Home » Columns » Trillend van woede

Trillend van woede

Door:

Redactie Ouders Online

Mogen wij adverteren voor een vibrator? Veel van onze nieuwsbrief-lezers vinden van niet, zo bleek afgelopen week. Tijd voor een toelichting op ons advertentiebeleid.

Van de redactie

Vorige week plaatsten we een advertentie voor een vibrator in onze nieuwsbrief. Dat kon geen kwaad, dachten we, maar het liep anders. Het regende klachten, de een al bozer dan de ander. Met opzeggingen en al, zoals: "Verwijder mijn adres onmiddellijk van uw verzendlijst! En denk maar niet dat ik Ouders Online ooit nog zal aanbevelen bij andere ouders!"

De wat gematigder klachten waren vooral gebaseerd op de gedachte dat een medium dat over opvoeding gaat, geen aandacht hoort te besteden aan damesspeelgoed. Wij denken daar heel anders over, en willen dat graag nog eens uitleggen. Eerst die vibrator zelf, daarna iets meer over ons advertentiebeleid in het algemeen.

Ouderschap

Ten eerste gaat onze website (en de bijbehorende nieuwsbrief) niet alleen over het opvoeden van kinderen, maar over alle aspecten van ouderschap. Daar vormt 'seksualiteit' een onlosmakelijk onderdeel van.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de gelijknamige forumrubriek. Dan zie je hoe ontzettend belangrijk dit onderwerp is, juist ook voor ouders.

Hetzij om je onderlinge relatie leuk te houden, hetzij als het om alleenstaande ouders gaat, die ook behoeftes hebben.

Opgroeiende dochters

Ten tweede worden vibrators niet alleen gebruikt door volwassen moeders maar ook door hun opgroeiende dochters. Dan is het goed om te weten waar je dat soort dingen op een veilige en vertrouwde manier kunt kopen, zodat moeders dat ook door kunnen geven aan hun dochters. (Of er zelfs een vóór hen kunnen kopen, net zoals ouders condooms voor hun kinderen kunnen kopen als die seksueel actief worden.)

Wat ons betreft is Mail & Female (de adverteerder) een veilige en vertrouwde plek om dit soort dingen te kopen. Voor de eerste de beste sexshop zouden we niet snel adverteren, maar voor dit frisse en vrouwvriendelijke bedrijf wel.

Persoonlijke aanbeveling?

Iemand vroeg ons of we ons niet konden beperken tot advertenties voor producten die we persoonlijk aanbevelen.

Nee, dat zullen we nooit doen. Zoals bij elk fatsoenlijk journalistiek medium zijn ook bij Ouders Online redactie en commercie strikt gescheiden (zie ons Redactiestatuut). We zullen dus nooit bij een advertentie (= commercie) vermelden dat wij (de redactie) het product aanbevelen. Er zijn wel produkten die we uitdrukkelijk aanbevelen, maar die worden dan vermeld in redactionele artikelen (zoals de rubriek 'Tips en Agenda'). In dat geval is er echter geen enkel commercieel belang – voor ons als redactie – mee gemoeid. Dergelijke vermeldingen zijn uitdrukkelijk niet te koop.

Advertenties die we weigeren

Ons advertentiebeleid is dus niet gericht op het persoonlijk aanbevelen van producten (we staan daar verder neutraal tegenover) maar omgekeerd zijn er wel advertenties die wij weigeren. Grofweg gaat het dan om drie product-categorieën.

  • Ten eerste: producten waarvoor niet geadverteerd mág worden (zoals geneesmiddelen, en poedermelk voor jonge baby's), inclusief producten in 'het grijze gebied', waarvoor adverteren niet echt onwettig is, maar waarbij dat wel indruist tegen de geest van de wet (zoals bij opvolgmelk).

Ook weigerden we onlangs een filmpje te plaatsen dat 'informatie' gaf over adhd, maar dat eigenlijk alleen maar inging op de medicatie (en gesponsord werd door een farmaceutisch bedrijf dat het medicijn Concerta verkoopt).

