Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Marcella

Marcella

28-09-2019 om 17:04

zzp-er worden

Na jaren in loondienst te zijn geweest wil ik die stap wagen. Ik zit nog een paar jaar van mijn aow leeftijd af en ik wil de laatste jaren mijn werk kunnen aanpassen aan mijn priveleven en niet meer andersom. Financieel heb ik niet veel meer nodig en zou het zonder werk ook kunnen uitzingen, maar het lijkt me fijn om ook nog wat werk te blijven doen.

Ik dacht eerst om mezelf als uitzendkracht te verhuren, maar een collega raadde me aan om zzp-er te worden. Zij heeft dat een paar jaar geleden ook gedaan dus wat dat betreft is ons bedrijf daarmee bekend.

Zij werkt ook nog voor het bedrijf waar ze in dienst was en ik nu nog ben. Als zzp-er moet je officieel verschillende opdrachtgevers hebben, maar in dit geval schijnt dat toch geen probleem te zijn omdat het een heel groot bedrijf is met heel veel vestigingen, en je als zzp-er niet meer op 1 locatie werkt op vaste dagen, maar jezelf verhuurt om gaten te vullen op verschillende plekken en verschillende dagdelen. De ene week veel en soms weer even niets. Dan is het duidelijk genoeg dat het geen dienstverband is.

Maar. Ik vind het best eng, koudwatervrees. Waar moet ik allemaal rekening mee houden? Ik heb geen verzekeringen voor ziekte of werkeloosheid meer nodig. Ik denk dat ik aan het eind van het jaar gewoon inkomstenbelasting moet betalen over de inkomsten uit mijn gewerkte uren. Of nog meer?
Wie heeft ervaring?


zelfstandige

zelfstandige

28-09-2019 om 22:59

alvast een paar ervaringen

Als je je facturen moet sturen naar het hoofdkantoor van het bedrijf, is het toch maar één opdrachtgever, daar moet je wel voorzichtig mee zijn.
Als je geen pensioen meer opbouwt, heb je straks wel een lager pensioen dan wanneer je doorwerkt. Heb je uitgerekend hoeveel dat scheelt? Denk ook aan het feit dat je als ZZP'er vaak geen reiskostenvergoeding krijgt. Zorg dat die in je uurtarief zitten. Maak je uurtarief niet te laag, je degradeert jezelf daarmee. Ik ging pas echt goed verdienen toen ik mijn uurtarief omhoog schroefde en uit ging stralen dat ik het waard was.
Je zult BTW moeten rekenen en dat afdragen. Je moet een administratie bijhouden waarin je inkomsten (facturen) en uitgaven (bonnetjes bewaren) inzichtelijk maakt. Het is handig om een aparte bankrekening te hebben voor je werkzaamheden. Je moet zorgen dat je genoeg geld achterhoudt om je belasting te kunnen betalen. Ik hield in het begin ongeveer 30% van mijn inkomsten apart om zeker te weten dat mijn belastingaanslag gedekt was. Een boekhouder kan je helpen met een jaarrekening en belastingaangifte. Een goede boekhouder kost geld, maar betaalt zichzelf vaak doordat hij/zij alle regelingen kent waardoor je minder belasting hoeft te betalen.
Iets waar je ook aan moet denken is dat als je een huis wilt kopen, je niet zomaar een hypotheek krijgt zonder vaste baan.
Je moet redelijk wat zelfdiscipline hebben, maar ik zou nooit meer anders willen (ben sinds 2008 zelfstandig).
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Uitzendbureau

Als je het niet meer voor de inkomsten hoeft te doen dan zou ik al dag zzp gedoe me niet meer op de hals nemen. Wat mensen nog wel eens vergeten is dat zzp-ers niet alleen hun productieve werk doen, maar daarnaast ook enkele uren administratief werk per week. Minstens 5, vaker 10. Die uren worden niet betaald. Je bent ook risicodragend. Dat betekent dat niet alle facturen zullen worden betaald (faillissement opdrachtgever, onenigheid over uren)
Er staat natuurlijk wel tegenover dat je met de markt mee je uurprijs op kunt drijven en dat je bovendien meer uren achter elkaar kunt werken dan een gewone werknemer. Dat levert geld op. Maar ja.... daar is het je niet echt om te doen.

Ga via een uitzendbureau. Dan heb je al dat gedoe niet en hoef je zelfs niet naar opdrachtgevers te zoeken.

