Mindful ouderschap lastig? Valt mee met deze tips!

Ik denk dat iedere ouder het wel herkent; niet iedere dag verdient een schoonheidsprijs. Want hoe kun je vrolijk reageren wanneer je kids continu ruzie maken? Of als je peuter de zoveelste woedeaanval heeft? Je kleintje weer wakker is ’s nachts terwijl je doodmoe bent? In dit blog artikel deel ik 5 praktische tips met je die ervoor zorgen dat je meer rust, ontspanning en kalmte zult ervaren in het hectische leven met een gezin.

Niet eventjes dit of dat, maar echt samen zijn.

Ik heb een stopwoord en dat is ‘even’. ‘Even snel dit doen of dat doen. Even een appje beantwoorden. Ik zet wel even de tv aan zodat je naar je liedjes kunt kijken, dan kan mama even werken.’ Misschien herken je het wel. Maar op de momenten dat ik er ben, dan gaat de telefoon ook uit en zet ik alle afleidingen op pauze. Dan gaan we samen op in haar wereld, dansen we, zingen we, doen we lekker gek en alleen maar dingen waar wij samen blij van worden. Want er in aandacht zijn is prachtig! Maar het ouderschap gaat ook over balans. Dus voel je niet schuldig wanneer je iets voor jezelf doet, maar wees er wel in aandacht zodra jullie samen tijd doorbrengen.

Doe dingen waar jullie samen blij van worden.

Alles is energie. Wanneer jij je blij en gelukkig voelt, dan straal je dat uit. Voel je daarom niet gedwongen om dingen samen met je kind(eren) te doen waar je niet blij van wordt. Doe in plaats daarvan alleen nog maar dingen waar jullie samen super blij van worden. Je creëert daardoor een band omdat de hele energie om jullie heen iets magisch krijgt. En geloof mij, dat is het recept voor het maken van de mooiste herinneringen.

Creëer je eigen rituelen.

Wanneer je voor de eerste keer naar het consultatiebureau gaat, wordt er met je gedeeld wat een baby nodig heeft. Rust. Reinheid. Regelmaat. De 3-heilige-r’en. En eigenlijk zou daar nog een vierde aan toegevoegd moeten worden. Want het creëren van Rituelen, draagt niet alleen bij aan de mindful opvoeding van je kind(eren) maar ook aan jouw rust. Want rituelen hebben betekent dat je er op vaste momenten op de dag in aandacht voor je kind(eren) bent maar ook dat je momenten voor jezelf hebt. Win win dus!

Een paar voorbeelden van rituelen;

  • Een vast tijdsblok in de ochtend wanneer jullie samen in aandacht ontbijten > tandenpoetsen, aankleden > zelfstandig spelen (= tijd voor jou om je bijvoorbeeld aan te kleden, even rustig wakker te worden of iets anders te doen).
  • Een vast tijdsblok in de middag wanneer jullie samen in aandacht lunchen > verschonen/jas aan, 60 minuten wandelen buiten > middagdutje of zelfstandig spelen (= even je handen vrij om iets voor jezelf te doen).
  • Een vast tijdsblok wanneer jullie samen in aandacht dineren > lekker uitbuiken op de bank of samen spelen > tandenpoetsen / bad > voorlezen > slapen (= quality time voor jezelf of samen met je partner)

Toon je emoties, maar blijf wel de ouder.

Wanneer je kind een driftbui heeft of continu ruzie maakt dan kun je boos worden op de situatie of geïrriteerd raken. Dat verandert alleen niets aan de situatie en de kans is groot dat het zelfs alleen maar langer duurt. Mijn tip? Adem 3x heel diep in door je neus en uit met een zucht door je mond (uit het gezichtsveld van je kind). Ga vervolgens in stilte en met compassie en liefdevolle aandacht voor je kind zitten. Glimlach liefdevol en zacht, wees even stil en vraag dan kalm wat er is gebeurd. Waarom is hij of zij boos geworden? Herhaal wat je kind zegt en luister echt (‘’begrijp ik het goed dat…’’). Geef ook aan dat je je kind begrijpt en benoem de emoties. Vaak is dit al genoeg en hoeft er niets anders aan de situatie verandert te worden. Als dit wel nodig is, dan kun je uiteraard je kind uitnodigen om met een oplossing te komen. Neem de tijd. Soms is er in stilte zijn, ook alles wat nodig is.

Andersom geldt dit ook, wanneer je teleurgesteld bent, verdrietig of misschien wel boos. Benoem dit ook gerust naar je kind op dezelfde wijze, maar blijf hierin wel de ouder. Bijvoorbeeld ‘’sorry dat mama kortaf is, ik ben vandaag een beetje verdrietig.’’ Natuurlijk mag je ook delen waarom, maar doe dit niet met alle details. Centraal staat dat je hierin wil laten zien dat je ook een mens bent met je eigen onzekerheden en imperfecties. Dit alles is mooi en goed. Precies zoals het is. Blijf wel beschermend tegenover de ‘kind bubbel’, niet al het leed hoeft gedeeld te worden.

Wees de liefdevolle ouder voor jezelf die je ook voor je kind(eren) wilt zijn.

Wanneer je honger hebt; eet. Wanneer je moe bent; slaap. Wanneer je even alleen wilt zijn; plan een momentje in. Het klinkt eenvoudig, maar dit is ook wat je voor je kind(eren) wilt. Goed voor jezelf zorgen is het beste voorbeeld dat je ze kunt geven. En juist door het jezelf te gunnen, word je een liefdevollere en mindful ouder. En wanneer je dit onder de knie hebt, dan kun je ook momenten gaan inplannen voor mediteren. Bijvoorbeeld tijdens het stofzuigen, (af)wassen of als vast ritueel. Maar dat is voer voor een volgend blog…

Lees ook: