Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

ZZP

ZZP

15-03-2018 om 09:37

ZZP 'er worden

Ik wil graag ZZP'er worden zodat ik wat kan bijverdienen door klusjes te doen bij een bepaald bedrijf. Wat houdt het nog meer in behalve dat ik mezelf in moet schrijven bij de Kamer van Koophandel? Ik heb natuurlijk wel even gegoogeld maar zie door de bomen het bos niet meer.

bicycette

bicycette

15-03-2018 om 10:30

dat hangt er een beetje vanaf

Dat hangt er een beetje vanaf.

Hoe vaak ga je klusjes doen? Als het echt incidenteel is, hoef je eigenlijk niets. Dan stuur je gewoon een rekening. Bij je jaarlijkse belastingaangifte geef je je het wel op als extra inkomsten. Dat is wat mijn man doet. Hij is niet ingeschreven bij de KvK, is dus ook formeel geen ondernemer, maar heeft alleen zo nu en dan extra inkomsten (waar hij dan dus zelf nog inkomstenbelasting over moet betalen).

Ik ben zelf wel (fulltime) ondernemer. Dat betekent dat ik ingeschreven sta bij de KvK, een BTW-nummer heb van de belastingdienst, een boekhouding heb, zelf het 'werkgeversdeel' van de zorgverzekering betaal etc.

Ik denk dat dit de twee 'uitersten' zijn qua ZZP'er zijn. Maar er zitten nog wel gradaties tussen in.

Lou

Lou

15-03-2018 om 11:17

Niet zo veel

Schrijf je in bij de KvK, dan hoor je vanzelf dat er bijeenkomsten zijn voor nieuwe zzp'ers. Daar kun je naartoe, dan leer je wat btw is en hoe je belastingaangifte kan doen en dat soort dingen. Je boekhouding kun je zelf doen met een programma (ik heb Acumulus maar er zijn er meer) of je besteedt het uit. Verder is het gewoon werken en facturen sturen.

Kiki

Kiki

15-03-2018 om 18:52

KvK bijeenkomsten

KvK biedt regelmatig gratis (en ook niet-gratis) bijeenkomsten aan over allerlei onderwerpen die met zzp-en te maken hebben. Daarvoor hoef je niet ingeschreven te staan. Bijeenkomsten staan aangekondigd op de website van de KvK
Afgelopen zaterdag was er een grote startersdag in een aantal steden, gratis, met allerlei presentaties en een "markt" met stands van allerlei instellingen. Veel informatie is ook online te vinden, maar het voordeel van zo'n markt is dat je mensen persoonlijk kunt spreken.

Belangrijk om in de gaten te houden is dat er verschillende definities van "ondernemerschap" gehanteerd worden door de Belastingdienst (voor inkomstenbelasting en BTW) en de KvK (inschrijven). Kort gezegd komt dat hierop neer:
KvK: inschrijven als "ondernemer" kan makkelijk, er zijn geen zware criteria.
Belastingdienst: voor de BTW wordt je al heel snel als "ondernemer" beschouwd. Brengt veel administratie met zich mee.
Belastingdienst: voor de ondernemersaftrek en startersvoordelen zijn zware eisen om als "ondernemer" te tellen. Je moet dan minstens ongeveer 30 uur per week als ondernemer werken, een jaar lang. Brengt veel administratie met zich mee.

Let op: je kunt ook bijverdienen als "overige inkomsten" (voor de inkomstenbelasting).
Voor "klusjes" hoef je je niet altijd in te schrijven bij de KvK.
Sommig werk is vrijgesteld van BTW, zoals lesgeven / lezingen geven.

Kiki

Kiki

15-03-2018 om 18:57

BTW bij "klusjes"

"Hoe vaak ga je klusjes doen? Als het echt incidenteel is, hoef je eigenlijk niets. Dan stuur je gewoon een rekening. Bij je jaarlijkse belastingaangifte geef je je het wel op als extra inkomsten. Dat is wat mijn man doet. Hij is niet ingeschreven bij de KvK, is dus ook formeel geen ondernemer, maar heeft alleen zo nu en dan extra inkomsten (waar hij dan dus zelf nog inkomstenbelasting over moet betalen)."

Vaak moet hierbij wel BTW in rekening gebracht worden. Eigenlijk moet er altijd BTW in rekening gebracht worden, tenzij het gaat om werk dat is vrijgesteld voor de BTW of als het om iets heel incidenteels of hobbymatigs gaat.
Voordeel is dat als de BTW onder een grens blijft, je deze wel kan/moet in rekening brengen, maar niet hoeft af te dragen.

ZZP

ZZP

16-03-2018 om 08:06

Klusjes

Heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe. Het gaat om klusjes in de zin van workshops en rondleidingen geven enkele keren per maand. Het bedrijf wil dat ik daarvoor ingeschreven sta als ZZP'er. Ik ga me er weer eens verder in verdiepen.

Lou

Lou

16-03-2018 om 09:14

btw-nummer

Dan zullen ze je btw-nummer nodig hebben. Dat krijg je direct van de KvK als je je daar inschrijft. Kijk ook even hoe je een correcte factuur maakt. Is niet moeilijk, maar je moet even weten wat er op moet staan.

En denk na over je tarief. Btw staat daar los van, dat komt er gewoon bovenop omdat je dat (waarschijnlijk, er zijn uitzonderingen) zelf weer moet afdragen.

bicyclette

bicyclette

16-03-2018 om 09:46

het complete pakket

Ja, dan moet je inderdaad voor het 'complete pakket' gaan.

Inschrijven KvK, BTW-nummer (volgens mij krijg je dat van de Belastingdienst, en niet van de KvK) en een boekhouding bijhouden. Dat kan gewoon in excel hoor, hoeft niet ingewikkeld.

Let er wel op dat je een goede overeenkomst sluit met de opdrachtgever, in lijn met de zogenoemde 'modelovereenkomst' van de Belastingdienst. Dat voorkomt dat jullie samenwerking achteraf wordt aangemerkt als 'verkapt dienstverband', met voor beiden vervelende gevolgen. Zeker als dit je enige opdrachtgever is, is dat een belangrijk aandachtspunt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.