Meld je hier aan voor de gratis webinars tijdens De Week van de Opvoeding

Wat te doen als je kind last heeft van dwanggedachten?

Steeds speelgoed ordenen en kloppend maken, voortdurend items tellen, steeds de handen willen wassen uit angst om vies te worden en continue controlerende gedachtes hebben. Misschien heeft je kind last van dwanggedachten, want het komt vaak voor bij kinderen. Meestal ontstaat er dwangmatig gedrag en een bijbehorend ritueel waar je kind ook weer vanaf komt. Toch kan het zo zijn dat er sprake is van een dwangstoornis, dit wordt OCD genoemd. Wat kun je doen als je kind last heeft van dwanggedachten en hoe doorbreek je een dwangstoornis?

Wat is een dwangstoornis?

Bij een dwangstoornis heb je last van gedachten die je eigenlijk helemaal niet wil hebben. Het belemmert je in je dagelijkse, omdat je bijvoorbeeld steeds weer opnieuw bepaalde handelingen ‘moet’ verrichten. Dit worden dwanghandelingen genoemd. Wanneer je kind een dwangstoornis heeft, zie je hem of haar bijvoorbeeld regelmatig specifieke handelingen doen waar je kind maar moeilijk vanaf kan komen.

Hoe uit een dwangstoornis zich?

Zo kan je kind last hebben van verzameldrang, koopdrang, schoonmaakdrang of controledwang. Heeft je kind hier last van? Dan is het goed om te overleggen met een huisarts wat de mogelijkheden zijn. Je kunt bijvoorbeeld worden doorverwezen naar een psycholoog of psychiater. Door met oefeningen aan de slag te gaan (afgestemd op de leeftijd van je kind) en goed met elkaar te praten, kan je kind leren over en met zijn gedachtes om te gaan. Vaak wordt er gebruik gemaakt van cognitieve gedragstherapie, waarbij de therapie gericht de gedachten aanpakt die angst en onrust oproepen.

Hoe doorbreek je dwanggedachten bij kinderen?

Heeft je kind last van bepaalde rituelen die zijn ontstaan door zijn of haar dwangmatig gedrag? Heb je ontdekt dat dwanggedachten bij je kind de ontwikkelingen belemmeren? Dan is het goed om een dagboek bij te houden waardoor je kunt analyseren wanneer de gedachten en het gedrag opspeelt. Maak het zo toegankelijk mogelijk voor jezelf, door een klein notitieboekje erbij te houden of compacte notities op te schrijven op je telefoon. Zo hou je bij wat de trigger/ situatie is (mag in steekwoorden, als je het zelf maar weer kunt ontcijferen), wat de gevolgen waren (dwanggedachte en/of ritueel) en wat de impact is. Op deze manier kun je bekijken waar kansen liggen om de dwanggedachten bij je kind te doorbreken.

Wat kun je doen als je gedachten vastlopen?

Het is een ontdekkingsreis hoe je als ouder met de dwanggedachten van je kind om kunt gaan. Het inspirerende boek ‘Wat kun je doen als je gedachten vastlopen’ leert kinderen en hun ouders cognitieve gedragstechnieken aan die gebruikt worden om een obsessieve-compulsieve stoornis te behandelen. Dit interactieve help-oefenboek verandert kinderen in superdetectives die de trucs van OCS kunnen herkennen waardoor ze er beter op kunnen reageren. Met sprekende voorbeelden, opdrachten, en stap voor stap-instructies helpt het kinderen de vaardigheden te leren die nodig zijn om zich los te maken van de lastige gedachten en dwang van OCS. Het helpt kinderen gelukkiger te worden. Wat kun je doen als je gedachten vastlopen verschijnt in een serie help-oefenboeken voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Alvast een voorproefje:

Wist je dat mensen sorteermachines in hun hersenen hebben die ervoor zorgen dat hun hersenen niet overvol raken met overbodige gedachten? Maar soms raakt zo’n sorteermachine in de war, en dan raken je hersenen verstopt met gedachten die je echt dwarszitten. Als dat bij jou is gebeurd, als het moeilijk voor je is om je veilig of zeker van jezelf te voelen omdat bepaalde gedachten zijn blijven steken, dan is dit een boek voor jou.

De impact van dwanggedachten op het gezin

Dwanggedachten kunnen veel impact hebben op het leven van je kind, maar ook op het hele gezin. Belangrijk om te weten: je staat er als ouder niet alleen voor. Vraag om hulp wanneer je voelt dat je kind (maar ook jijzelf als ouder) dit nodig hebt. Vanuit ontspanning en een veilige sfeer, kunnen jullie met elkaar de dwanggedachten beter doorbreken. Laat je informeren en trek tijdig aan de bel, zodat jullie met behulp van de juiste ondersteuning de impact kunnen minimaliseren.