee werken.

Wel is het mogelijk om een betalingsregeling te treffen.

Anoniem

Anoniem

11-06-2020 om 21:58

Als het niet anders kan

Vraag het ook niet voor mijn lol. Soms is het geld er gewoon niet.
Maakt het echt verschil als een tandarts een deel van een behandeling op een ander betalende verzekerde zet.?
Tandarts krijgt zijn geld toch wel.

Anoniem

Anoniem

11-06-2020 om 21:58

Plaatje

Wat is dat voor iets een plaatje Mieke Mieke?

juf Ank

juf Ank

11-06-2020 om 22:16

anoniem

dat is een kunstgebit met maar een of een paar kiezen er aan.

Dr Teeth

Dr Teeth

11-06-2020 om 23:01

laten trekken

Bij mijn zijn 2 kiezen getrokken, boven de derde van rechts, onder de 2e van links.
Ik doe totaal geen moeite om het te verbergen, maar het valt echt niet op. Ik heb het nagevraagd bij mijn minst tactvolle vrienden.

Sven

Sven

11-06-2020 om 23:02

Geen geld

Als het geld er niet is dan kun je dus geen kroon krijgen. Zo simpel is het. Zo werkt dat namelijk in het leven: je kunt alleen kopen waar je geldvoor hebt.

En natuurlijk gaat de tandarts niet een deel op je kind declareren. Hoe zie je dat voor je? De codes voor de voorbereiding op jouw naam en dan de codes voor de kroon en het plaatsen op je kinds naam?
Wist je dat je op een zwarte lijst kan komen als je fraudeert en dat de verzekering jouw mond en die van je kind kan laten controleren als er vermoeden is van fraude?

Tijgeroog

Tijgeroog

12-06-2020 om 00:08

Uhm

Wat denk je wat er gebeurt als iedereen dit soort kosten op naam van een kind zet? Waarvan/door wie zouden de (tand)artsen dan betaald worden??

ElenaH

ElenaH

12-06-2020 om 07:01

Bovendien

Als je kind ooit geidentificeerd moet worden, zoeken ze naar iemand met een kroon die hij helemaal niet heeft ... (volstrekt ot maar het schoot ineens door mijn hoofd).

tandartsassistente

tandartsassistente

12-06-2020 om 07:15

ElenaH

Nee, ze bedoelt dat de tandarts bijvoorbeeld op de verzekering van kind poetsinstructies invoert.

@ Anoniem
Maar het idee alleen al, dat je van aan een ander verzoekt om fraude te plegen om jou tegemoet te komen.

Dat tandartskosten niet binnen de basisverzekering vallen is een politiek besluit. Ga daar klagen... of vraag je zelf af waarom je eigenlijk een kroon nodig hebt en of je dit had kunnen voorkomen of dat het advies van de tandarts al jaren geleden is gegeven en je hier voor had kunnen sparen.

Bij een minimum inkomen kan er bijzondere bijstand worden aangevraagd bij de gemeente. Je kunt dan een tegemoetkoming (dus een deel) in de kosten krijgen. Deze aanvraag moet altijd vóór de behandeling. Als je achteraf aanvraagt dan wordt er van uit gegaan dat je zelf hebt kunnen bekostigen.

vlinder72

vlinder72

12-06-2020 om 07:19

Eerst plaatje

Wellicht eerst een plaatje en pas als je geld ervoor hebt een kroon (deed mijn man ook zo toen hij in zijn voortand verloor).

Frauderen moet je niet doen. En een kroon is niet persé noodzakelijk en hoeft ook niet gelijk.

Dees

Dees

12-06-2020 om 08:06

Aniniem

Ik zou de tandarts vragen om een betalingsregeling. ik vind een professional vragen om te frauderen een hele kwalijke zaak.

juf Ank

juf Ank

12-06-2020 om 19:11

laten trekken

En later eventueel een implantaat nemen op die plek.
Als je rijk bent geworden...

Pirata

Pirata

12-06-2020 om 20:35

Knalidee

Dan zetten we gewoon alle medische behandelingen op naam van de goedkoopste verzekerde, de rest zegt dan verzekeringen op. (Not)

tandartsassistente

tandartsassistente

12-06-2020 om 22:02

@ Pirata

Ik ga er vanuit dat ze haar minderjarig kind bedoelt, die gratis is meeverzekerd op haar polis.

