Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

40+ icsi ervaringen, na hoeveel pogingen gelukt?



Hoi Allemaal,

Ik ben Jeanettie, 42 jaar met een hele grote kinderwens.
Op mijn 39e zijn wij, nadat bij mijn vriend de hersteloperatie is mislukt, gestart met ICSI.
Hij is 10 jaar geleden gesteriliseerd. Het ongedaan maken is mislukt.
Dus er was daarna nog maar 1 optie, ICSI.

Wij hebben in totaal 5 ICSI behandelingen gedaan. Bij de 4e poging was ik zwanger. Met 7 weken een kloppend hartje gezien, maar helaas met 10 weken een miskraam.

Alle keren heb ik 11 of 12 follikels gehad en bij punctie 7 tot 9 eicellen.
Steeds tussen de 3 en 6 bevruchtingen en ook cryo's.

Alle behandelingen zijn in het RadboudUMC in Nijmegen gedaan. Na 3 pogingen gaven zij ons minder dan 5% kans dat het zou lukken. We hebben nog een 4e en 5e poging gehad, omdat wij het zelf heel graag wilden. Toch is het zwanger worden de 4e keer gelukt..... Poging 5 helaas niet.

Wie wil zijn of haar ervaring delen?

Wij kunnen het niet over ons hart verkrijgen dat het hier zou stoppen. Het RadboudUMC wil ons niet meer helpen. We zijn daar uitbehandeld. Intussen zijn we overgestapt naar UZ Brussel (Jette) en op consult geweest. De arts daar geeft ons 2 tot 3 procent kans dat het gaat lukken.

Ik kan het bijna niet geloven...... Voor mijn leeftijd heb ik best veel eicellen.
En de embryo's waren bijna altijd A kwaliteit.

Wie heeft er ook verschillende behandelingen gehad op hogere leeftijd en is het uiteindelijk toch gelukt? Hoeveel ICSI's? Was jij ook uitbehandeld of hadden jullie ook weinig kans van slagen en is het toch gelukt? Wil je je verhaal dan alsjeblieft met mij delen?

Jeanettie, ik heb geen ervaringsverhaal maar wil je veel sterkte en succes wensen! 

Geen ervaring op die leeftijd (ben nu 32), maar ik wil toch reageren, misschien heb je er iets aan. 

Wij kwamen ook in het Radboud, dat was in coronatijd. Wel alleen IUI, maar het ging ons veel te langzaam, we hadden haast voor ons gevoel en zaten teveel op regeltjes te wachten ipv dat naar ons als mens, patiënten gekeken werd. 

Wij zijn toen overgestapt naar België, Life expert centre Leuven met als arts een Nederlandse (die in België woont). Daar werd ik als vrouw volledig opnieuw door de mangel gehaald, maar uitgebreider dan in NL. MRI's, uitgebreider bloedonderzoek, meerdere hysteroscopieen door een arts die wij de baarmoederkoning noemden (hij heeft de vorm van mijn baarmoeder aangepast, waardoor die beter ontvankelijk zou worden voor innesteling). Ik bleek behalve endometriose (wist ik al) ook adenomyose te hebben. Daar heb ik eerst wat behandelingen voor gehad. Daarna ICSI opgestart met een prima "oogst". Uiteindelijk hadden we 7 embryo's, waarvan 1 "vers" was teruggeplaatst en 4 als cryo. Allemaal AA of AB-kwaliteit, allemaal werden het miskramen in week 5, binnen een jaar tijd, dus er werd wel tempo gemaakt. We hadden op dat moment geen vertrouwen meer in die "batch", ook omdat die laatste 2 van BC-kwaliteit waren. Ons vermoeden, dat er iets mis was met het sperma van mijn man, werd een beetje weggewuifd. Wij kregen het advies om die laatste twee toch terug te plaatsen, maar vooral ik kon niet nog een miskraam aan. Mentaal was ik kapot en daar was weinig aandacht voor. Daarom (vermoeden dat er meer gedaan kon worden en geen vertrouwen meer) zijn wij verder gaan zoeken.

Daarna hebben wij ons aangemeld in Duitsland bij Cuypers en Cuypers (NL broer en zus). Daar was meer mogelijk mbt het juiste zaad selecteren voor een ICSI-behandeling. Dat is een beetje ingewikkeld om hier uit te leggen, maar op hun site is het terug te vinden. Er is in elk geval veel meer aandacht voor het aandeel van de man. Want voor ICSI heb je niet zomaar sperma nodig, het moet ook kwalitatief goed sperma zijn. Meestal wordt alleen naar de vorm gekeken, niet naar hoe het dna is (beschadigd of intact). Wij vermoeden dat in België beschadigde spermacellen zijn gebruikt, dit kwam namelijk ook telkens uit de extra spermatesten die wij zelfstandig hebben laten doen. Logisch dat daar dan uiteindelijk geen goed embryo uit komt, ondanks dat het in een vroeg stadium AA-kwaliteit was. 

Daarnaast zou ik opnieuw grondig onder de loep genomen worden, waarbij ook gekeken wordt naar wanneer je fertility window is (beste moment van terugplaatsing), dat verschilt namelijk per vrouw, en of je baarmoeder als het ware open staat voor innesteling (receptIVFity onderzoek). Dus een heleboel dingen worden onderzocht en indien nodig verholpen, om alles in een zo optimaal mogelijke modus te krijgen vóórdat ze daadwerkelijk overgaan op ICSI. Aan de ene kant dus weer vertraging, maar met een goed doel, niet zoals in het Radboud. 

Kort gezegd is dit onze ervaring: in BE werd vooral de vrouw grondiger onderzocht dan in NL, ook op zaken die ze in NL niet doen (zoals die "plastische chirurgie" aan de baarmoeder omdat de vorm niet optimaal is). In DE is meer aandacht voor de man, maar ook nog uitgebreider dan bij de vrouw tov BE. In NL voelden wij ons een nummer, in BE voelden wij ons een mens, in DE voelden wij ons een individu.

Ik wil je (jullie) hoe dan ook heel veel sterkte en succes wensen

Hallo Jeanette,

Mijn verhaal is erg vergelijkbaar met de jouwe. Ook 42, ook een kinderwens en ook afhankelijk van ICSI omdat mijn partner 13 jaar geleden gesteriliseerd is. We wonen inmiddels in Zweden en ik ben nu over voor weer een stimulatie traject. Afgelopen september ook een traject gestart waarbij ik bij de 2e terugplaatsing zwanger was. Helaas ook bij 9 a 10 weken een miskraam.

Er ligt nog een embryo in de vriezer. Toch mocht ik nu een stimulatietraject doen omdat dat niet meer gaat als ik stras 43 ben. Regels bij dit centrum in Leiden.

Wel heb ik nog 29 eicellen in de vriezer van 6 jaar geleden. Dat heb ik toen laten doen op voorhand.

Tja, ik zit er met gemengde gevoelens in momenteel. Ik ben benieuwd hoe het met jou gaat? Wat bedoel je met dat jullie in totaal 5  ICSI behandelingen hebben gedaan; 5 stimulatierondes of 5 terugplaatsingen?

Misschien kunnen we elkaar tot steun zijn. Het is heel pittig.

Volgens mij is Düsseldorf the place to be voor stellen die het in NL niet lukt. En er is iets in België, Leuven? Gent? Ik weet het niet meer precies. 

Heel veel sterkte 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.