Loondienst

Ben je nu niet meer in loondienst? en kun je wel ongeveer hetzelfde werk doen als ZZP-er bij hetzelfde bedrijf? Of wil je naar een heel andere sector?
Een paar jaar voor je pensioen en je werk nu willen aanpassen aan je privé-leven, als je nog in dienst bent kan dat wellicht ook op een andere manier, bijvoorbeeld minder uren werken, een onderdeel uitzoeken waar rje flexibel werkt of zoiets. Over een paar jaar heeft je prive-leven alle ruimte.

Tsjor

Marcella

Marcella

29-09-2019 om 13:45

Dank allen voor jullie meedenken

Zelfstandige: lager pensioen is geen probleem, ik ga sowieso stoppen met mijn dienstverband en de keus is nu, niet meer werken, nog wat dagdelen per maand via een uitzendbureau, of nog wat dagdelen per maand als zzp-er. Optie 1 kan ook maar 2 en 3 lijken mij nu nog wel leuk voor een jaar, of twee, of drie (max.)
Uurtarief komt goed, mijn collega heeft die weg al voor me geeffend. Dat alle facturen naar het hoofdkantoor gaan levert haar al enkele jaren geen problemen op. Volgens haar boekhouder omdat het zo inzettend evident geen dienstverband is. Daar vertrouw ik dan ook maar op.
Uitgaven zal ik nauwelijks hebben of het moeten de reiskosten zijn, maar het zou zomaar kunnen dat die los van het uurtarief ook vergoed worden. Alleen inkomsten op te geven dan.

Miriam, dat dacht ik ook tot ik die collega sprak. Zij houdt echt veeeel meer over dan de mensen die dit via het uitzendbureau doen! En volgens haar is het heus niet moeilijk of ingewikkeld, dus ik wil die mogelijkheid zeker onderzoeken. Administratie zal ik niet hebben behalve mijn inkomsten bijhouden en opgeven. Wat er evt. aan inhoudelijke werk-administratie is wordt gedeclareerd via het uurtarief. Zoeken naar opdrachtgevers hoeft ook niet, bij ons bedrijf is zat werk voor invallers en ze zijn alleen maar blij met mensen die dat willen doen. Ik zal ruim kunnen kiezen uit dagen, tijden, plaatsen. En houdt dat op (wat ik niet niet zie gebeuren) dan houdt het op, no sweat.

Tsjor, ik ben nu nog in loondienst en ik ga als zzp-er precies hetzelfde werk doen. Alleen niet meer uitsluitend op mijn eigen locatie en op mijn eigen werkdagen, maar flexibel. Minder uren in loondienst zou ook prima zijn, maar dat mag niet bij ons bedrijf. En ik ben er echt klaar mee om mijn priveleven aan te passen aan mijn werk en financieel kan dat nu ook voor die laatste jaren, dus waarom niet?

Al met al lees ik geen grote items waarom ik het niet zou proberen op deze manier. Ik denk dat ik maar eens begin met naar de Kvk te stappen...

Veel meer overhouden

' Zij houdt echt veeeel meer over dan de mensen die dit via het uitzendbureau doen!' komt omdat ze waarschijnlijk geen sociale lasten afdraagt. Die sociale lasten zijn niet alleen een verzekering voor jezelf als je werkloos wordt of arbeidsongeschikt, maar ook voor andere mensen die werkloos worden of arbeidsongeschikt. Het is een sociaal gebeuren.
Bij een uitzendbureau gaat er bovendien nog een fors deel naar het uitzendbureau zelf. Dat ben je dan gewoon kwijt.
Maar je bent financieel verder neit meer afhankelijk van het werk, dus dan kun je meer risico's nemen voor jezelf.

Tsjor

Lanza

Lanza

29-09-2019 om 20:45

Je draagt

gewoon belasting af hoor, dus sociaal is het zeker. Of ben je van mening dat niemand met een eigen bedrijf sociaal is?

Dees

Dees

30-09-2019 om 06:41

Controle en goed gaan

Ze draagt geen werknemers lasten af dat is het punt. Jarenlang van die zekerheid geprofiteerd maar nu is die zekerheid niet meer nodig dus waarom dan sociaal zijn.

Besef wel dat als iets jarenlang goed gaat dat het kan betekenen dat al die jaren. Geen controle is geweest, dat gebeurd namelijk steekproefsgewijs. Ik heb overigens een collega gehad die ook ZZP-er werd binnen 3 maanden was er een vervanger voor hem gevonden en je begrijpt wel hoeveel uur per week we hem nog zagen. Gelukkig heeft hij n een paar zware jaren toch een goede orderportefeuille.

Maar goed dat is allemaal niet van toepassing bij jou, je hebt het geld immers niet nodig.

Marcella

Marcella

30-09-2019 om 08:13

Tjonge

Zo had ik het nooit bekeken. Zzp-ers zijn niet sociaal omdat ze niet meebetalen aan de werkloosheids- en arbeidsongeschiktheidsrisico’s van het algemeen?
Dees, jarenlang geprofiteerd van de zekerheid, nu niet meer nodig dus waarom dan sociaal zijn? Je zou ook kunnen zeggen, jarenlang meebetaald, nooit iets ge-ind dus steentje wel bijgedragen.

Reken dat eens na

Ik kan me niet voorstellen dat het verschil zo enorm is, tenzij zij vergeet iets mee te rekenen. Ja, je krijgt netto heel veel op je bankrekening, maar daarover moet nog allerlei belasting worden afgedragen. BTW, Loonbelasting, ziektenkostenverzekering waarvoor je ook het werkgeversdeel betaalt (dubbel dus), etc.

Kortom: het eerste jaar word je rijk, het tweede jaar betaal je bijna meer dan je verdient (want je betaalt de belasting van het jaar ervoor en een voorschot op het gaande jaar).

Je zou bovendien een beroepsaansprakelijkheidsverzekering moeten hebben (je bent persoonlijk financieel aansprakelijk voor de fouten die je maakt).

Ik denk dat je vriendin dat allemaal niet meetelt.

Lanza

Lanza

30-09-2019 om 08:51

Wat een onzin

Dees: ze heeft al die jaren gewoon meebetaald, dus haar bijdrage heeft ze allang geleverd. Daarbij is ook iemand die z'n hele leven zzp'er is en blijft net zo sociaal als ieder ander. Je moet namelijk gewoon belasting afdragen. Arbeidsongeschiktheidsverzekering kun je zelf afsluiten en als je dat niet doet profiteer je ook nergens van, dus dan is het ook niet asociaal.

Dees

Dees

30-09-2019 om 09:06

Marcella

Je trekt het nogal uit verband. Ik zeg het is niet nodig waarom dan sociaal zijn en voor niets (je hoeft die zekerheid niet meer) die pot spekken.

Toch

' Arbeidsongeschiktheidsverzekering kun je zelf afsluiten en als je dat niet doet profiteer je ook nergens van, dus dan is het ook niet asociaal.'
Arbeidsongeschiktheidsverzekering sluit je dan af voor jezelf.
Dat de werknemersverzekeringen er waren/zijn is omdat het gunstiger is als iedereen meedoet: de premies zijn lager en de mensen die het nodig hebben kunnen toch een inkomen hebben.
Let wel: de belangrijkste motivatie hiervoor is vooral een economische: als mensen werkloos of arbeidsongeschikt worden hebben ze toch inkomen, ze kunnen dus toch de huur betalen, en de bakker en de schoenenwinkel; zodat de bakker, de schoenenwinkel en de woningbouw niet meteen ook omvallen. Het is geen liefdadigheid, die sociale zekerheid.
Maar je kunt je eraan onttrekken en het alleen voor jezelf regelen.
totdat je arbeidsongeschikt wordt, dramatisch natuurlijk, en helaas geen verzekering afgesloten, want te duur, stond nog op het to-do-lijstje. Dan moet de samenleving inspringen, in de vorm van sociale bijstand (uit de belastingen) of crowd funding.

Tsjor

Lanza

Lanza

30-09-2019 om 09:30

En die

bijstand wordt betaald uit de belastingen, waar je als zzp'ers ruimschoots aan hebt bijgedragen.

Uurtarief/ Kosten.

Op de site van de KvK en op de site van het MKB kan je alles opzoeken als startende ondernemer.

https://ondernemersplein.kvk.nl/voorbeeld-uurtarief-berekenen/?gclid=EAIaIQobChMIm-6Suo_45AIVBeh3Ch3nfwYcEAAYASAAEgLi_vD_BwE

En laat een goede boekhouder meekijken. Het vaststellen van een goede uurprijs is als starter erg belangrijk. Ben je te duur dan prijs je jezelf uit de markt, is je uurprijs te laag dan houd je er niets aan over. Als je vanaf dag één je zakelijke inkomsten en uitgaven goed scheidt van je privézaken kan er weinig misgaan. In jouw geval hoeft dat niet moeilijk te zijn omdat je de inkomsten straks niet nodig hebt om van te leven. Reserveer op een aparte rekening en zie dat als Bruto inkomsten.

Als je niets hoeft te lenen om te investeren, een goede uurprijs gaat declareren en iemand die je boekhouding controleert loop je weinig risico.

zelfstandige

zelfstandige

30-09-2019 om 11:06

ik zou

Ik zou als zelfstandige graag meedoen met die werknemersverzekeringen, maar dat kan (nog) niet. Het is geen kwestie van onttrekken of van niet willen meebetalen. Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zijn schreeuwend duur, zeker als je ooit een ziekte of aandoening hebt gehad. Ik ben lid van een broodfonds geworden. Mijn pensioen heb ik ook zelf geregeld, dat kost ook een flinke duit per maand.
Tijdens de crisis promootte het UWV actief het zelfstandig ondernemerschap onder mensen die hun baan waren kwijtgeraakt (en die dus afhankelijk werden van een uitkering). Velen van hen wilden liever een gewone baan, maar banen lagen niet voor het oprapen.
Mijn zaak loopt goed en ik krijg dan ook gepeperde belastingaanslagen voor loonbelasting en zorgverzekeringswet. Ik klaag zeker niet (hoe meer belasting je betaalt, hoe beter het met de zaken gaat) maar ik voel me ook zeker niet asociaal omdat ik me zou onttrekken aan het spekken van de pot, of dat ik zou willen profiteren van iets waarvoor ik niet had bijgedragen.

Dees

Dees

30-09-2019 om 11:40

De uitspraak was gericht op het niet eer nodig hebben van een vangnet dus dan zijn de werknemersverzekeringen niet meer noodzakelijk.

Als jij een belastingaanslag voor loonbelasting betaald betaal je gewoon werknemersverzekeringen. Maar ik vermoed dat je inkomstenbelasting bedoeld. Daar betaal je inderdaad gewoon dezelfde percentages voor als mensen die in loondienst werken. Dus betaal je dik net zoals werknemers.

AOV premies zijn duur, dat merken veel werkgevers ook, die betalen daar dik voor daarom betalen ze net zo lief wat meer aan zzp'ers dan dat ze een werknemer in dienst nemen.

Veel zzp-ers die net starten beseffen inderdaad niet dat die zekerheid er niet is. De pensioenen bijvoorbeeld die moet je zelf regelen en als je dat niet via een beroepsorganisatie kan dan heb je pech, lopen veel werknemers ook tegenaan trouwens. Ik heb zelf mijn pensioen ook moeten regelen gewoonweg omdat er in mijn bedrijfstak geen pensioenfonds is. Dure grap is het inderdaad. Je ziet wel steeds meer dat zzp-ers er over na gaan denken maar bij vooral de ouderen zie ik in de praktijk zielige gevallen. Deze mensen hebben vaak lange tijd als koning geleefd van het relatief hoge inkomen, en willen nu minder of stoppen met werken en hebben daar problemen mee.

Maar zoals gezegd daar heeft ts geen last van.

Mia9

Mia9

01-10-2019 om 14:22

Urennorm/KOR

Let op met de berekeningen of je aan de 1225-urengrens komt, als je eronder komt, kom je niet in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek. Die wordt sowieso komende jaren verlaagd. Verder handig om je ook even in te lezen in de kleine ondernemersregeling die per 1 januari as verandert.
Verder zou ik nooit een vriendin op haar woord vertrouwen die van haar boekhouder hoort dat het kan om maar 1 werkgever te hebben, op verschillende locaties of niet. Er is heel veel aandacht voor schijnzelfstandigheid, ik zou zelf echt ook advies inwinnen bij een andere boekhouder.
Succes!

wat dingen

Volgens mij bestaat de startersaftrek nog, wat betekent dat je in de eerste drie jaar van je ondernemerschap minder belasting betaalt. In mijn geval betekende dat, door een combinatie aan aftrekposten, dat ik de eerste twee jaar zelfs helemaal geen inkomstenbelasting betaalde. Wel BTW uiteraard.