Anoniem

Anoniem

16-06-2020 om 20:51

Opgelost

Nee @ tandartsassistente ik wil de tandarts niet laten frauderen of oplichten.
Maar op rekening van een minderjarig kind zetten gebeurd vaker vertelde hij mij. Wel degelijk dus zo een rare vraag was dat niet geweest.

Maar het is allemaal opgelost. Hij heeft een heel goede oplossing aangeboden. Dus eind goed al goed . En nee ik mag van hem niet melden hier wat, anders gaan meer mensen dat doen.

Maar opgelost gelukkig. Daar ging het om.
Bedankt voor alle reactie’s.

Tabitha

Tabitha

16-06-2020 om 23:24

Meen je dat?

Op naam van een ander zetten is toch echt fraude. Dus als hij dat vaker doet lijkt me dat toch echt fout. Fijn dat er voor jou een oplossing is, maar ik vraag me dan wel af hoe legaal dat is als je dat niet mag vertellen.

@ tandartsassistente

@ tandartsassistente

17-06-2020 om 06:43

@ Anoniem

Jouw tandarts heeft wel degelijk gefraudeerd door bewust een foute administratieve handeling te verrichten: bijvoorbeeld poetsinstructies/sealings op naam van uw minderjarig kind.

Mogelijk heeft deze tandarts totaal geen gewetensgevoel en fraudeert hij wel vaker.
Uiteindelijk licht hij de zorgverzekering op (en alle mensen die zorgpremies betalen).

Dus ja meid, ik zal er maar heel trots op zijn om een fraudeur te zijn.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-06-2020 om 08:08

Het feit dat hij vraagt te zwijgen

is alleszeggend natuurlijk. Dat doe je alleen bij dingen die niet mogen. Als het wel mogen zou het geen probleem zijn dat meer mensen dan dit gaan doen. En de ook niet dat je het zou vertellen. Dat noemen we dan dus toch echt fraude.
Dat meer mensen er om vragen maakt het niet gewoon of minder frauduleus.

Ik snap trouwens echt wel dat je met dit soort problemen echt met de handen in het haar kunt zitten hoor. En als geld voor jou in een situatie als deze een probleem is en voor mij niet heb ik tot op zekere hoogte makkelijk praten, dat zie ik ook. Maar een oplossing die verzwegen moet worden, is geen goede oplossing.

Stickertje

Stickertje

17-06-2020 om 08:26

Verzwijgen of liever niet over praten.

Lang geleden in financieel moeilijke tijden heeft de fysiotherapeut mij ook wel eens een oplossing geboden waarbij hij vroeg om er niet met iedereen over te praten om te voorkomen dat meer mensen om die oplossing gingen vragen.

Dat ging om een volledig legale betalingsregeling. Over een hele lange periode verspreid een betrekkelijk "klein bedrag" betalen dat toen niet door de verzekering vergoed werd.
Voor mij als "vaste klant" wilde hij dat doen maar niet voor iedereen. Als al zijn cliënten om zo'n regeling gingen vragen kreeg hij uiteindelijk zijn geld wel maar kon niet uitsluiten dat hij zelf in financieel zwaar weer terecht kwam. Het is een praktijk in een wijk waar waar veel mensen wonen waarvan de financiële situatie niet al te rooskleurig is.

Als je zoiets bespreekt met een hulpverlener is er best iets te regelen maar ik snap prima dat diegene niet wil dat je daar uitgebreid reclame voor gaat maken. Dat ik niet op een familiefeestje ga vertellen dat fysio praktijk X zo fijn is, omdat je daar makkelijk een betalingsregeling kan treffen. Die fysio moet ook zijn hoofd boven water zien te houden.

Triva

Triva

17-06-2020 om 09:47

Stickertje

Leuk verhaal en begrijpelijk maar dat gaat hier niet op. TS schrijft anoniem op een forum en als je dan niet eens mag zeggen dat je een goed langlopende betalingsregeling hebt getroffen omdat de fysio dat niet aan jan en alleman wil aanbieden dan is er iets mis.

specht

specht

17-06-2020 om 10:52

zwijgen hoeft niet frauduleus te zijn

Inderdaad hoeft vragen of je iets niet verder wilt vertellen niet altijd fraude te betekenen.
Een van onze kinderen had twee keer per week logopedie nodig. Dit was voor ons gezin organisatorisch niet te doen, je moet er immers naar toe, en broertjes en zusje kunnen niet mee. Nu bleek zij op weg van een instelling waar ze werkte praktisch langs ons huis te rijden. Zij kwam toen lange tijd aan huis, maar kreeg hier geen extra geld voor. Was beslist niet frauduleus, maar was ook niet iets om aan de grote klok te hangen. Misschien is de tandarts wel bereid om topic starter korting te geven, niet frauduleus, maar ook niet iets om verder te vertellen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-06-2020 om 10:56

Stickertje

Een betaalregeling is niets mis mee en in het geval van jouw fysiotherapeut buitengewoon sympathiek. In #6 haalt tandartsassistente dat ook aan als mogelijkheid.
Het feit dat anoniem in zijn/haar laatste post zegt dat de tandarts aangeeft dat het vaker gebeurt dat dingen op rekening van een minderjarig kind gezet worden, dat de vraag helemaal niet gek is en over de geboden oplossing niet gepraat mag worden, doet dan toch iets anders vermoeden. En net wat Triva zegt, als het iets gewoons zou zijn, zou het ook anoniem verteld kunnen worden.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-06-2020 om 11:10

Specht

Nee, daar heb je gelijk in, dat hoeft op zich niet meteen frauduleus te zijn. Net als de niet aan de grote klok gehangen betaalregeling van Stickertje.

Toen ik in #23 zei dat moeten zwijgen alleszeggend is en alleen gebeurt bij dingen die niet mogen was ik in z’n algemeenheid te kort door de bocht.
Maar zie mijn vorige reactie aan Stickertje, op de een of andere manier roept de reactie van ts niet op dat het niet gaat om zo’n integere en vooral vriendelijke oplossing als van die fysiotherapeut en de logopedist van jouw kind. Bij hen heb je het gevoel dat ze zelf geen (financieel) profijt van hadden van de oplossing. Misschien zit ik er naast en gaat het daar wel om iets integers, ik hoop het eigenlijk.

Stickertje

Stickertje

17-06-2020 om 11:48

Creatief boekhouden

Mensen vragen misschien in hun onwetendheid of het op de rekening van een kind kan om niet zelf voor de kosten te zitten en dan komt de tandarts met een andere oplossing die niet zo frauduleus is als op de rekening van kind declareren maar ook niet helemaal is zoals het hoort. Waardoor je er dus niet over moet praten.
Iets in de trant van: ik maak voor jou die kroon (waar je een groot deel zelf moet betalen) en op de rekening zet ik een aantal handelingen die ik niet gedaan heb maar die jou een grotere vergoeding opleveren.
Op zo'n manier creatief boekhouden daar heb ik minder moeite mee dan het hele bedrag op naam van het kind zetten.
Nu die kroon toch zetten om te voorkomen dat de kosten voor restauratie van het gebit volgend jaar de pan uitreizen en de tandarts dan echt die kroon moet plaatsen en de klant inmiddels verder in de financiële sores zit en de tandarts echt zijn geld niet krijgt.

Tamar

Tamar

17-06-2020 om 12:08

naam van kind

het is ons hier andersom aangeboden voor psychische hulp (gemeente deed moeilijk). Toch maar niet gedaan, ik hou niet van die grappen. Zelfs al zat er ook ouderbegeleiding bij, zodat je met een beetje goede wil zou kunnen zeggen dat het ook voor ons was. Lastig.

vlinder72

vlinder72

17-06-2020 om 12:08

Huh stickertje

"Iets in de trant van: ik maak voor jou die kroon (waar je een groot deel zelf moet betalen) en op de rekening zet ik een aantal handelingen die ik niet gedaan heb maar die jou een grotere vergoeding opleveren"

Dus ik doe iets niet maar ik doe net alsof en dan betaalt de verzekeringsmaatschappij het wel (of te wel alle andere verzekerden). En dan verbaasd zijn dat elk jaar de premie omhoog gaat.

Een kroon is niet noodzakelijk. Wel fijn maar er zijn alternatieven.

Als je geen kroon kan betalen dan ga je voor een alternatief en laat je niet andere mensen opdraaien voor die kosten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.