Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Christiana

Christiana

12-08-2019 om 14:01

Zorgverzekering en werken in het buitenland

Onze dochter (20 jr) woont en werkt op dit moment in Spanje. Zij is daar verzekerd voor zorgkosten via haar werkgever. Nu is ze van plan om een paar weken terug te komen naar Nederland. Zij woont dan weer bij ons en wil daarna weer vertrekken naar Duitsland om te werken en daarnaast eventueel te een thuisstudie te doen.

Het is ons nu niet duidelijk hoe we dat moeten regelen met de zorgverzekering in die paar weken dat ze hier in Nederland woont. Volgens dochter kan je je voor zo'n korte tijd niet inschrijven voor een zorgverzekering. Ik kan me dat niet voorstellen, maar kan ook geen informatie voor deze specifieke situatie terugvinden.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft of er meer over weet?

Het is te vinden

https://www.reisverzekeringkorting.nl/blog/wonen-buitenland/spanje/

"Woon je in Spanje en wil een uitstekende kortlopende medische reisverzekering afsluiten? Dat kan hier snel en eenvoudig. Kies hier voor de Travel Risk Insurance. Deze verzekering heeft een uitgebreide dekking zoals: SOS-kosten, medische kosten en repatriëring. De maximale reisduur van de Travel Risk Insurance is 90 dagen. Je kan deze reisverzekering alleen afsluiten als je jonger bent dan 70 jaar."

https://europa.eu/legislation_summaries/employment_and_social_policy/social_protection/c10521_nl.htm

"Personen die in een ander land van de EU verblijven dan hun woonland, met name in het kader van een vakantie, moeten een beroep kunnen doen op de medische diensten die zij tijdens hun verblijf nodig hebben. De wetgeving van het land waar zij verblijven, bepaalt de financiële voorwaarden voor de verstrekking van de betrokken diensten. De kosten zijn evenwel ten laste van of worden terugbetaald door het orgaan van de sociale zekerheid van het land van herkomst. Dit recht wordt aangetoond met de Europese ziekteverzekeringskaart, die elke verzekerde bij zijn socialezekerheidsorgaan kan aanvragen."

Mogelijk dat je dochter tegen het gedoe opziet.

- Europese ziekteverzekeringskaart aanvragen bij de spaanse zorgverzekeraar.
- handig is om toch ook een reisverzekering af te sluiten om voorschieten van bedragen of repatriering of andere kosten in het kader van het reizen te kunnen regelen.

Het ziet er naar uit dat je zelfs zonder reisverzekering kunt, de kosten vallen dan onder de spaanse zorgverzekeraar. Maar mogelijk dat je dan moet voorschieten.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-08-2019 om 21:16

Weer terug

Meteen aanmelden voor een zorgverzekering. Vanuit Spanje al, lijkt mij. Als je in Nederland woont is dat een wettelijke verplichting.

Als ze langer dan 3 maanden naar Duitsland gaat moet ze haar verzekering weer opzeggen en er een in Duitsland aanvragen. De thuisstudie lijkt me niet een officieel hoofddoel, het werk lijkt mij leidend.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-08-2019 om 21:20

3 maanden

Als ze het nog niet zeker weet, hoeft ze dus niet meteen een verzekering aan te vragen in Duitsland.

Christiana

Christiana

14-08-2019 om 13:21

Bedankt AnneJ en Kaskopje

Ik ga het doorgeven aan mijn dochter en dan moet ze maar even kijken wat ze doet.

Christiana

Christiana

16-08-2019 om 12:40

Update

Dochter heeft gebeld met de zorgverzekering en die hebben haar doorverwezen naar een verzekering (mag geen naam noemen, denk ik) en dat is een speciale zorgverzekering voor situaties waarbij je korte tijd in Nederland verblijft. Dus dat gaat ze doen en zodra ze in Duitsland is kan ze daar alles gaan regelen want dat heeft ze ook werk.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2019 om 13:31

Is dat

een OOM-verzekering? Ik kan de premie zo snel niet achterhalen, maar ik heb begrepen dat die vrij prijzig is.

Als je voor langere tijd in het buitenland gaat wonen én uitgeschreven bent in Nederland, dan zou ik toch een verzekering van het woonland overwegen. Tenminste... als dat voordeliger is. Ben je belastingplichtig in Nederland, dan kun je via Nederland verzekerd blijven. Ouderen die in het buitenland wonen, kunnen ook gewoon via Nederland verzekerd blijven.

Christiana

Christiana

18-08-2019 om 11:33

Inderdaad

Klopt, inderdaad. Een verzekering van OOM. Het punt is is dat ze al verzekerd is in het buitenland (Spanje dus op dit moment). En als ze eenmaal werkt in Duitsland dan verzekert ze zich daar weer. Het gaat dus om de overbrugging voor de paar weken dat ze hier in Nederland is en geen werk heeft. En daar is deze verzekering wel geschikt voor.

Anne

Anne

19-08-2019 om 14:24

Helemaal niet nodig

Voor een periode van maximaal 3 maanden kan ze gewoon in Spanje verzekerd blijven. Blijft ze langer in NL, dan kan ze aan haar Spaanse verzekering verlenging vragen, en als ze dat niet goedkeuren, kan ze DAN die OOM-verzekering afsluiten.

Op de pagina die ik gaf, staan onderaan links naar gratis telefoonnummers waar je advies op maat kunt krijgen.

Ik zou in elk geval niet zomaar een dure verzekering afsluiten als dat niet nodig is. Zonde van het geld, en als er echt iets gebeurt, gaan die beide verzekeringen ook nog eens de kosten op elkaar afschuiven. Niet handig.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-08-2019 om 01:41

Ik ben er al een tijdje uit

maar waarom zou je een OOM-verzekering aanvragen voor de overbrugging in Néderland? Waarom kan ze geen Nederlandse verzekering aanvragen? Ik heb het gevoel dat de plannen van je dochter nog helemaal niet zo stevig zijn, dus voor hetzelfde geld ziet ze van Duitsland af of stelt ze het langer uit dan die paar overbruggingsweken. Zodra ze weer in Nederland is, kan ze zich bij de gemeente laten registreren, ze vraagt dan een Nederlandse zorgverzekering aan die ze tot 3 maanden mag blijven gebruiken. Dán moet ze iets anders geregeld hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.