Huis, Tuin en Keuken
Bea2
10-03-2013 om 20:51
Kapotte broeken: hoe doen jullie dat?
Ik vraag me al langer af of ik nou zulke uitzonderlijke jongens heb en zo niet, hoe andere ouders dat oplossen. Mijn jongens zijn 8 en 6. Broeken zijn vaak al snel door op de knieën. Bij ons op school (rijke wijk, witte school) zie ik zelden kinderen met gerepareerde broeken. En veel kinderen dragen wel merkkleding. Hoe gaat dat daar dan? Doen die zo veel langer met een broek? Ik wissel zelf tussen verschillende oplossingen en ben nergens tevreden over: de broeken toch repareren, alleen goedkope broeken kopen (10 a 15 euro), toch duurdere broeken kopen. Ik vind duurdere broeken vaak wel echt mooier zitten, maar als die dan stuk zijn, baal ik toch. Gerepareerde broeken vind ik zelf prima, maar soms ben ik bang dat mijn kinderen er op school op aangekeken worden. Hoe pakken jullie dit aan?
En dan over het repareren: hoe doen handige ouders dat? Ik heb al van alles geprobeerd. Er plaatjes op strijken (die laten los in de wasmachine), plaatjes erop strijken + vastnaaien (een rotklus want het is dikke stof en laat soms alsnog los in de wasmachine), speciaal ervoor gemaakte spijkerstof-lapjes van de markt erop strijken (laat los in de wasmachine en is wat armoedig gezicht omdat het vaak net niet de goede kleur is), en nu heb ik oude broeken aan stukken geknipt en die erop genaaid. Tot nu toe de beste oplossing maar ook dit gaat niet lang mee omdat de randjes gaan rafelen of de boel loslaat bij het spelen.
Ik kan toch niet de enige zijn met dit probleem???
Erka
13-03-2013 om 16:49
Lappen
Ik lap de broeken van mijn zoon ook op. Hij is nu 11 en ik merk dat de broeken nu langer heel blijven dan een paar jaar geleden.
Ik torn de pijp niet los maar wrik en wurm net zo lang met de naaimachine totdat ik de lap van spijkerstof er netjes op kan stikken. Sinds een jaar doe ik dat aan de binnenkant en daarna zigzag ik het gat aan de buitenkant dicht met blauw garen. Op deze manier zie je nauwelijks dat de broek gerepareerd is. Niet te lang wachten, want anders is het gat al te groot voor deze werkwijze. Ik heb ook wel eens de kontzakken gebruikt. Of als je dezelfde stof wil gebruiken: kontzak dichtstikken, stof erachter wegknippen en gebruiken als lap.
Flora B
13-03-2013 om 19:45
Ook veel ervaring helaas...
Ik heb 3 zonen en ongeveer wel 30 broeken gerepareerd.En alles hier geleerd haha.. vroeger kocht ik dure, speciale textiellijm. Nu gebruik ik de sterkste versie van Bison( kit) veel goedkoper, word niet hard en blijft prima zitten ook in de droger niets aan de hand. Ik lijm dus ook van een oude spijkerbroek lapjes aan de binnenkant. Veel moeders hebben in het verleden mij al aan gehouden op het schoolplein hoe ik dat toch zo stoer voor elkaar kreeg!! Enneeh... hier school met veel merk kleding
Vertigo
13-03-2013 om 23:17
Hier weinig kapotte knieen
Want zoon zit meestal 'plat gehurkt' zeg maar, dus met zijn benen naast zich en billen op de grond.
Heb 1 h&m smalle broekvoor hem, die echt na 3x dragen vol is gescheurd op de knie, belachelijk eigenlijk.
Die lijmtip is ook eemn goede!
Ik gebruik de bovenband van een broek vaak weer voor een zelfgemaakte broek, en daarvoor gebruik ik dan weer oude spijkerbroek-pijpen.. Ook een leuke bestemming
madelief
15-03-2013 om 08:14
Pijp los maken
Wel een rotklus maar mijn ervaring is dat alles toch los gaat. Lijmen laat bij mij snel los. Ik torn de pijp los, knip een stuk uit een oude broek en naai dat er tussen, dan naai ik de pijp weer dicht. Blijft stevig en staat leuk!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
GS
15-03-2013 om 16:52
Flora
Welke soort bison kit gebruik jij Flora? Klinkt namelijk goed!
