Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen

26 november 2006 door Grace Dias

In balans met jezelf

Hoe combineer je zorg en werk? Door ervoor te zorgen dat je goed in je vel zit, aldus Grace Dias. En ze weet ook hoe je dat voor elkaar krijgt.

De discussies over de zin en onzin van 'balans' heb ik met veel interesse gevolgd. Wat me opviel, was dat het begrip 'balans' op verschillende manieren werd geïnterpreteerd. Ook in mijn praktijk en workshops merk ik dat. Maar als ik het benoem als "zowel thuis als op je werk goed in je vel zitten", praat iedereen opeens over hetzelfde.

Vast in de details van alledag

Zit je al een tijdje niet goed in je vel, dan ben je moe, prikkelbaar en kwetsbaarder dan anders. Je organiseert je suf, en toch komt er geen einde aan je taken. Je gaat door op de automatische piloot, of je gaat juist nog harder (en minder effectief) werken. Je lijkt vast te zitten in de details van alledag en komt er steeds moeilijk weer uit.

Zit je lekker in je vel – dus ben je goed in balans – dan kun je meer aan. Dingen lukken, je verzet veel werk en je houdt toch energie. Je goede humeur heeft een prettig effect op je gezin en je collega's. Je geniet meer van kleine dingen en tegelijkertijd heb je goed zicht op de grote lijnen. Je bent effectief en dit heeft opnieuw positieve dingen en gevoelens tot gevolg.

Hoe bereik je dat? Ik heb daar zeven basisstappen voor geformuleerd.

1. Bepaal je prioriteiten

Schrijf op wat je (samen) wilt bereiken voor jezelf, je kinderen, je relatie en je werk. Wat zijn de basisbehoeften waarin je móet voorzien en wat zijn belangrijke wensen? Hoe ziet je prioriteitenlijst er dan uit?

2. Agendeer de bijzaken

Stel dat een brandschoon huis niet tot de prioriteiten behoort. Dat betekent natuurlijk niet dat je dan helemaal kunt stoppen met schoonmaken. Er zal wel iets moeten gebeuren, al valt dat onder de bijzaken. Beslis vervolgens bewust hoeveel tijd (gewoon in uren per week) je aan dit soort bijzaken wilt besteden.

3. Schep de gewenste omstandigheden

Voorkom dat je je laat leiden door de omstandigheden en bepaal zelf wat er nodig is om de prioriteiten te kunnen realiseren. Denk dus niet in "Maar..." (de onmogelijkheden), maar denk in "Als..." (voorwaarden en afspraken). Onder welke voorwaarden kun je je basisbehoeften en belangrijke wensen realiseren? En welke afspraken zijn daarvoor nodig?

4. Zoek samenwerking

Zoek samenwerking met je partner, je kinderen, je sociale netwerk en externe instanties (zoals de crèche). Kijk of je wensen bespreekbaar zijn met je baas. Leer om positief en effectief over je wensen te communiceren.

5. Anticipeer

Plan in je weekschema bewust ruimte voor het opvangen van onverwachte zaken én voor vrije tijd. Wacht terugkerende probleemsituaties niet af, maar tackle ze van tevoren. Maak een effectief noodplan voor langer durende situaties die je (te) veel energie kosten.

6. Relativeer

Bied tegenwicht aan spanning, door de tijdelijkheid en onbelangrijkheid van sommige situaties in te zien. Wissel dingen die energie kósten af met dingen die energie géven.

7. Maak het niet te ingewikkeld

Niet alle situaties vragen om een ingewikkeld plan. Je kunt ook dingetjes uitproberen en ervan leren. En bedenk: hoe duidelijker en simpeler de oplossing, hoe makkelijker die uit te voeren valt, en hoe beter hij is vol te houden. Dus:

  • denk na (wat wil ik eigenlijk bereiken?);
  • onderzoek (hoe ga ik dit aanpakken?);
  • maar vooral: doe!

Het allerbelangrijkste is dat je het gevoel krijgt dat je iets kunt doen aan je situatie. Iets doen geeft richting en houvast. En al is het maar iets kleins wat echt lukt, dan geeft dat meteen al zo'n positief gevoel dat dat weer uitzicht biedt op het welslagen van de volgende stap.