Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Starter

Starter

04-08-2019 om 15:58

Zzp: contract met vaste uren + factureren

Ik ben een startende ondernemer, zzp’er, sinds april, en het gaat al erg goed! Ik heb twee grotere opdrachtgevers. Voor de ene opdrachtgever factureer ik de gewerkte uren voor de van tevoren afgesproken klussen, en dat contract wordt verlengd en uitgebreid met meer klussen tot einde van het jaar. Eén klus loopt nog langer door. Prima, heel blij mee.

Voor de andere opdrachtgever had ik een urencontract (20 u per week) met een einddatum en als werkzaamheden ‘ondersteuning afdeling’. Nou heb ik voor die opdrachtgever alle klussen gedaan, in veel minder tijd dan die afgesproken uren in het contract. Ik heb de gewerkte uren gefactureerd, en niet de contracturen.
Mijn vraag: is dat gebruikelijk, of moet ik een volgende keer de contracturen factureren bij een urencontract?

Iemand een idee, mening? Voor- en nadelen?
Groeten van een enthousiaste starter

Mening.

Alleen je gewerkte uren factureren. Persoonlijk vind ik dat juist iets wat je onderscheidt van werknemers in loondienst. Jouw uurprijs is hoger maar je bent beter en sneller, je wilt graag een volgende opdracht weer binnenslepen.
Als ondernemer werk je óf per gewerkt uur of voor een aangenomen prijs.

Uren declareren waarin je niet hebt gewerkt zijn betaalde verlofuren, die heb je niet als ondernemer.

Jesse_1

Jesse_1

04-08-2019 om 19:23

Het ligt er aan wat je afspreekt

Maar het is met gewerkte uren of fixed price. Als je per uur rekent, spreek je wel af hoeveel uur het ongeveer gaat zijn of wat het maximale budget is. Bij fixed price bereken je zelf hoeveel uur het gaat kosten en dan doe je daar een toeslag bovenop (om jij risico loopt dat je meer uur nodig hebt). Zorg wel dat duidelijk afgesproken is bij fixed price wanneer het afgerond is.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-08-2019 om 20:13

Hoe je het afspreekt

Mijn vriend heeft een tijd zelfstandig gewerkt. Bij kortlopende klussen had hij een hoger uurtarief en rekende per gewerkt uur. Hij had een langlopende opdrachtgever met een lager uurtarief, maar met minimaal aantal uren per maand. Daar kwam hij nooit onder, maar anders had hij alsnog dat minimum gefactureerd.

Starter

Starter

05-08-2019 om 09:12

Dank!

Bedankt voor de reacties!

In ieder geval maak ik de volgende keer een duidelijkere keuze, zoals bij de eerste opdrachtgever. Uurtarief óf klus. Bij de tweede opdrachtgever was het een mix van die twee.

Verschil in uurtarief korte en lange klussen doe ik ook.
Groeten, Starter

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.