Hier ook veel getob met loslatende applicaties, stukjes afgeknipte pijp van een oude broek op de knie die loslaten of gaan rafelen(hier is het altijd maar 1 knie van de broek die slijt ...) Ik had het opgegeven en koop nu alleen maar goedkope broeken, maar als het met een likje bisonkit lukt, wil ik nog wel een poging wagen!
Flora B
15-03-2013 om 19:11
Ik gebruik Bison Kit Universal supersterk gekocht bij de Blokker, maar ik denk dat je het het overal verkrijgbaar is. Bij de dure textiellijm lieten de randjes wel eens los, of werd hard, nu nergens geen last meer van.
Ik koop ook wel eens goedkope broeken, maar de pasvorm is gewoon minder. Echt... na 1 dag zijn hier al dure broeken gewoon kapot gegaan... nu doe ik deze broeken ook op zondag aan, met kapotte knie en al.Als ik zie hoe die dure spijkerbroeken voor volwassenen toegetakeld zijn, nou dan zijn deze broeken nog helemaal hot. Succes!
GS
19-03-2013 om 14:26
Dank!
Hier liggen weer drie net nieuwe maar kapotte broeken op de stapel die ik nu eens met bison kit ga bewerken. Ben benieuwd of het idd zo goed werkt.
mirreke
19-03-2013 om 21:53
Geen gewone bison kit!
Speciale textiellijm van bison. Werkt als een trein!
mirjam op haar ipad
Hanne.
19-03-2013 om 22:07
Maar als je het toch in huis hebt
Maar als je toch gewone bizonkit in huis hebt zou ik het gewoon proberen.
Ik gebruik 'gewone' bizontix. Staat op dat het voor het lijmen van textiel geschikt is. En dat klopt. Na vele malen wassen gaat er best wel eens iets los, maar dan doen we er gewoon weer een druppel lijm tussen
Tink
20-03-2013 om 11:54
Waar?
Waar koop je die speciale Bison textiellijm? En plak je er dan een lapje in, of doe je gewoon lijm op de broek?
(Mijn man heeft een paar spijkerbroeken waarvan sommige stukjes dun beginnen te worden...)
Genista
20-03-2013 om 15:20
Ik koop het bij de bouwmarkt
De van Bison inderdaad. Bij de Gamma of de Praxis ofzo, ik weet het niet eens precies meer.
Merel
20-03-2013 om 16:05
Bouwmarkt
Ik kocht het voorheen bij de praxis, de bison-textiellijm, maar onlangs hadden ze die niet meer. Ook geen leeg schap ofzo, gewoon weg. Daarvoor in de plaats hadden ze pattex textiellijm. Helaas werd de pattextextiellijm wel hard, dus heb ik er een spijkerbroek mee verknald, want dat zat echt niet lekker. Heel zonde dus die lijm heb ik meteen weggedaan.
Maar ik lees hier dat gewone bison ook kan. (ik heb trouwens nu wel weer 2 tubes bizon textiellijm van een plaatselijke doe het zelf zaak, ze zijn iets van 8 euro per stuk)
Temet
20-03-2013 om 20:57
En dan nu: de maillot
En wat te doen met maillots met gaten? Dochter is vandaag een gat in haar maillot gevallen. Een applicatie erop strijken zal niet gaan, lijkt me zo, daarvoor rekt de stof te veel. Moet ik mijn moeder lief aankijken of ze kan mazen (ik vermoed overigens dat ze dat niet kan - en ik kan het zeker niet), is er iets anders aan te doen of moet het ding maar meteen weg?
Hij is behalve stuk ook nog eens erg vies, als-ie toch weg kan dan bespaar ik mij de moeite van het weken in de biotex.
Groeten,
Temet
Serra
20-03-2013 om 21:42
Temet
Misschien helpt met maillots ook wat ik met panty's deed... Kapotte been eraf knippen en panty/maillot bewaren, wachten op een volgende kapotte, ook daar kapot been eraf knippen en dan over elkaar heen aantrekken: ene been links, andere rechts...
Merel
20-03-2013 om 21:58
Helaas
Nee helaas met maillots deed ik nooit iets, ik kocht wel altijd de allergoedkoopste maillots bij Zeeman/Wibra/Bristol dat soort winkels. Dan was het niet zo'n ramp als er eens eentje stuk was.
Tijgeroog
20-03-2013 om 23:08
Plakband?
Dat probeerde m'n dochter tenminste vandaag, nadat ze er een gat ingeknipt had...
Tink
21-03-2013 om 00:15
Grin
Plakband! Wel inventief )
Een maillot met een niet al te groot gat wil ik nog wel eens repareren, vooral omdat dochter meestal begint te jammeren dat dit toch echt haar lievelings was, boehoehoe! Dat doe ik dan gewoon met een draadje naaigaren, de randjes een beetje onopvallend bij elkaar trekken zeg maar. Je ziet het wel, maar niet al te erg.
Mazen kan ik ook niet, bovendien vraag ik me af of er nog wel ergens maaswol te krijgen is.
Okee, en op naar de bouwmarkt dus voor de Bison. Eens kijken of ik daar binnenkort nog in de buurt kom (tis nogal een eind fietsen ). Maar plak ik er nu een lapje achter of niet?
Temet
21-03-2013 om 10:18
Tink
Ja, hier is nog maaswol te krijgen. Het gelukkige toeval wil dat er op loopafstand niet éen maar zelfs twee zaken zijn die fournituren verkopen, waaronder maaswol. Maar goed, ik zou dus niet weten wat daarmee aan te vangen
Aan elkaar naaien heb ik zelf ook al aan gedacht, maar ik had zo'n vermoeden dat die draad dan weer zou knappen en het gat weer terug zou komen. En het gat... zou het mijn maillot zijn, dan zou ik denken dat het niet al te groot was, maar in verhouding tot die kleine knietjes van mijn dochter is het eigenlijk best wel een flink gat. Maar misschien probeer ik het toch wel.
Dochter draagt meestal broeken. Nu weet ik weer waarom
Groeten,
Temet
Genista
21-03-2013 om 10:27
Temet
Zelfs de maillots (de heel mooie, waarvan dochter het heel erg jammer vindt dat ze kapot zijn) repareer ik door er een leren hartje oid op te plakken. Het rekt inderdaad niet mee, maar daar zit mijn dochter niet mee. Ze vindt het vaak zelfs wel stoer.
margje van dijk
21-03-2013 om 14:38
Kun je breien?
Een applicatie rekt niet mee op een maillot, maar een gebreide applicatie wel.
Mijn zusjes en ik waren vroeger helemaal de blitz als mijn moeder onze maillots gerepareerd had door bv. een lieveheersbeestje of een aardbei te breien en die op het gat te naaien.
Ik heb van de week, geinspireerd door jullie plakberichten, mijn eigen lievelingsspijkerbroek die ik al 10 jaar heb maar die aan alle kanten versleten is gepimpt door aan de binnenkant dunne stof tegen de versleten plekken aan te lijmen. Jullie hebben geen idee hoe blij ik ben dat broek het ineens weer doet. Ik durfde hem alleen nog maar aan op absolute thuisdagen. Ik had toevallig textiellijm en daar heb ik het mee gelijmd, en dat is in elk geval nu super goed bevallen. De lijm is niet hard, je ziet het niet, je voelt het niet. Behalve dan dat je voelt dat de stof weer wat degelijker is zeg maar. Ik ben wel benieuwd hoe het zich gaat houden in de was.
Nu is mijn man ook nog uit zijn lievelings-nette broek gescheurd. En eigenlijk werd die ook best wel dun op het zitvlak. Als het alternatief weggooien is, dan wil ik daar ook wel eens wat tegenaan lijmen. Ben benieuwd of het bij dat soort broeken ook werkt.
