18 maart 2011

Trillend van woede

Mogen wij adverteren voor een vibrator? Veel van onze nieuwsbrief-lezers vinden van niet, zo bleek afgelopen week. Tijd voor een toelichting op ons advertentiebeleid.

Vorige week plaatsten we een advertentie voor een vibrator in onze nieuwsbrief. Dat kon geen kwaad, dachten we, maar het liep anders. Het regende klachten, de een al bozer dan de ander. Met opzeggingen en al, zoals: "Verwijder mijn adres onmiddellijk van uw verzendlijst! En denk maar niet dat ik Ouders Online ooit nog zal aanbevelen bij andere ouders!"

De wat gematigder klachten waren vooral gebaseerd op de gedachte dat een medium dat over opvoeding gaat, geen aandacht hoort te besteden aan damesspeelgoed. Wij denken daar heel anders over, en willen dat graag nog eens uitleggen. Eerst die vibrator zelf, daarna iets meer over ons advertentiebeleid in het algemeen.

Ouderschap

Ten eerste gaat onze website (en de bijbehorende nieuwsbrief) niet alleen over het opvoeden van kinderen, maar over alle aspecten van ouderschap. Daar vormt 'seksualiteit' een onlosmakelijk onderdeel van.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de gelijknamige forumrubriek. Dan zie je hoe ontzettend belangrijk dit onderwerp is, juist ook voor ouders.

Hetzij om je onderlinge relatie leuk te houden, hetzij als het om alleenstaande ouders gaat, die ook behoeftes hebben.

Opgroeiende dochters

Ten tweede worden vibrators niet alleen gebruikt door volwassen moeders maar ook door hun opgroeiende dochters. Dan is het goed om te weten waar je dat soort dingen op een veilige en vertrouwde manier kunt kopen, zodat moeders dat ook door kunnen geven aan hun dochters. (Of er zelfs een vóór hen kunnen kopen, net zoals ouders condooms voor hun kinderen kunnen kopen als die seksueel actief worden.)

Wat ons betreft is Mail & Female (de adverteerder) een veilige en vertrouwde plek om dit soort dingen te kopen. Voor de eerste de beste sexshop zouden we niet snel adverteren, maar voor dit frisse en vrouwvriendelijke bedrijf wel.

Persoonlijke aanbeveling?

Iemand vroeg ons of we ons niet konden beperken tot advertenties voor producten die we persoonlijk aanbevelen.

Nee, dat zullen we nooit doen. Zoals bij elk fatsoenlijk journalistiek medium zijn ook bij Ouders Online redactie en commercie strikt gescheiden (zie ons Redactiestatuut). We zullen dus nooit bij een advertentie (= commercie) vermelden dat wij (de redactie) het product aanbevelen. Er zijn wel produkten die we uitdrukkelijk aanbevelen, maar die worden dan vermeld in redactionele artikelen (zoals de rubriek 'Tips en Agenda'). In dat geval is er echter geen enkel commercieel belang – voor ons als redactie – mee gemoeid. Dergelijke vermeldingen zijn uitdrukkelijk niet te koop.

Advertenties die we weigeren

Ons advertentiebeleid is dus niet gericht op het persoonlijk aanbevelen van producten (we staan daar verder neutraal tegenover) maar omgekeerd zijn er wel advertenties die wij weigeren. Grofweg gaat het dan om drie product-categorieën.

  • Ten eerste: producten waarvoor niet geadverteerd mág worden (zoals geneesmiddelen, en poedermelk voor jonge baby's), inclusief producten in 'het grijze gebied', waarvoor adverteren niet echt onwettig is, maar waarbij dat wel indruist tegen de geest van de wet (zoals bij opvolgmelk).

Ook weigerden we onlangs een filmpje te plaatsen dat 'informatie' gaf over adhd, maar dat eigenlijk alleen maar inging op de medicatie (en gesponsord werd door een farmaceutisch bedrijf dat het medicijn Concerta verkoopt).

  • Ten tweede: producten die inspelen op de angsten van ouders maar die geen toegevoegde waarde hebben. Het gaat hierbij met name om al die 'veiligheidsproducten' die de veiligheid niet werkelijk verhogen (of soms zelfs verlagen) en vooral de angst vergroten.

Bijvoorbeeld: monitoren ter voorkoming van wiegendood (erg duur, en met een effect van nul komma nul) en riemen om baby's te fixeren in bed (zeer gevaarlijk). Wat dat betreft hebben we lang getwijfeld of we de advertentie van twee weken geleden, over de kidSOS Bleeper voor het kwijtraken van kinderen, nu wel of niet moesten plaatsen. We hebben het uiteindelijk wel gedaan, omdat er niet echt geadverteerd werd voor dat product zelf (dat we afkeurenswaardig vinden), maar voor het meedoen aan een enquête over dat product. Op deze manier hoopten we ervoor te zorgen dat ouders via die enquête massaal hun ongenoegen over het product zouden uiten (waardoor de fabrikant zich achter de oren zou moeten krabben of ze er wel mee door moesten gaan).

  • Ten derde: geldklopperij. Zoals advertenties voor ringtones, woekerpolissen, foute spelletjessites, etc.

Een verzoek tot slot: blijf ons er vooral op attent maken als u denkt dat er iets mis is met een advertentie! De banners bijvoorbeeld, bovenaan elke pagina van deze site, worden niet geplaatst door onszelf maar door een advertentie-tussenpersoon. Daar hebben we richtlijnen voor gegeven, maar niet alle campagnes worden vooraf aan ons voorgelegd.