  • Ten tweede: producten die inspelen op de angsten van ouders maar die geen toegevoegde waarde hebben. Het gaat hierbij met name om al die 'veiligheidsproducten' die de veiligheid niet werkelijk verhogen (of soms zelfs verlagen) en vooral de angst vergroten.

Bijvoorbeeld: monitoren ter voorkoming van wiegendood (erg duur, en met een effect van nul komma nul) en riemen om baby's te fixeren in bed (zeer gevaarlijk). Wat dat betreft hebben we lang getwijfeld of we de advertentie van twee weken geleden, over de kidSOS Bleeper voor het kwijtraken van kinderen, nu wel of niet moesten plaatsen. We hebben het uiteindelijk wel gedaan, omdat er niet echt geadverteerd werd voor dat product zelf (dat we afkeurenswaardig vinden), maar voor het meedoen aan een enquête over dat product. Op deze manier hoopten we ervoor te zorgen dat ouders via die enquête massaal hun ongenoegen over het product zouden uiten (waardoor de fabrikant zich achter de oren zou moeten krabben of ze er wel mee door moesten gaan).

  • Ten derde: geldklopperij. Zoals advertenties voor ringtones, woekerpolissen, foute spelletjessites, etc.

Een verzoek tot slot: blijf ons er vooral op attent maken als u denkt dat er iets mis is met een advertentie! De banners bijvoorbeeld, bovenaan elke pagina van deze site, worden niet geplaatst door onszelf maar door een advertentie-tussenpersoon. Daar hebben we richtlijnen voor gegeven, maar niet alle campagnes worden vooraf aan ons voorgelegd.

Redactie Ouders Online

Naschrift: 

Hieronder een selectie uit de reacties die we ontvingen:

1.

Haha, wat een geweldige kop boven dit artikel: 'Trillend van woede'. Ook in de inhoud van de tekst kan ik me volledig vinden. Keurig hoe jullie je opvattingen over het advertentiebeleid op een rij zetten voor ons als lezers, en duidelijk maken waar jullie je wel en niet in kunnen vinden. Dat jullie daarbij ook de twijfelgevallen benoemen over wat wel en wat niet toe te laten, is mijns inziens alleen maar te prijzen.

Beetje hypocriet vind ik de afkeurende reacties wel. Seksualiteit is toch onlosmakelijk verbonden met het ouderschap? Dat is toch min of meer de basis ervan? Wat is er dan mis met het feit dat seksualiteit gekoppeld is aan genot, en dat je daarbij soms wat hulpmiddelen inzet? Tjonge jonge, wat een commotie om niks!

Groet, en ga door met jullie goede werken!

[naam en adres bekend bij de redactie]

2.

Ik lees net dat jullie reclame voor een vibrator nogal wat opschudding heeft veroorzaakt. Dan wil ik graag laten weten dat ik er geen enkel probleem mee heb. Als trouwe forumganger vind ik dat de rubriek seksualiteit er ook bij hoort!

[naam en adres bekend bij de redactie]

3.

Wat een heisa om die advertentie voor die vibrator! Ik vond hem eigenlijk erg leuk! Graag bij deze dus een adhesiebetuiging voor het plaatsen van die advertentie.

Zou het zijn dat we met al ons krampachtige gedoe over veiligheid en angst voor seks bij kinderen met zijn allen preutser aan het worden zijn? Niet dat ik blij ben met die steeds terugkerende billboards van Sloggi of de reclame van Sapph of zo. Maar de tekst over deze vibrator was zo neutraal en vrolijk en verfrissend... En Mail&Female is nu juist een prima club. Dus van mij geen kritiek, integendeel!

[naam en adres bekend bij de redactie]

4.

Een vibrator past naar mijn idee toch niet bij Ouders Online.

[naam en adres bekend bij de redactie]

5.

