Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie

Ik wil je iets vertellen – in gesprek met je kind over nare ervaringen

Kinderen verwerken situaties en emoties anders dan volwassenen en gaan er daarom vaak ook op een andere manier mee om. Dat kan soms uitdagingen met zich mee brengen. Vooral als je merkt dat je kind niet zichzelf is en je het idee hebt dat er meer aan de hand is. Je wilt erover praten maar merkt dat het je kind niet goed lukt of je voelt een emotionele afstand. Kinderen die een nare ervaring hebben meegemaakt kunnen het lastig vinden om dit met hun ouders te delen. Omdat ze bijvoorbeeld niet weten hoe ze dit kunnen doen of omdat ze proberen er niet meer over na te denken.

Prentenboek Ik wil je iets vertellen

Het prentenboek Ik wil je iets vertellen kan helpen om erover in gesprek te gaan. Dit boek is geschreven voor kinderen van 3 tot en met 6 jaar, met uitloop naar een jaar of 8.

Ik wil je iets vertellen, maar ik weet niet hoe

Dit prachtige prentenboek vertelt het verhaal van een kleine Das, Doris, die een nare ervaring heeft meegemaakt maar niet goed weet hoe hij dit moet delen. Hij wil dat wel maar vindt de woorden niet. Hij spreekt veel andere dieren maar voelt zich toch heel alleen. Tot een bijzondere ontmoeting met een vogel… Door de juiste vragen van de vogel lukt het Doris om zijn verhaal te delen en dat lucht enorm op.

Doris deelt in het verhaal ook veel over de lichamelijke sensaties die hij voelt, zoals een rilling over zijn rug en het gevoel dat hij zijn voeten niet meer kan bewegen. Dit kan voor kinderen herkenbaar zijn en kan daardoor een opening zijn om te praten over wat je in je lijf kan voelen in verschillende situaties. Ons lichaam kan ons namelijk vaak al eerder vertellen dat er iets aan de hand is. Door kinderen al op jonge leeftijd signalen van hun lichaam te laten herkennen, kunnen ze ook gaan oefenen met hun intuïtie, hun ‘onderbuikgevoel’.

Het boek nodigt uit om over het verhaal van Doris in gesprek te gaan met je kind en kan tegelijkertijd een laagdrempelige manier zijn om door te vragen over wat je kind heeft meegemaakt. Maar het is ook een mooie ingang om te praten over moeilijke momenten die zich nog kunnen voordoen en hoe je kind jou daar op zo’n moment bij kan betrekken.

Do’s en Don’ts

Het prentenboek staat niet op zichzelf maar wordt ondersteund door de gelijknamige website Ik wil je iets vertellen. Op de website vind je verdiepende vragen die je kunt stellen aan je kind tijdens en na het voorlezen van het boek om er verder over in gesprek te gaan. Dit zijn enkele vragen die je kunt stellen aan je kind en die je ook terug kunt vinden op de website:

• Herken jij hoe Doris zich voelt?
  • Heb je ook wel eens het gevoel dat je voeten aan de grond geplakt zitten terwijl je eigenlijk wilt wegrennen?
  • Ben jij ook wel eens boos op jezelf?
  • Voel jij je ook, net als Doris, opgelucht als je met iemand praat over iets naars?

Daarnaast vind je handvatten en tips op de website, zoals wat je kunt doen als je kind een nare ervaring met je deelt en hoe je het best kunt reageren. En wellicht nog belangrijker: er staan ook vele voorbeelden van vragen en zinnen die je beter niet kunt zeggen als je kind iets naars met je deelt, zoals:

• Waarom ben je met hem/haar meegegaan?
  • Waarom deed je dat terwijl dat niet mocht?
  • Had je geen hulp kunnen vragen?

Recensie Ik wil je iets vertellen

Ik wil je iets vertellen is een fijn boek om voor te lezen als je het vermoeden hebt dat je kind ergens mee zit, maar het is voor alle kinderen fijn om te lezen. Praten over moeilijke dingen kan voor veel kinderen een uitdaging zijn. Ze voelen van alles maar hebben jouw hulp nodig om de woorden te vinden die passen bij wat ze voelen. Het boek heeft voor alle kinderen een fijne boodschap om mee te nemen: gebeurt er iets wat je niet leuk vindt? Praat erover en het lucht op.

Bestellen

Je kunt het boek kopen voor €15,99 bij de uitgeverij, bij Bol.com of een andere boekhandel.