Meld je hier aan voor de gratis webinars tijdens De Week van de Opvoeding

1 januari 2000 door Ward van Alphen

Gedragsverschil thuis en op school (7 jr)

Het lijkt of mijn dochter Merel (7 jaar) twee energiestromen aanwendt. Thuis en bij vriendinnetjes is ze druk, energiek, vrolijk en dominant. Kortom een zonnetje in huis.

Van school krijg ik echter andere signalen, in de klas is ze vaak timide, rustig en verlegen, en onzeker. Haar schoolresultaten zijn niet zo goed omdat ze vaak heel laat antwoord geeft en het net is of ze niet kan formuleren. Ze leest en werkt dan ook heel langzaam. Zelf zegt ze dat ze verlegen is. Haar contacten met andere kinderen zijn erg goed.

Ik vind het verschil zo groot tussen thuis en school en weet niet goed waar dat vandaan komt. Is het faalangst of kan ze onder de indruk van de groep zijn? Misschien dat u het antwoord weet?

Antwoord

We gaan ervan uit dat uw dochter op school niet gepest wordt en goed contact maakt met andere kinderen. Als ze dan al verlegen zou zijn, is dit dus gericht op volwassenen, dit zou dan ook moeten blijken uit contacten met volwassenen buiten school om.

Merel zit in groep 3 of groep 4: het "schoolse", taakgerichtte leren wordt steeds belangrijker, het zou kunnen dat ze daar nog moeite mee heeft. Kan Merel zich goed concentreren, of is ze snel afgeleid? Je zou je ook kunnen voorstellen dat een meisje dat "het zonnetje in huis" is, dat zich tot nu toe overal met gemak doorheen slaat, erg moet wennen aan dingen die niet zo goed lukken. Het langzame lezen zou een krampachtige manier kunnen zijn om "het heel goed te willen doen". Je kan je voorstellen dat ze dan zou kunnen blokkeren.

Overleg met leerkracht

Het is belangrijk dat u zich een idee vormt over waar Merel het moeilijk mee heeft op school. Overleg met de leerkracht is dan natuurlijk heel zinvol, want die kan met zijn/haar ervaring mede inschatten of er sprake is van een leerprobleem, een concentratieprobleem of dat het meer zit in de manier waarop Merel met dingen omgaat.

Overigens zijn er ook kinderen die moeite hebben met de leerkracht, als autoriteitsfiguur die allerlei (schoolse) eisen aan hen stelt. Vroeg of laat moet een kind hiermee leren omgaan, maar het kan zijn dat de aanpak van de leerkracht niet helemaal bij het karakter van het kind past...

Even aanzien of steunen?

Samen met de leerkracht zou je moeten inschatten of het verstandig is om Merel gewoon de tijd en de ruimte te geven om verder te kunnen groeien, of dat het nodig is om haar op bepaalde punten te ondersteunen. Deze ondersteuning moet op zo'n manier gebeuren dat Merel zich niet onder druk gezet voelt.

Succes ermee!