RE: Advertentiebeleid en trillend van genoegen!

Al jaren een trouw lezeres van Ouders Online en enorm geamuseerd én verbaasd over dit artikel.

Zo'n commotie over een vibrator is verbazingwekkend in onze tijd! Beter een ontspannen moeder die zich lekker in haar vel voelt omdat zij de weg heeft gevonden naar een gezonde ontlading, dan een gefrustreerde mama die de kinderen uitkaffert omdat ze niet aan haar trekken komt!

[naam en adres bekend bij de redactie]

6.

Ha! Het lijkt Amerika wel, we doen het wel maar we praten er liever niet over en neen, we zien het liever ook niet (AHUM!). Ongelooflijk dat er zulke negatieve reacties kwamen. Gaan jullie maar lekker door hoor, het zegt meer over die mensen dan over jullie beleid!

[naam en adres bekend bij de redactie]

7.

Na alle negatieve geluiden laat ik graag horen dat ik het vanuit de grond van mijn hart EENS ben met jullie keuze om deze advertentie wel te plaatsen! Het lijkt wel of alles wat sexueel genot kan verschaffen, eng is en verboden moet worden. Vooral als het om vrouwelijk genot gaat.

Ik ben blij dat jullie ermee omgaan als wat het is: de normaalste zaak van de wereld. Dankzij jullie site, de Vraagbaakrubriek over seksuele opvoeding, en de insteek, voel ik mij gesterkt om mijn kinderen op te voeden in de wetenschap dat ze mogen genieten van dingen die gewoon fijn voelen. Jullie hebben mij handvatten gegeven, waarmee ik hen de grenzen kan leren, zonder dat ze het idee krijgen dat seks eng, vies en gevaarlijk is.

Zelf ben ik opgevoed met de boodschap dat je van seks ziektes oploopt en zwanger raakt. Ik heb pas voor het eerst kunnen genieten van seks toen we probeerden zwanger te raken (want toen "mocht het") en daarna niet meer tot mijn 29e. Pas tóen leerde ik, door op Internet te lezen, dat mijn seksuele fantasieën helemaal niet zo raar waren en heb ik geleerd ervan te genieten. Laten we vooral open en eerlijk worden over seks.

Blijf zo doorgaan!

[naam en adres bekend bij de redactie]

8.

Om wat tegenwicht te bieden aan de klachtenstroom over de advertentie voor de vibrator, wil ik mijn waardering uiten voor jullie nuchtere aanpak. Naar mijn mening wordt er te vaak gedaan alsof het hebben van kinderen niet met seks te maken heeft.

Ik was heel eerlijk gezegd best verrast toen ik besefte dat het om een reclame voor een vibrator ging, maar snapte meteen waarom jullie site dé plek is voor zo’n advertentie. Misschien dat er een leuke discussie door op gang komt; ik blijf jullie in elk geval volgen.

[naam en adres bekend bij de redactie]

9.

Het verbaasde mij ook heel erg de advertentie over vibrators te zien! Ik voelde me er vervelend bij, omdat ik iets dergelijks niet op deze site verwachtte. Welke toelichting jullie er ook aan geven, ik vind dat dit niet thuis hoort op de, overigens verder prima en gedegen, informatielijn over opvoeden. Het is een andere tak van sport en interesse, een andere beleving. En natuurlijk is het belangrijk dat moeders / vrouwen zich goed en vervuld voelen, maar om dan zo'n advertentie tussen onderwerpen als bijvoorbeeld seksueel overschrijdend gedrag en potjes babyvoeding te plaatsen; sorry, dat gaat mij te ver. Heel erg spijtig!

Ik was / ben steeds zo enthousiast over deze site; dat enthousiasme is nu enigszins getemperd. Willen jullie alsjeblieft heel ernstig overwegen om dit nooit weer te doen? Voor mij is het: 'schoenmaker blijf bij je leest'.

[naam en adres bekend bij de redactie]

Alle columns in de serie Van de redactie