Studie kiezen? Ga eens op werkbezoek!

“Ik kan niet kiezen” is een veelgehoorde uitspraak onder jongeren. Hoe komt dat? Waarom lijken jongeren van nu steeds vaker te struikelen over het maken van keuzes, zoals de studiekeuze? In deze blog meer over de impact van een werkbezoek op het kiezen van een studie (en hoe je hier als ouder in kunt ondersteunen).

Keuzes durven maken die bij je passen

Allereerst: Jongeren zijn in veel gevallen, op het moment dat zij de keuze moeten maken, nog niet klaar om te kiezen. Als digital native spenderen ze vele uren per dag achter een scherm. Meer schermtijd leidt tot minder echte ervaringen, terwijl het opdoen van ervaring helpt bij het verkrijgen van zelfkennis en zelfvertrouwen. Als je weet wie je bent, kun je keuzes maken die bij jou passen.

Prestatiedruk

Daarnaast ervaren veel jongeren prestatiedruk. De druk om 'goed' te kiezen is de norm. Jongeren geven aan weinig ruimte te voelen om te experimenteren en te proberen: je keuze moet in één keer goed zijn.

Studiekeuzeverlamming

En: jongeren raken 'verlamd' door het enorme aanbod waaruit zij kunnen kiezen. Geen studiekeuzestress maar studiekeuzeverlamming. Jongeren zien door de bomen het bos niet meer en raken het overzicht kwijt. Een keuze maken uit te veel opties voelt als onmogelijk.

Ervaren en ontdekken

Tel daarbij op dat de jongeren die nú voor de grote keuzes zoals een studiekeuze staan, belangrijke en vormende jaren in hun leven tijdens de pandemie hebben doorgemaakt. Juist deze generatie jongeren heeft belang bij het opdoen van échte ervaringen om zo zichzelf te ontdekken.

Op werkbezoek

Een werkbezoek is een ervaring. Een kijkje in de keuken van een professional. Hoe ziet het leven van een rechercheur eruit? Wat doet een hoteldirecteur de hele dag? Elk werkbezoek is weer een stukje uit de comfortzone van je kind. Nieuwe plekken zien, nieuwe mensen ontmoeten en dingen doen die je nooit eerder deed. Elk werkbezoek is een nieuwe ervaring die bijdraagt aan zelfkennis. Door werkbezoeken krijgen jongeren zicht op hun interesses (wat vind ik leuk?), waarden (wat vind ik belangrijk) en kwaliteiten (wat kan ik goed?). De stappen die ze zetten in het opdoen van zelfkennis dragen bij aan hun zelfvertrouwen.

Ruimte om te proberen

Werkbezoeken dragen bij aan het relativeren van de druk om de juiste keuze te maken. Ontmoetingen met professionals zorgen ervoor dat jongeren een realistisch beeld ontwikkelen over loopbanen. Ze merken dat een loopbaan vaak geen rechte lijn is, maar eerder bestaat uit stukjes: keuzes maken, vallen, opstaan en iets nieuws proberen. Het hoort er allemaal bij. Jongeren leren dat een studiekeuze belangrijk is, maar niet levensbepalend.

Kortom, tijdens een werkbezoek doen jongeren nieuwe ervaringen op en ze verbreden hun horizon. Daarnaast ontmoeten ze professionals die één stap of vele stappen verder zijn in hun loopbaan en leren zij daarmee van hun ervaringen over keuzes maken. Bovendien ontwikkelen jongeren vaardigheden die hen helpen gemakkelijker keuzes te maken.

Hulp van ouders

Als ouder kun je je kind ondersteunen bij het organiseren van een werkbezoek. Stel je kind vragen, om samen te ontdekken naar welke organisatie of welk beroep hij nieuwsgierig is. Leg de lat niet te hoog, het werkbezoek hoeft niet direct in relatie te staan tot de studiekeuze. Stimuleer je kind zijn of haar nieuwsgierigheid te volgen.

Zet je netwerk in

Ook help je je kind door je netwerk beschikbaar te stellen. Voor iedereen geldt dat je vaak meer mensen kent dan je denkt. LinkedIn kan hier helpend in zijn. Deel een oproepje van je kind, leg een eerste contact…

Het werkbezoek voorbereiden

Als je kind een bezoek heeft geregeld, kun je helpen bij de voorbereidingen. Wat wil je kind graag te weten komen? Welke vragen zou hij kunnen stellen? Heeft hij er aan gedacht de professional na afloop ook te bedanken voor de tijd en moeite? Leer je kind hoe je een netwerk opbouwt en onderhoudt!

Jongeren over hun werkbezoeken

Oud-Intermijnstudent Femke schreef een blog over haar werkbezoek bij een advocatenkantoor die zij zelf organiseerde. ‘Het maken van een afspraak verloopt niet altijd even soepel. Je moet in gedachten houden hoe leuk het gaat worden en dat je daar soms een beetje moeite voor moet doen. Dit was bij mij ook het geval: ik zette door en dit resulteerde in een geweldige ervaring.’

Ruben ging op werkbezoek bij NS. 'Het werkbezoek bij de NS heeft mij enorm geholpen bij het maken van mijn studiekeuze. Het was spannend om ernaartoe te gaan! Je hebt van te voren wel een beeld van een organisatie en een functie, maar in praktijk is het toch vaak heel anders. Ik kende de NS gewoon als treinreiziger, maar nu heb ik echt gezien hoe de organisatie in elkaar zit. Er zijn zoveel verschillende afdelingen en functies, dat weet je als studiekiezer niet. Wat mij het meest is bij gebleven aan deze dag is het enthousiasme van de mensen die ik heb ontmoet en de vele doorgroeimogelijkheden.'

Fenna organiseerde een werkbezoek bij Metro. “Ik heb gewoon de contactgegevens opgezocht op de website en een mail gestuurd. Ik werd meteen uitgenodigd! Later bleek dat toch bijzonder: ze krijgen veel aanvragen en mijn mail werd eruit gepikt!” Tijdens de stagedag woonde Fenna een redactievergadering bij en mocht ze zelf een artikel schrijven voor in de krant! “Ik vond het echt een hele leuke dag” vertelt Fenna. “De studie journalistiek vond ik al heel interessant. Nu weet ik dat het werkveld ook bij mij past.”