Laatste kans! Doe mee met een van de gratis expert webinars over opvoeding

5 Tips van Tischa over verbinding en échte aandacht

Echte, gerichte aandacht ontvangen van je ouders. Dat gun je elk kind, want juist op die momenten ervaar je als kind dat je de moeite waard bent. Je wordt gehoord en gezien en dit zijn belangrijke voorwaarden om zelfvertrouwen te ontwikkelen. Het contact en de liefdevolle verbinding vormen een sterke basis voor een fijne, makkelijke en leuke tijd met en voor je kinderen. Diezelfde aandacht zorgt er namelijk ook voor dat je kind op andere momenten weer lekker zelf gaat spelen en het ook lukt om zonder jou te zijn. Opvoedkundige Tischa Neve deelt 5 tips over oprechte verbinding en aandacht.

De tijd nemen, maakt het verschil

‘Nu even niet’. Hoe komt het bij jou binnen als het tegen je wordt gezegd? En wanneer heb jij voor het laatst meteen rustig geluisterd naar het verhaal van je kind zonder hem of haar af te wijzen? Door echt de tijd te nemen voor contact met je kind, verdient het zich altijd terug. Ook al hebben we haast en houden we veel ballen in de lucht omdat we zoveel moeten; als je geen tijd voor je kind maakt, dan verbetert de binding met elkaar ook niet. Door met aandacht te luisteren op het moment dat je kind aangeeft zijn of haar verhaal te willen delen, kun je daarna veel sneller verder weer door met het doen van je boodschappen (of andere to-do’s). Het verdient zich altijd terug, geloof me!

Volle overgave

Halve aandacht is niet de aandacht die je kind nodig heeft. Bovendien voelen kinderen het feilloos aan wanneer je er toch niet helemaal voor hen bent. Hupsakee, alles aan de kant, uit en meedoen! Trek je niks aan van blikken van anderen als je hinkelend de straat over gaat, vergeet dat je volwassen bent en geniet van het kind zijn. Dat is überhaupt genieten en zeker als je die blije koppies van je kinderen ziet! Goud waard, toch?

Contactlijntjes

Door regelmatig door de hele dag heen verbinding te maken met je kind, zorg je voor een goed gevoel bij iedereen. Ook voorkom je gejengel en gemuit. Maak bijvoorbeeld oogcontact, maar ook lijflijk contact; een knuffel, kus, een aai over de bol of een andere aanraking. Contact kan ook bestaan in de vorm van communicatie. Stuur je puber een lief appje en kijk even wat je kind doet als je langsloopt. Hoe klein deze momenten ook zijn, ze zorgen voor veel impact; je kind voelt zich gezien en gehoord.

Scheidings- en overgangsmomenten

Als je kind van jou gescheiden is geweest (zeker als hij nog jong is) dan kan het zijn dat je kind tijdens ophaalmomenten even extra aanhankelijk is of juist heel emotioneel of dwars gedrag kan vertonen. De hele dag stoer en onafhankelijk zijn, maakt dat hij zich - nu jij er weer bent – veilig kan ontspannen en zich niet meer groot hoeft te houden. Beetje balen, die driftbui na een schooldag, maar heel logisch dus eigenlijk. Begrip en echte aandacht na overgangsmomenten (na BSO, logeren of school) zorgen ervoor dat kinderen even bijtanken en ontstressen. Zo kunnen zij opladen dankzij jouw aandacht. Ren je gelijk weer door naar het fornuis om te koken of begin je met ‘even zelf spelen nu, lieverd’ dan kan dat leiden tot een hoop gemuit en aandacht vragen. Even investeren dus, maar het levert veel op voor daarna. Zeker bij gevoelige kinderen!

Signalen opvangen van je kind

Sta je voldoende in contact met je kind en geniet je met elkaar van de juiste verbinding dan ben je ook beter in staat om signalen op te vangen en erop in te spelen. Je begrijpt beter wat er achter gedrag kan zitten en wat je kind bezighoudt. Je kunt hier als ouder ook sneller op anticiperen en daarmee voorkom je onnodige strijd. Sneller signalen opvangen van je kind, geeft rust en ruimte voor het hele gezin. En heb je de ene dag nog een schattige baby en opeens na twee keer knipperen met je ogen een peuter in huis die niet wil eten, die driftig wordt en oh jeeeee, die een eigen wil heeft? In het webinar over de peuterpuber bespreken we wat er zoal verandert als je kind een peuter wordt, we bespreken waarom peuters soms wel pubers lijken en hoe je om kan gaan met dwars gedrag en driftbuien. Ook dan is er aandacht voor de signalen van peuters en de ontwikkelingen die zij doormaken, maar vooral ook hoe je vanuit verbinding het verschil maakt.