Twee dingen om in de gaten te houden die al wel genoemd zijn maar die ik hier nog maar even herhaal.
1) neem een boekhouder. Niet zelf gaan lopen hannesen, tenzij je, zoals een ex-collega van mij, toevallig zelf een boekhouddiploma hebt en het dus makkelijk zelf kan. Menigeen heeft zichzelf in de nesten gewerkt door op boekhoudgebied een beetje te beunhazen terwijl je dat voor een redelijk bedrag ook aan de vakvrouw/man kan overdragen.
2) het duurt even voordat er inkomstenbelasting (I betaald moet worden. Maar als dat eenmaal moet, moet het meteen dubbel of driedubbel. Stel, je begint in 2020. Laten we er gemakshalve vanuit gaan dat je zoveel verdient dat er IB afgedragen moet worden. Het is niet ongebruikelijk dat een zelfstandige pas aangifte IB doet meer dan een kalenderjaar nadat het jaar in kwestie is verstreken. Jaarcijfers 2020 zijn pas ergens eind 2021 gereed, aangifte wordt begin 2022 gedaan. En dan is het lachen. De fiscus constateert dat je IB 2020 moet betalen, dus daar komt de aanslag IB 2020. En vervolgens gaat de fiscus ervan uit dat je dan waarschijnlijk ook over 2021 moet betalen, en eveneens over het inmiddels ook al aangebroken jaar 2022. Dus nadat de aanslag IB 2020 op de mat is geploft, komen de voorlopige aanslagen 2021 en 2022. Die voorlopige aanslagen kunnen wel in termijnen betaald worden, maar betalen moet je hoe dan ook. Veel beginnende zelfstandigen zien hun carrière in de knop gebroken omdat ze vergeten waren te reserveren voor de inkomstenbelasting, en vervolgens door dit soort grappen ernstig in de financiële problemen komen.

.
Ofwel, samengevat: 1) neem een boekhouder en 2) reserveer!

Ik ben het eens met Miriam: ga gewoon werken voor een uitzendbureau. Geen gedoe, en verzekerd bij ziekte/arbeidsongeschiktheid.

Groeten,

Temet

Dees

Dees

02-10-2019 om 12:50

Of je neemt een goede boekhouder die alvast een voorlopige aanslag voor je aanvraagt en in de loop van het jaar aanpast nav de tussentijdse resultatenm deze zelfde boekhouder heeft de jaarcijfers halverwege 2021 al klaar maar heeft dan ook allang de schatting 2021 ingedient.

Lanza

"bijstand wordt betaald uit de belastingen, waar je als zzp'ers ruimschoots aan hebt bijgedragen."
Ja en daar hebben werknemers in loondienst evenzeer ruimschoots aan bijgedragen en die hebben daarnaast ook nog premies werknemersverzekeringen en pensioen betaald.

als zzp-er in zelfde bedrijf

Nu speelt dat bij jullie bedrijf waarschijnlijk niet, maar houd ook rekening met bedrijven die geen zzp-ers op langere termijn willen inhuren als dat om werk gaat dat normaal gesproken in loondienst wordt gedaan.
Ik werk bij een bedrijf waar zzp-ers alleen voor korte termijn worden ingehuurd. Daarna kunnen ze in vaste dienst komen of vertrekken.

Alkes.

"Daarna kunnen ze in vaste dienst komen of vertrekken."

Dat wordt vaak meermaals gevraagd, goed teken, dan zijn ze bang dat je weggaat en willen je binden. Ook contracten worden aangeboden waarin je uurprijs wordt vastgezet, bang dat je duurder gaat worden.

Alkes.

"Ja en daar hebben werknemers in loondienst evenzeer ruimschoots aan bijgedragen en die hebben daarnaast ook nog premies werknemersverzekeringen en pensioen betaald."

Daartegenover staat als zelfstandige dus dat je die premie's evengoed moet betalen, alleen niet via een loonbelasting. Inkomstenbelasting komt daarvoor in de plaats en je pensioen regel je zelf.
Er is evengoed een bruto/netto verhaal, alleen niet per maand.

wil40

Zzp-ers kunnen zelf kiezen of zich verzekering voor arbeidsongeschiktheid of voor een pensioen sparen. Een groot deel doet dat niet. Die betalen dus geen premies. Als ze geen verder (gezins)inkomen hebben vallen ze dus eerder in de bijstand. En daaraan heeft iedere werkende in NL meebetaald.

Alkes.

"En daaraan heeft iedere werkende in NL meebetaald."

Precies, iedereen heeft daaraan meebetaald, ook zelfstandigen betalen premie volksverzekeringen. En inkomstenbelasting. Dus ook recht op bijstand, al wordt die niet eenvoudig toegekend en is de bijstand maar tijdelijk. Voor je pensioen sparen moet je inderdaad zelf doen, maar ik ken niemand die naast zijn AOW ook nog bijstand ontvangt. Hoogstens wat zorg-en huurtoeslag.
Arbeidsongeschikt raken of langere tijd ziek kan idd een groot probleem zijn, vooral bij jongere ondernemers met een gezin. De doktersbehandelingen zijn gelukkig wel betaald. Je maandelijkse premie én de bijdrage zorgverzekeringswet via de belastingdienst. Dat mag dubbelop

Invaliditeit of langere tijd ziek, dat kost je vaak je bedrijf en ook je privébezittingen. De premie's arbeidsongeschiktheid zijn idd erg hoog en de uitkeringen zijn ook niet op dezelfde manier als dat je in loondienst bent.

Angela67

Angela67

02-10-2019 om 22:25

even opgezocht

ik wist het nog niet, als kersverse zzp'er:

"Betalen voor volksverzekeringen
Volksverzekeringen zijn verplicht voor iedereen die in Nederland werkt of woont. Als zzp'er betaalt u de premie volksverzekeringen via uw inkomstenbelasting.'
https://ondernemersplein.kvk.nl/verzekeringen-voor-zzpers/

gr Angela

Ik wel

Op je aanslag staat dan ook:"aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen".
Dat is overigens maar één aanslag, de bijdrage zorgverzekeringswet krijg je in een aparte blauwe enveloppe.
En Angela, je betaalt over je inkomsten, die hoger liggen dan in loondienst, dus je mag ook meer afdragen. De "rijksten" betalen het meeste.

Angela

Het gaat mij niet om volksverzekeringen. Daar betaalt iedereen aan mee, het ging mij om werknemersverzekeringen en aanvullend pensioen. Die ervoor bedoeld zijn dat je geen beroep hoeft te doen op algemene middelen (bijstand/zorgtoeslag/huurtoeslag).

Mensen die nu of straks alleen AOW hebben (omdat ze geen aanvullend pensioen hebben geregeld) zullen inderdaad normaal gesproken geen bijstand krijgen (hooguit als AOW gekort wordt omdat je niet tussen 17 en 67 in NL hebt gewoond), maar kunnen wel recht hebben of huur-of zorgtoeslag. Daarnaast zal iemand met een aanvullend pensioen een (hogere) bijdrage moeten betalen bij een verzorgingstehuis.
Dat is precies de reden waarom kabinet zich al tijd zorgen maakt over het toenemend aantal zzp-ers dat geen pensioen opbouwt.

Angela67

Angela67

03-10-2019 om 12:42

wacht effe

Alkes,

Ik vraag me af wie zich nu waarover zorgen maakt.
Dat is namelijk een grote groep vanuit diverse invalshoeken.

De negatiefste versie leek ik hier te lezen: die zzp'ers die willen wel profiteren van xxx maar zelf betalen ze niet yyyy.
De andere is: 'het kabinet maakt zich zorgen over zzp'ers zonder pensioen'. Dan denk ik: regel dan de arbeidsmarktverhoudingen beter of maak zaken mogelijk.
Dus het is allemaal erg verbonden met politieke kleur.

Daar ga ik verder niet over .

Maar het maakt het niet makkelijker in dit draadje. Zaken lopen automatisch doorelkaar. Het is wel interessant om te peilen of zzp'ers het idee hebben dat ze ook effect hebben op een groter vlak en/of ze dar iets van vinden.
Je kunt namelijk - zie vliegen, autorijden, vlees eten - best vinden dat iets beter geregeld zou moeten worden op overheidsniveau maar ondertussen als individu keuzes maken (of geen keuze hebben).

gr Angela

Angela.

"De negatiefste versie leek ik hier te lezen: die zzp'ers die willen wel profiteren van xxx maar zelf betalen ze niet yyyy."

Precies, huur- en zorgtoeslag worden betaald via geïnd geld door de overheid, niet door het betalen van premie's op je loonstrook. Ook de bijstand niet. Daar betalen we allemaal aan mee.
Dus na 50 jaar betalen via loon- én inkomstenbelasting, zonder ooit één toeslag te hebben ontvangen ga ik op mijn 67e zeker kijken of ik in aanmerking kom voor zorgtoeslag. Betaal tenslotte nu dubbele premie.
Het werkgeversgedeelte én de reguliere premie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.