Meld je hier aan voor de gratis webinars tijdens De Week van de Opvoeding

19 februari 2014

Geen speelgoed maakt angstig

Baby's die geen speelgoed hebben dat bij hun leeftijd past, hebben later meer kans op emotionele problemen.

Kinderen die in hun eerste levensmaanden geen speelgoed hebben dat bij hun leeftijd past, hebben als peuter meer kans op emotionele problemen.

Dat blijkt uit onderzoek van Jolien Rijlaarsdam van het Erasmus MC. "Zij waren angstiger, en meer teruggetrokken of somberder dan leeftijdsgenootjes die dit speelgoed als baby wel hadden," aldus Rijlaarsdam. Op 22 januari promoveerde ze op dit onderwerp.

Voor de studie werden baby’s van gemiddeld 3 maanden oud thuis bezocht. Tijdens het bezoek werd geobserveerd of ze een eigen plekje hadden, zoals een box of een deken. Ook werd bekeken in hoeverre een knuffel, een rammelaar en speelgoed met geluid bij de baby in de buurt lagen, om ermee te spelen. Spelen met speelgoed stimuleert kinderen tot onderzoeken en interactie met anderen.

Rijlaarsdam maakte gebruik van gegevens uit de Generation R studie. Dat is een onderzoek naar de groei, ontwikkeling en gezondheid van 10.000 kinderen in Rotterdam. De kinderen worden vanaf de vroege zwangerschap tot hun jongvolwassenheid gevolgd.

Commentaar Ouders Online

Echt héél schokkend zijn deze uitkomsten niet. Dat je een baby niet eindeloos alleen kunt laten zonder dat hij iets interessants te doen heeft, kan iedereen bedenken. Maar daar ging het in dit onderzoek ook eigenlijk niet om.

Als je het proefschrift zélf bekijkt, en niet alleen het persbericht waar de bovenstaande informatie op gebaseerd is, dan blijkt dat de onderzoekster wilde nagaan wat het nou eigenlijk betekent om op te groeien in een achterstandsgezin. Te weinig prikkelend speelgoed blijkt dan een belangrijke oorzaak van latere problemen.

Daarmee is meteen verklaard waarom er niets gezegd wordt over te véél speelgoed. Word je daar misschien ook angstig en teruggetrokken van, vanwege de eventuele keuze-stress? Dat is niet onderzocht, omdat dat geen rol speelt als je te weinig geld hebt om speelgoed te kopen.

Ook geeft het onderzoek geen antwoord op de - uiterst actuele - vraag wat het effect is van iPads en andere tablets, bij kinderen in hun eerste levensfase. (De woorden iPad en tablet komen niet voor in het proefschrift.) Dat soort gadgets zijn immers nog onbetaalbaarder dan gewoon speelgoed. De vraag blijft ons overigens wel bezighouden. We zien uit naar een proefschrift daarover.

Proefschrift: Social Disadvantage and Child Emotional and Behavioural Problems: At HOME in the Netherlands (Erasmus Universiteit Rotterdam, 2014)