Ik bedoel, waarom zal je de beste technieken en oplossingen alleen voor je kinderen reserveren
Margje
Jippox
21-03-2013 om 14:49
Margje
Ik denk haast niet dat een echt nette broek nog netjes is na reparatie.
Na het lezen van je bericht zie ik trouwens een man voor mij in krijtstreeppak met een gebreid aardbeitje op zijn knie... Het kàn een trend worden, je weet het niet
Temet
21-03-2013 om 15:30
Jippox
En bedankt, Jippox, dat zie ik nu dus ook.
Trouwens wel een charmant alternatief voor de vaak gegeven tip om mensen die je intimiderend vindt naakt voor je te zien. Gewoon voor je zien in datzelfde nette pak met een Elmo-applicatie of een aardbeitje op de knie werkt waarschijnlijk net zo goed.
Margje, ik kan wel breien, maar een lieveheersbeestje breien ... kweenie. Ik zie nu trouwens wel een gat in de markt (beter dan een gat in je maillot). Bij mij in de buurt wonen heel veel Turken, en veel Turkse vrouwen kunnen ontzettend mooi haken - hele ingewikkelde patroontjes die in elkaar grijpen etc. Die dames zouden mooi een lijn applicaties op de markt kunnen brengen.
Groeten,
Temet
margje van dijk
21-03-2013 om 21:29
Haha
Ja, zie je, ik kan wel eens een goed idee hebben. Of eigenlijk mijn moeder. Wij maakten vroeger serieus de blitz, wat ik al zei, met die maillots.
En inderdaad, de nette broek van mijn man wil niet. Er zat een scheurtje aan de zijkant, dat heb ik eerst geprobeerd, maar de lijm gaat er gewoon doorheen. Dus dat werkt niet. Het moet wel een beetje dikke stof zijn, zoals bij een spijkerbroek.
Ik kan natuurlijk allicht 2 mandarijntjes op zijn billen breien. Dank voor jullie tip!
Margje
Yaron
21-03-2013 om 22:31
Temet
Er bestaan al webwinkels waar je gehaakte applicaties kunt kopen. Ik haak voor mijn dochters ook wel eens een bloemetje om een gat in de spijkerbroek op te vullen. Voor een maillot heb ik daar nooit aan gedacht.
Verstuurd met de Ouders Online iPad app.
Temet
22-03-2013 om 09:29
Margje
Als een kledingstuk gewoon dun is geworden van het vele dragen helpt niks meer. Je kan een scheur repareren, en dan zit er een week later een scheur op een paar centimeter ernaast. De stof is dan gewoon op. Helaas, niets is blijvend in dit ondermaanse
Groeten,
Temet
ChrisH
22-03-2013 om 10:17
Mijn ervaring met lijmen
Gescheurde knieën van broeken lijm ik ook met textiellijm van Bison door er een stukje spijkerstof achter te plakken. Je kunt zo echt een stuk langer doen met een broek, maar... uiteindelijk ontstaan op de naden van het stukje stof dat je hebt gelijmd toch weer nieuwe scheuren. Zeker als de stof al dun was geworden door het dragen.
Verder kun je die lijm het beste zo zuinig mogelijk opbrengen anders kun je witte plekken krijgen. Hoe dan ook, het blijft een uitvinding
Tink
22-03-2013 om 22:53
Krin
Ja, dat is stoppen, dat zou ik denk ik wel kunnen als het nodig is. Heb zelfs nog ergens zo'n paddestoeltje liggen, uit de naaidoos van m'n moeder.
Mazen is wat anders, daarbij boots je breisteken na. Daar heb ik geen kaas van gegeten, althans niet als reparatietechniek (dat schijnt ook te kunnen).
krin
23-03-2013 om 11:13
Tink
Weer wat geleerd, ik dacht dat het twee woorden voor hetzelfde waren. Mazen ziet er ingewikkelder uit: http://www.garnstudio.com/lang/nl/video.php?id=60
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.