Meld je hier aan voor de gratis webinars tijdens De Week van de Opvoeding

16 juni 2004 door Lissy de Ridder

Groeispurt en slechte tanden door de pufjes?

Wij hebben een dochter van 10 jaar die al vanaf haar 3e jaar pufjes gebruikt. Eerst becotide, daarna flixotide, en nu seretide. (Seretide 2x 50 + 100 mcg.) Daarnaast af en toe ventolin.

Nu vinden wij dat zij nogal gegroeid is, de laatste jaren, en ze heeft ook last van slechte tanden.

Kan dit te maken hebben met de pufjes? Volgens de huisarts en de tandarts wel, maar volgens onze kinderarts niet. Wat is jullie mening hierover?

Antwoord

Uw dochter heeft blijkbaar astma. Hiervoor gebruikt ze een combinatie-preparaat (seretide). Seritide is een lang werkende bronchus-verwijderaar en een ontstekingsremmer. Al deze middelen bevatten geen suiker en kunnen (dus) geen tandbederf veroorzaken. Fluticason – een inhalatie-corticosteroïd, de ontstekingsremmende stof – kan overigens wel andere problemen in de mondholte veroorzaken.

Er kan een schimmel-infectie in de mondholte ontstaan. Verder kan het heesheid en/of een geïrriteerde keel geven. Dat kan voorkomen worden door de mond te spoelen met water na het puffen. Zo spoel je de deeltjes die in de mondholte zijn neergeslagen weer weg. Dat is niet erg, aangezien de medicatie zijn werk moet doen door de deeltjes die in de luchtweg terecht komen.

Een gevreesde bijwerking van inhalatie-corticosteroïden is groeivertraging. Maar gelukkig komt dat bijna nooit voor. En áls het voorkomt, dan is dat alleen bij heel hoge doseringen. Groeivertraging is vaker het gevolg van onvoldoende behandelde astma dan van inhalatie-corticosteroïden.

En tot slot: een groeiversnelling kan in ieder geval niet het gevolg zijn van deze medicatie.

Lees ook: