7 augustus 2001 door Ward van Alphen

Hoe leer ik mijn dochter meer structuur in schoolwerk aan te brengen?

Mijn dochter is 6 jaar. Ze is dit jaar versneld naar groep 3 gegaan omdat ze boven het leerniveau van groep 2 zat en ondertussen ook boven het niveau van groep 3.

Ik werd bij de juffrouw geroepen omdat ze heel slordig is en geen enkele structuur in haar werk weet aan te brengen met als gevolg dat ze in, voor haar simpele werkjes, enorm veel fouten maakt. De controle-toetsen doet ze daarentegen foutloos. De juf zegt dus ook dat ze onderpresteert.

Ze is altijd een kind geweest dat een strak ritme en consequente aanpak nodig heeft. Heeft u voor mij misschien de gouden tip waardoor ik nóg meer structuur in haar leven kan brengen zodat ze dit hopelijk ook op school in de praktijk kan brengen. Ik weet hier eigenlijk geen raad mee. En ik ben bang dat ze het naar school gaan misschien niet leuk meer zal vinden als ze zo blijft onderpresteren. Ik hoop dat u ons kunt helpen.

Antwoord

Ik denk dat ze op school hopen dat ze nauwkeuriger gaat werken als ze meer op haar niveau wordt aangesproken. Ze kan best nauwkeurig werken, maar heeft meer uitdaging nodig, zo denkt men. Dat zou best zo kunnen zijn, en wat je je ook kunt voorstellen, is dat ze soms zo snel dingen snapt of denkt te snappen, dat deze snelheid ten koste van fouten kan gaan.

Ik weet niet of u zich nu direct zorgen moet maken. Bij de overgang van groep 2 naar groep 3, moet een kind toe zijn aan een meer schoolse manier van werken. Maar er is natuurlijk een zekere spreiding: bij sommige kinderen gaat dat sneller dan bij andere.

U zou de tijd een kans kunnen geven, en als u iets zou moeten doen, dan zou ik proberen om ook ruimte voor creativiteit te laten. Het gaat er om dat een kind leert wanneer structuur van belang is en wanneer niet. Op haar leeftijd betekent het dat de nodige structuur van buiten wordt aangebracht, zodat een kind zich dat langzaam eigen kan maken.

Op school kunnen ze misschien nog eens wat beter observeren waarom ze zo slordig is, en vervolgens proberen een strategie te ontwerpen om op de oorzaken van het gedrag in te spelen. Als uw kind sneller en begaafder is dan andere kinderen, dan kunt u misschien eens kijken of er andere ouders zijn die ervaring hebben met het probleem dat u schetst (via het Forum van Ouders Online bijvoorbeeld).

De kunst is om begaafde kinderen ook kind te laten zijn, ze gebruik te laten maken van hun mogelijkheden zonder ze te hoog aan te spreken.