Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Dd88

Dd88

23-10-2018 om 16:42

Zwangerschapsverlof en uitkering

Hoi dames,

Ik ben nieuw hier en heb gelijk een vraag.
Ik ga over 9 weken met zwangerschapsverlof,alleen maak ik me een beetje druk over mijn loon.
Ik heb namelijk een min max uren contract van 12 tot 20 uur.
De laatste maanden heb ik zelfs onder me uren gewerkt omdat er minder werk was. Deze zijn wel aangevuld maar ik vraag mij af hoe dat gaat als ik met verlof ben. Krijg ik dan gewoon 12 uur uitbetaald of gaan ze dat berekenen met de maanden dat ik nog wel 12 uur daadwerkelijk heb gewerkt.
Ik zit nu ook nog eens gedeeltelijk in de ziektewet tot aan mijn verlof. Ik heb gister een brief gehad met daarin de hoogte van mijn dagloon. Dit blijft hetzelfde zei het uwv maar de hoogte van mijn zwangerschapsuitkering word nog berekend als ze alle gegevens hebben tot aan mijn verlof?
Tijdens mijn eerste zwangerschap was mijn dagloon overigens hoger omdat ik toen nog meer werkte.
Wie kan me wat meer duidelijkheid geven want ik zie door de bomen het bos niet meer.

ik denk

Ik weet het niet zeker maar ik neem aan dat je uitkering gebaseerd is op het gemiddelde loon dat je hebt genoten in de periode tot aan je verlof, en daar dan niet 70% van, voor zover ik weet, zoals bij een gewone ZW-uitkering, maar 100%.

Overigens heeft de werkgever volgens mij een verplichting tot volledige doorbetaling van het loon aan jou, en wordt de werkgever daarvoor gecompenseerd door UWV.

Groeten,

Temet

Dd88

Dd88

23-10-2018 om 18:36

Hmm

Jij denkt dus ( als we mekaar goed begrijpen) dat ik het loon krijg als wat ik nu verdien zeg maar? Of ga verdienen omdat ik vanaf vorige week gedeeltelijk in de ziektewet zit?

bieb63

bieb63

23-10-2018 om 22:20

Referteperiode

Het uwv hanteert een referteperiode. Dat is het gemiddelde loon van de 12 maanden voor je verlof.

Dd88

Dd88

24-10-2018 om 06:22

Maandelijkse loon

Oké ze kijken dus niet naar je gewerkte uren, maar puur naar je loon?
Ik heb dus over het afgelopen jaar wel ook nog wel wat meer gewerkt als afgelopen tijd,( boven mijn minimale uren) en dat berekenen ze dan ook gewoon mee? Of zou ik nu gewoon dan de minimale uren uitbetaald krijgen en in mijn verlof ook

bieb63

bieb63

24-10-2018 om 11:02

DD88

Ze kijken naar je SV loon van de afgelopen 12 maanden. Dat is dus gebaseerd op je bruto loon van de afgelopen 12 maanden, hetgeen je dus verdient hebt.

Dd88

Dd88

24-10-2018 om 14:31

Duidelijk

Het is me nu duidelijk, uwv had ook eindelijk een fatsoenlijk bericht met antwoord terug gestuurd hoe moeilijk kan het zijn.

Vandaag ook door de arbo dienst gebeld terwijl het voor het uwv zo goed was en ik niet bij een arts hoefde te komen,mooi wel dus! Soms....

Denktank33

Denktank33

06-12-2018 om 17:51

Bellen UWV

Beste,

Wat ik zou doen is even bellen met het UWV.

(link verwijderd door forumbeheer)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.