Home » Artikelen » Rust na schooltijd

Rust na schooltijd

Door:

Redactie Ouders Online

Je kind is een zonnetje op school, maar eenmaal thuisgekomen is hij moe en prikkelbaar. Wat is er aan de hand? Het ene kind is gevoeliger voor prikkels, dan het andere. Hoe merk je dat jouw kind ‘vol’ zit? En hoe laat je hem tot rust komen na een drukke schooldag? Je leest er hier alles over!

overprikkeld school tot rust komen ontspannen

Het leven van kinderen kan soms behoorlijk hectisch zijn, waarbij hun dagen zijn gevuld met school, vriendjes, sporten, muziekles of andere hobby’s. Thuis is de plek waar ze tot rust kunnen komen, maar sommige kinderen vinden het lastig om dat aan te geven en lukt het niet goed om de spanning van de dag te verwerken.

Een dag op school

Een kind op de basisschool is zich volop aan het ontwikkelen en zijn dagen zijn gevuld met allerlei activiteiten. Naast dat je kind van alles leert op school (cognitief), gaat hij de hele dag om met andere kinderen uit de klas (sociaal-emotioneel). Op verschillende gebieden is hij dus de hele dag druk bezig.

Na schooltijd zit je kind misschien nog op een sport of gaat hij spelen bij een vriendje of vriendinnetje. En in het weekend gaan jullie natuurlijk leuke dingen doen met het gezin. Kortom: kinderen hebben best een volle agenda. Als je kind lekker in zijn vel zit en alles goed aankan, is er geen reden om je zorgen te maken. Maar als je merkt dat hij thuis veel boos, moe of geïrriteerd is, dan kan het zijn dat jouw kind meer tijd nodig heeft om de opgedane prikkels te verwerken.

Is mijn kind overprikkeld?

De een heeft meer tijd nodig om prikkels te verwerken, dan de ander. Ook kinderen die net gestart zijn op de basisschool, moeten vaak erg wennen aan het schoolritme en alles wat daarbij komt kijken. Prikkels kunnen binnenkomen in de vorm van licht, geluid, energie, emoties, geur of smaak. Men spreekt van ‘overprikkeld’ als je kind via zijn of haar zintuigen meer prikkels binnen heeft gekregen dan het heeft kunnen verwerken. Gevoelige kinderen hebben over het algemeen een sensitiever zenuwstelsel dan minder (hoog)gevoelige kinderen.

Maar ieder kind kan overprikkeld raken, daar hoeft het niet per se (hoog)gevoelig voor te zijn. Hoe kun je merken dat jouw kind meer tijd nodig heeft om tot rust te komen?

  • Hij klaagt over fysieke ongemakken, is moe, heeft vaak buikpijn, geen trek in eten enz.
  • Je kind komt boos en gefrustreerd uit school. Misschien vertoont hij explosief gedrag (driftbuien) of trekt je, normaal vrolijke en ondernemende, kind zich nu stilletjes terug.
  • Hij is verdrietig en vindt het ‘stom’ op school.
  • Hij heeft moeite met in slaap komen, slaapt en droomt onrustig, heeft regelmatig nachtmerries of- angsten.
  • Je kind zit over het algemeen niet lekker in zijn vel.
  • Er is meer ruzie onderling tussen broertjes, zusjes en/of andere gezinsleden.

Tips om tot rust te komen

Het enige dat een kind kan helpen als hij moe en overprikkeld is, is rust. Hoe zorg je ervoor dat je kind zich, na een volle schooldag, kan ontladen en weer tot zichzelf kan komen?

Enkele tips voor je op een rijtje:

  • Probeer rekening te houden met de timing van jullie gesprekjes. Bijvoorbeeld: Misschien heeft je kind, als hij net thuiskomt uit school, eerst behoefte aan wat eten en drinken. Ga dan even rustig met hem aan tafel zitten en laat het initiatief om te praten van hem komen. Komt er weinig uit? Laat het dan. Voor het slapen gaan is ook altijd een fijn moment om even samen te kletsen.
  • Laat je kind met zijn handen aan de slag gaan, om uit zijn hoofd te komen. Spelen met speelzand, klei, tekenen of Duplo zijn hier bijvoorbeeld erg geschikt voor. Kijk waar je kind behoefte aan heeft, samen of alleen spelen.
  • Ga lekker naar buiten, rennen, springen op een trampoline, fietsen, naar de speeltuin, bos of strand: allemaal dingen die je kind de kans geven om zijn energie kwijt te kunnen. Beweging is ontspanning.
  • Lees een boekje voor en laat je kind even lekker op de bank liggen met een dekentje en zijn knuffel.
  • Misschien vindt hij het fijn om even alleen op zijn kamer te zijn of spelen.
  • Zingen, springen, kietelen, dansen en gillen lucht op!
  • Laat je kind tot rust komen in bad of onder de warme douche.

Indeling van de dagen

Probeer in de gaten te houden of er bepaalde, vaste momenten zijn dat je kind overprikkeld is. Hoe ziet zijn dag eruit? Misschien gaat hij naar school en daarna door naar de naschoolse opvang. Kun je dit anders regelen? Of heeft je kind een lange dag en gaat hij daarna sporten. Misschien kan er ook op een ander moment in de week gesport worden? Is je kind overprikkeld na een druk weekend? Misschien kun je daar rekening mee houden en wat meer ‘niks’-tijd inplannen op de vrije dagen. Raakt je kind van slag als hij vaak bij een vriendje speelt na schooltijd? Misschien kun je vaste momenten afspreken waarop hij kan spelen en de speeldates beperken tot een of twee keer per week. Tip: Wat eerder naar bed kan ook wonderen verrichten.

Tot slot..

Het is helemaal niet erg als je kind af en toe moe of overprikkeld is. Maar als hij langere tijd klaagt en duidelijk niet lekker in zijn vel zit, zijn er genoeg dingen die je kunt proberen om hem wat meer rust te bieden. Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je kind vrolijk is en genoeg energie heeft om een leuke dag te hebben. En daar maakt lekker niksen ook een belangrijk onderdeel van uit!

Redactie Ouders Online