Meld je hier aan voor de gratis webinars tijdens De Week van de Opvoeding

3 oktober 2008 door Henk Boeke

Waar blijven de echte onderwijs-klachten?

Waar gaat het nu eigenlijk om bij 'onderwijs'? Dat er überhaupt onderwijs wordt gegeven, en dat je er wat leert. De rest is bijzaak.

De radiospotjes van Kennisnet, met die akelige robot-stem, zijn niet alleen zeer irritant, maar ook totaal onbegrijpelijk. Wat willen die lui nou eigenlijk zeggen? Hoe ik ook mijn best doe, ik kan er geen touw aan vastknopen. En voor zover ik daar wél in slaag, kan ik de boodschap alleen maar afwijzen.

Ik heb tot nu toe twee versies gehoord. De ene robot-stem vertelt iets saais over economie, en de andere vertelt iets slaapverwekkends over het onweer. In beide gevallen is de pay-off dat er vernieuwing nodig is (onderwijs-vernieuwing, neem ik aan) om de huidige internet-generatie nog te kunnen boeien.

Wordt hier gesuggereerd dat leerkrachten van vlees en bloed zich als levenloze robots gedragen? Of dat ze monotoon praten met een blikken stem? Dat kán niet waar zijn. Het is dermate karikaturaal, onzinnig en beledigend dat ik niet kan geloven dat dat bedoeld kan zijn. Te meer omdat het zondigt tegen een basiswet van de reclame, die stelt dat je niet moet zeggen wat er fout is, maar juist wat er goed is.

Hoe zijn die spotjes dan wél bedoeld? Kennisnet maakt zich sterk voor de invoering van computers in het onderwijs, dus misschien is die computer-stem juist wat ze willen. Weg met de docenten van vlees en bloed, lang leve de computer. Vanaf nu moet er gewerkt worden met synthetische stemmen. Of zoiets. Getverderrie.

Wat nou, vernieuwing...

Die spotjes zijn dus onbegrijpelijk. Het enige wat ik wél begrijp, is dat Kennisnet pleit voor 'vernieuwing'. Maar wat bedoelen ze daar nou mee? Dat weten ze zelf ook niet. Probeer er maar eens achter te komen, op www.kennisnet.nl. Een kratje bier voor degene die mij kan vertellen wat ze onder 'vernieuwing' verstaan. En graag concreet, onder vermelding van doel en middel (plus de URL waar dat staat), want anders is dat kratje voor mij.

En zelfs áls het u al lukt om te achterhalen welke 'vernieuwing' Kennisnet voor ogen staat, dan nog interesseert het me eigenlijk geen fluit. Mijn zoon (2e klas middelbare school) heeft al maanden geen biologie gehad omdat zijn school geen leraar biologie kan vinden. Wat nou, vernieuwing... ik wil dat hij gewoon les krijgt! Oud leren of nieuw leren doet daarbij helemaal niet terzake.

Ook had ik het wel fijn gevonden als mijn dochter (groep 8 van de basisschool) gewoon wat taal en rekenen gehad geleerd. Ze is rete-slim, dus daar kan het niet aan liggen, maar in elk woord dat ze opschrijft staat een spelfout, en de tafels kent ze niet.

Onderwijs-malaise

Kortom: het gaat over de verkeerde dingen. Waarom zou je het over 'vernieuwing' hebben als niet eens voldaan kan worden aan de meest basale voorwaarden voor goed onderwijs?

Wat dat betreft zijn wij als ouders net zo schuldig aan de huidige onderwijs-malaise als Kennisnet, de overheid, en die vermaledijde onderwijskundigen met hun misplaatste vernieuwingsdrift. Ook bij ouders gaat het vaak over de verkeerde dingen.

De redactie van Ouders Online wordt suf-gemaild over side-issues als een minuutje meer of minder voor de overblijf ("Geachte kinderarts, hoe lang neemt het eten van een boterham in beslag?") de indeling van de klassen ("Mijn kind kan zijn vriendjes niet meer zien!") of het CO2-gehalte in het klaslokaal, dat vaak niet eens zo veel verschilt van het klimaat in een geïsoleerde Vinex-woning.

Maar klachten over de kwaliteit van het onderwijs krijgen we nooit, raar genoeg.