13 oktober 2006 door Henk Boeke

Smaakverzieking

Jede Konsequenz fürt zum Teufel en er moet altijd ruimte blijven voor humor. Die les werd ons geleerd door een nep-nanny die afgelopen week ons video-forum kaapte.

'Smaakverzieking', wat voor home-video zou dáár nou achter zitten, vroegen we ons af, toen het mailtje binnenkwam waarin dit onderwerp werd aankondigd. De video-redactie van Ouders Online krijgt automatische meldingen van alle nieuw filmpjes, en dit was er een van.

Een opgewonden spanning maakte zich van ons meester, en we klikten op de link in het mailtje, om de nieuwe bijdrage te kunnen bekijken. In de rubriek 'Opvoeding' nog wel...

Aangenaam verrast

Bij 'smaakopvoeding' kunnen we ons nog wel wat voorstellen – tv-kok Pierre Wind verdient er zijn brood mee – maar smaakverzieking, dat is toch wel alarmerend. En onbegrijpelijk. Zou iemand gefilmd hebben hoe een rijsttafel verprakt werd tot een stamppot? Of hoe je elk gerecht kunt verpesten met appelmoes en ketchup?

Afijn, we startten het filmpje en waren aangenaam verrast door de kwaliteit ervan. Het was goed gefilmd, goed gemonteerd, en ontzettend grappig. Een parodie op de bekende nanny-programma's waar we zo gruwelijk de pest aan hebben. Goed gedaan!

Nijpend opvoedprobleem

Het ging over een nijpend opvoedprobleem, over een nep-nanny die daar een oplossing voor had, en over een moeder die blij was dat haar probleem uiteindelijk was opgelost. Maar wát het probleem nu eigenlijk was, dat werd ons helaas niet helemaal duidelijk, laat staan welke (of wiens) smaak er nu eigenlijk verziekt was. Of ging het soms over de berg snoep de kinderen uiteindelijk kregen?

Oh, wacht even... we hadden verkeerd gelezen! Aan het eind van het filmpje werd verwezen naar www.smaakverkiezing.nl. Dus 'smaakverkiezing' en niet 'smaakverzieking'! Het AVI-niveau van de redactie leek tot een bedenkelijk niveau te zijn gedaald.

Firma Droplul & co

Maar wat is dan een smaakverkiezing, en wie had dat filmpje nu eigenlijk geplaatst? Het bleek de firma Droplul & co te zijn (Venco dus), die misbruik had gemaakt van de mogelijkheid om gratis filmpjes bij ons te plaatsen.

Normaal halen we reclame-filmpjes natuurlijk meteen weg, maar voor de verandering hebben we deze laten staan. Want jede Konsequenz fürt zum Teufel en er moet altijd ruimte blijven voor humor. Net als in de opvoeding.

Ga naar het video-forum om het filmpje te bekijken. Het staat in de rubriek 'Opvoeding'. Uw eigen bijdragen blijven welkom, óók als ze minder professioneel gemaakt zijn.