30 november 2020 door Naomi Dessaur

Zoon en vriendje betrapt op sabbelen en likken aan elkaars piemel

Gister is onze zoon (6) betrapt toen hij met een vriendje aan elkaars piemel aan t likken/sabbelen waren. De ouders van dat vriendje zagen dat en hebben gezegd dat dat niet mag. Na dit voorval zijn we erachter gekomen dat dit nog een paar keer eerder is gebeurd, ook bij een ander vriendje en buiten met aantal andere vriendjes (zonder dwang).

Bij wie het vandaan komt zijn we niet helemaal achter gekomen.

We zijn het gesprek aangegaan dat het gekke spelletjes zijn en dat dit geen spelletjes zijn die kinderen met elkaar spelen. Onze zoon was vooral erg onder de indruk van het feit dat hij betrapt is en hij was bang dat de ouders van het vriendje boos zouden zijn. Hij was zich er dus wel van bewust dat het een gek spelletje is. Toen we het aan onze zoon vroegen, vertelde hij wel dat een vriendje had gezegd dat ze het niet tegen hun ouders mochten vertellen.

Ik vraag me af of we goed gehandeld hebben en of we hier verder nog iets mee moeten doen? Zouden de kinderen hier op latere leeftijd nog iets van weten en eventueel last van krijgen?

Antwoord

Wat een goede vraag en ook een vraag waar veel andere ouders mee worstelen als ze dit tegenkomen. Laat ik ermee beginnen te zeggen dat het heel normaal is dat je van zo’n situatie schrikt en dat je je afvraagt of je kind hier later nog ‘last' van heeft. 

Voor kinderen van zes jaar oud is het passend bij hun leeftijd en de gemiddelde seksuele ontwikkeling om met elkaar te experimenteren. We zien over het algemeen dat jongens vaker met jongens en meisjes vaker met meisjes seksueel experimenteren. Dit gaat niet over wel of niet onschuldige kinderen. Dit betreft normale gezonde kinderen binnen alle lagen in de gehele Nederlandse bevolking. 

Het is niet gek dat jongens bij elkaar de piemel in de mond doen om te kijken hoe dit werkt, past, voelt, etc, ook al voelt dit voor jou als ouder enorm niet kloppend en afwijkend. Het is vervolgens aan ons als ouders om dit met de betreffende kinderen te bespreken en na te gaan in hoeverre de meeste seksuele spelregels zijn nageleefd. 

Ik noem enkele spelregels die in deze situatie van toepassing zijn: 

  • Zijn alle betrokkenen oké met het experimenteren, kortom, is er toestemming vanuit iedereen. Doet niemand iets tegen zijn wil?
  • Worden er geen lichaamsdelen in openingen gestopt?
  • Mag iedereen over alles praten en is er geen geheimhouding afgesproken?
  • Zijn alle betrokkenen gelijkwaardig aan elkaar in leeftijd en ontwikkeling, etc. 
  • Is het seksuele gedrag op een plek en in een omgeving waar anderen zich er niet aan kunnen storen?

Als ik nog eens naar deze situatie kijk, dan weet je op basis van deze regels al meteen een stukje meer. Zoals dat een piemel in een mond van een ander kind stoppen niet verstandig is. Wat ik opmerk en wat ik positief vind is dat het erop lijkt dat iedereen gelijkwaardig aan elkaar was en niemand iets tegen zijn wil heeft gedaan. 

Bij het nabespreken is het dus handig deze spelregels met elkaar te bespreken en daarnaast ook te benoemen wat er oké is aan de situatie, naast datgene waar je van kunt schrikken of wat we als volwassenen niet oké vinden. 

Pas wanneer deze spelregels, na het bespreken daarvan, wederom niet worden nageleefd, met name op het gebied van de toestemming, dan wordt het wat mij betreft zorgelijk. 

Het is dus niet vreemd dat kinderen op deze leeftijd al in aanraking komen met seksuele handelingen, zoals jullie dit noemen, maar ik noem het een seksueel experiment. Iets wat voor kinderen normaal is en waar ze van ons volwassenen sturing bij nodig hebben. Zo leren kinderen meer over wat oké en niet oké is, wat een hele goede basis is voor de gehele seksuele ontwikkeling. En ja, soms is dat voor ons als ouders en opvoeders een behoorlijke uitdaging om hier op een juiste manier op te reageren. 

Ik hoop dus dat je kind dit juist wel zal herinneren en er de wijze lessen uithaalt die deze situatie hem heeft gegeven. Daarnaast heeft je zoon hopelijk geleerd dat hij dit dus gewoon met zijn ouder(s) mag bespreken, zodat hij een volgende keer ook naar je toekomt als hij ergens over twijfelt, vragen heeft, iets heel fijns of juist iets naars heeft meegemaakt. 

Tenslotte geeft deze situatie je een gouden kans om dit onderwerp bespreekbaar te maken. Grijp zo’n situatie aan om zaken te bespreken als grenzen, toestemming, jouw lijf is van jou, nee is nee, etc. Mocht je ergens nog op terug willen komen met je zoon, gewoon doen! 

Mocht je verder nog vragen hebben en meer willen leren over de seksuele opvoeding en wat passend is bij welke leeftijd binnen de seksuele opvoeding, geef je dan gerust op voor het gratis webinar ‘In 7 stappen naar een gezonde seksuele opvoeding’

Lees ook: