Zo krijg je jouw puber (weer) in beweging

Regelmatig bewegen is belangrijk voor jong en oud. Door te bewegen en te sporten houden we onze spieren en gewrichten soepel, onze conditie op peil en het is ontzettend goed voor onze mentale gezondheid. Maar natuurlijk is bewegen ook gewoon heel erg fijn. Helaas zijn pubers het hier niet altijd mee eens. Soms kan het best een uitdaging zijn om jouw puber te motiveren voor sporten, wandelen, fietsen of een andere activiteit. Liever hangt hij of zij op de bank of in hun kamer, al gamend of scrollend door hun social media feed. Wij geven daarom enkele tips om jouw puber (weer) in beweging te krijgen.

Maak bewegen leuk

Sporten en bewegen is ontzettend leuk, maar dan moet je wel de juiste activiteit hebben gevonden. Als je een hekel hebt aan hardlopen of tennissen, is het erg moeilijk om jezelf hiervoor te motiveren. Maar als je een sport hebt gevonden waar je plezier in hebt, is in beweging komen helemaal geen straf. Vind samen met jouw puber een activiteit waar hij of zij echt plezier aan beleeft. Dit kan zwemmen, fietsen, voetballen of yoga zijn, maar ook iets heel anders, zoals rolschaatsen, trampolinespringen of hoelahoepen. De meeste sportclubs bieden de mogelijkheid aan om gratis een proefles te volgen.

Ondersteun het sporten

Als ouders kunnen we onze puber ook een handje helpen om bewegen makkelijker en toegankelijker te maken. Zorg bijvoorbeeld voor een vrij moment in de planning voor de sportactiviteit en verschuif klusjes of andere activiteiten naar een ander moment. Als ouder kun je ook een belangrijke bijdrage leveren door te betalen voor de contributie en de benodigdheden voor het sporten. En een beetje aanmoediging is natuurlijk ook van harte welkom. Of je nu zegt hoe trots je bent op jouw puber of in het weekend aan de lijn staat te juichen: jouw aanmoediging is meer dan welkom. Ook al laat jouw dochter of zoon dit niet altijd merken, de motivatie zal hem of haar goeddoen.

Geef het goede voorbeeld

Kinderen leren enorm veel van het doen en laten van hun ouders. Dit geldt voor kleine kinderen, maar net zo goed voor pubers. Door als ouder het goede voorbeeld te geven, leren we onze puber aan hoe een gezonde leefstijl eruit ziet. Neem dus zeker zelf ook de tijd om voldoende te bewegen door lid te worden van een sportclub, regelmatig te wandelen of thuis fitnesslessen via YouTube te volgen. Misschien wil jouw puber wel meedoen?

Beweeg samen

Een andere oplossing om jouw puber meer in beweging te krijgen, is door samen te bewegen. Door samen iets te ondernemen, krijgen jullie de gelegenheid om tijd met elkaar door te brengen, bij te praten én in beweging te komen. Samen bewegen kan op allerlei manieren. Je kunt natuurlijk samen lid worden van een sportclub of yogalessen volgen, maar een rondje wandelen, samen de hond uitlaten of een fietstocht maken in het weekend is ook al een stap in de goede richting én een verrijking van jullie relatie.

Spelenderwijs in beweging

Zowel thuis als buitenshuis zijn er tal van manieren om in beweging te komen en aan de conditie te werken zonder dat het aanvoelt als sporten. Thuis kun je bijvoorbeeld een trampoline in de tuin zetten voor de kinderen. Ze zullen er geen genoeg van krijgen en direct lekker in beweging komen. In huis kun je hetzelfde doen met een balance board, mini trampoline of balansbal. En spelletjes als Just Dance, Wii Sports en Beat Saber zijn leuk voor het hele gezin en flink inspannend!

Lees ook: