Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

Angst niet zwanger kunnen worden

Hoi allemaal,

Ik ben een piekeraar en heb op belangrijke momenten in mijn leven last van faalangst. Inmiddels ben ik 31 en heb sinds 3 jaar een hele fijne relatie. Afgelopen maand hebben we uitgesproken met veel liefde voor ons eerste kindje te gaan.

Ik vind het zo spannend. Sinds mijn 20e weet ik dat ik PCOS heb. Toen der tijd is gezegd dat het lastig zal zijn om kinderen te krijgen en eigenlijk is die uitspraak afgelopen jaren in mijn hoofd gaan nestellen als 'je kan geen kinderen krijgen'. Ik ben zo bang dat het ons niet gegund is terwijl we pas net begonnen zijn. Veel van mijn vriendinnen zijn nu zwanger. Vanwege mijn faalangst voel ik een druk om ook goed en snel te presteren. Ik pieker hier enorm over en ben er best wel gespannen over. Wat natuurlijk niet helpt om zwanger te worden. 

We zijn pas net begonnen en eigenlijk zou ik het juist leuk moeten vinden en loslaten. 
Ik ben opzoek naar een hart onder de riem en positieve verhalen. Is dit herkenbaar voor anderen en wat heeft jou geholpen?

Groetjes, 
Aloha

Wat zit er achter je gedachte dat zwanger een prestatie is?
Het is niet zoals goed presteren op het werk of een sportwedstrijd winnen. 

Je kunt de kans op zwanger worden vergroten door te vrijen rond je ovulatie i.p.v. gewoon random maar verder is het een kwestie van geluk hebben.

Ik ken genoeg mensen die ook met PCOS zwanger geworden zijn. Je ovuleert dan volgens mij minder vaak en minder regelmatig maar je hoeft er nu nog niet van uit te gaan dat je onvruchtbaar bent.

Ik hoop voor je dat je het een beetje los kunt laten.

Mijn verhaal is bijna identiek aan dat van jou! Toen ik een jaar of 24 was stopte ik met de pil, omdat ik van die hormonen af wou. Na een half jaar was ik nog niet ongesteld, dus via de huisarts bij de gynaecoloog terecht gekomen. Die stelde PCOS vast, en zei niet te lang te wachten met een evt kinderwens. Die woorden hakten er bij mij ook stevig in. Ik had toen al een paar jaar een relatie met mijn huidige man, en wij zijn toen eigenlijk 'gedwongen' gaan nadenken over hoe wat en wanneer qua kinderen. Uiteindelijk toen we ons huisje boompje beestje een beetje op orde hadden (ik was inmiddels 28) besloten we ervoor te gaan. Ik was zooo gespannen, ik gebruikte vanaf dat moment meteen ovulatietesten, hield mijn temperatuur dagelijks bij om mijn eisprong te vinden, en bam. In 2 maanden zwanger. 

Achteraf is natuurlijk makkelijk praten, maar ik vind het achteraf wel jammer dat ik niet wat meer kon loslaten toen. Blijkbaar was ik prima vruchtbaar, en anders had ik na een half jaar alsnog al die toeters en bellen uit de kast kunnen trekken. Mijn zoon is echt met militaire precisie gemaakt, zeg ik wel eens. 

Nou heb je in mijn ervaring wel gradaties hoe erg je PCOS hebt, heb je wel een cyclus? 

aloha_99

aloha_99

16-09-2022 om 14:25 Topicstarter

Millie91 schreef op 16-09-2022 om 14:11:

Mijn verhaal is bijna identiek aan dat van jou! Toen ik een jaar of 24 was stopte ik met de pil, omdat ik van die hormonen af wou. Na een half jaar was ik nog niet ongesteld, dus via de huisarts bij de gynaecoloog terecht gekomen. Die stelde PCOS vast, en zei niet te lang te wachten met een evt kinderwens. Die woorden hakten er bij mij ook stevig in. Ik had toen al een paar jaar een relatie met mijn huidige man, en wij zijn toen eigenlijk 'gedwongen' gaan nadenken over hoe wat en wanneer qua kinderen. Uiteindelijk toen we ons huisje boompje beestje een beetje op orde hadden (ik was inmiddels 28) besloten we ervoor te gaan. Ik was zooo gespannen, ik gebruikte vanaf dat moment meteen ovulatietesten, hield mijn temperatuur dagelijks bij om mijn eisprong te vinden, en bam. In 2 maanden zwanger.

Achteraf is natuurlijk makkelijk praten, maar ik vind het achteraf wel jammer dat ik niet wat meer kon loslaten toen. Blijkbaar was ik prima vruchtbaar, en anders had ik na een half jaar alsnog al die toeters en bellen uit de kast kunnen trekken. Mijn zoon is echt met militaire precisie gemaakt, zeg ik wel eens.

Nou heb je in mijn ervaring wel gradaties hoe erg je PCOS hebt, heb je wel een cyclus?

Hallo Millie, 

Wat fijn die herkenbaarheid. En zo voelt het voor mij ook een beetje. We trekken ten strijden. Terwijl het veel relaxter is als je het inderdaad een beetje los kan laten. Wat mooi om te horen dat het jullie zo snel al gegund is. 

Ik heb volgens mij niet een extreme vorm van PCOS, ben ook slank en mijn hormonen zijn in balans. Maar wel die kralenketting en een lange onregelmatige cyclus;  maar er is wel een cyclus. Langste cyclus duurt ongeveer 55 dagen en de kortste 28. En iedere maand is het een verrassing hoelang ie deze keer duurt. 

aloha_99

aloha_99

16-09-2022 om 14:29 Topicstarter

alhambra schreef op 16-09-2022 om 14:02:

Wat zit er achter je gedachte dat zwanger een prestatie is?
Het is niet zoals goed presteren op het werk of een sportwedstrijd winnen.

Je kunt de kans op zwanger worden vergroten door te vrijen rond je ovulatie i.p.v. gewoon random maar verder is het een kwestie van geluk hebben.

Ik ken genoeg mensen die ook met PCOS zwanger geworden zijn. Je ovuleert dan volgens mij minder vaak en minder regelmatig maar je hoeft er nu nog niet van uit te gaan dat je onvruchtbaar bent.

Ik hoop voor je dat je het een beetje los kunt laten.

Ja nu ik het teruglees klinkt het eigenlijk best idioot; zwanger worden is geen prestatie. En los van invloed op belangrijke randvoorwaarden is het inderdaad een wonder en een kwestie van geluk. 

Maar ik vrees nu al voor iets wat misschien wel of niet gebeurd. Een soort faalangst. Alsof je als vrouw faalt als je vruchtbaarheid niet zo is als het hoort of als zwanger worden langer duurt dan je wenst.

Wat rot dat je het zo ervaart

Je hecht teveel waarde aan de woorden succesvol zijn en aan falen.

Wat voor verschil maakt je gepieker moet je bedenken

Iedere vrouw of man(!) kan onvruchtbaar blijken, daar ga je vanzelf achter komen 

Voor nu vrij je lekker zonder condoom dus dat is heerlijk en verder geniet je van het leven samen.  
als een zwangerschap je wel gegund is dan is het ook belangrijker nu te genieten van de tijd dat je nog met zijn 2-en ben, dat is een heel waardevolle tijd

een mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest
Doch nimmer op komt dagen
Zo heeft men meer te dragen dan God te dragen geeft

zeiden ze vroeger tegen piekeraars

aloha_99

aloha_99

16-09-2022 om 17:03 Topicstarter

absor schreef op 16-09-2022 om 16:30:

Wat voor verschil maakt je gepieker moet je bedenken

Iedere vrouw of man(!) kan onvruchtbaar blijken, daar ga je vanzelf achter komen

Voor nu vrij je lekker zonder condoom dus dat is heerlijk en verder geniet je van het leven samen.
als een zwangerschap je wel gegund is dan is het ook belangrijker nu te genieten van de tijd dat je nog met zijn 2-en ben, dat is een heel waardevolle tijd

een mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest
Doch nimmer op komt dagen
Zo heeft men meer te dragen dan God te dragen geeft

zeiden ze vroeger tegen piekeraars

Piekeren levert nooit wat op weet ik uit ervaring. Maar lastig om te stoppen.

Dit weekend inderdaad genieten samen zoals het nu is. Ik hoop dat het me lukt om van die gedachtentrein af te stappen want het heeft me al een paar dagen aardig in z’n greep.

PCOS betekent niet dat je onvruchtbaar bent, alleen minder vaak en minder regelmatig. Er zijn best een hele hoop mensen met PCOS die kinderen hebben. Bij ons duurde het twee jaar voordat ik zwanger was, op de natuurlijke manier.
En tegenwoordig zijn er, als het niet lukt, ook nog allerlei manieren via de medische molen. Nu wil ik dat niet aanprijzen als een makkelijke oplossing, want dat is het niet en zo'n traject is zonder meer emotioneel zwaar. 
Maar ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat je geen kinderen kunt krijgen omdat je PCOS hebt. 

Ik had dezelfde angst als jij. Ik was ook nog wat ouder, milde PCOS. Hier een succesverhaal: ik was meteen zwanger, en sinds de bevalling is ook mijn PCOS verdwenen. Precies elke 28 dagen ben ik nu ongesteld (soms mis ik de langere cycli, om eerlijk te zijn). 

Maar je weet het toch niet van tevoren. Sommige mensen hebben een uiterst regelmatige cyclus en niets om zich zorgen over te maken, en toch lukt natuurlijk zwanger worden niet. En ik ken ook twee andere mensen met PCOS die via IVF uiteindelijk kinderen hebben gekregen, maar toen wel een makkelijke zwangerschap hadden. Mijn zwangerschap was vol medische complicaties en een tweede gaat er niet komen, ondanks de vruchtbaarheid. Neem het zoals het komt - je hebt geen keuze. Hoe makkelijk je zwanger wordt zegt niets over jou, je vrouwelijkheid, je kracht, je gezondheid, echt helemaal niets. 

Piekeren is negatief fantaseren.
En dat helpt echt geen zak.

Zwanger worden is geen kunst maar een gunst.

Maar je wordt ook heus niet minder snel zwanger als je erover piekert. Spanning of je wel of niet zwanger raakt, of hoeveel je ermee bezig bent heeft geen invloed op je vruchtbaarheid. Het is alleen zo vervelend voor jezelf als je je er zo gespannen door voelt. 

Ik begrijp jouw angst goed en helemaal voor een eerste kind. Het is allemaal nieuw voor je. Ik herken ook dat stuk dat je het toch als een soort falen ziet als het niet lukt om snel zwanger te raken. Dat slaat ook nergens op want het is nu eenmaal een wonder van moeder natuur.

Je kunt er geen peil op trekken het kan zo ineens raak zijn en soms lukt het niet. Daar heb ik ervaring mee. Ik denk maar zo als het niet lukt dan is het dan nog niet voor jou. Pas als je eraan toe bent zal het gebeuren, eerder niet en misschien ben je er wel nooit aan toe. Maar ga uit van het goede. Ik zou lekker veel seks hebben samen en eventueel ovulatietesten gebruiken. Dan komt het vast wel. 
Bij ons blijft het bij 1 kind, dat is voor ons genoeg. Ook voor jou, het hoeft maar 1x te lukken en dan heb je een prachtig gezinnetje. En wie weet is het bij jou wel zo in 1 keer raak!

ik heb dan wel geen Pcos, maar ik herken je onzekerheid zo!
Mijn man en ik zitten nu in ronde 9 en ik heb nu een week voor mijn menstruatie alweer het gevoel dat het hem niet is geworden. Ik kamp met pre-menstrueel syndroom, dus ik voel me het grote gedeelte van de cyclus crap(buikpijn, bekkenbodempijn, gevoelige vagina, opgezette en pijnlijke borsten, enorme stemmingswisselingen en vooral somberheid) en kan mijn menstruatie dus van mijlenver aan voelen komen. Elke keer die teleurstelling dat het niet gelukt is... en elke keer krijg ik er een beetje minder vertrouwen in. Het lijkt een verre droom, zoiets als de loterij winnen.

Ik kan me zo goed voorstellen hoe je voelt. Ik heb nog geen idee of er bij mij iets mis is.... maar ik ga er al bijna vanuit. Die onzekerheid maakt je soms gek en de angst dat niet lukt is bij mij ook continue aanwezig. Mensen in de omgeving zeggen dan: "niet teveel aan denken" en "niet teveel mee bezig zijn". Die mensen kan ik soms wel wurgen. Het is lief bedoelt, maar het helpt helemaal niet. Hoe kun je nou niet aan je grootste wens denken? Daarnaast wordt ik in mijn omgeving ook veel geconfronteerd met vriendinnen die allemaal binnen 3 maanden proberen al zwanger zijn. Ik gun ze het ontzettend, maar elke babyshower doet weer pijn. Ik ben inmiddels ook 31... de tijd tikt verder.

Maar ik hoop de de dromen uiteindelijk voor je uit mogen komen en dat het geluk aan je zijde zal staan, ondanks de pcos♡. Ik geef ondanks alles nog niet op. Wat mij wel iets helpt is om me ergens op te storten wat totaal niet met baby's en zwangerschap te maken heeft en proberen door te gaan met het leven. Hoe moeilijk soms ook... een hobby, bezigheid of sport. Het helpt je om er even om er niet zo intens aan te denken, ondanks dat je er elke dag even aan denkt.

Jeetje wat vervelend voor je.. Piekeren helpt zeker niet, dus ik zou het echt proberen los te laten, hoe lastig ook. Misschien hier actief mee aan de slag door bepaalde meditaties en ademhalingsoefeningen te doen? Succes!

Heel herkenbaar. Ik ben 29 en in totaal zeker 3 jaar bezig met zwanger worden. Niet 1x gelukt nog. Uiteraard bij het ziekenhuis geweest en blijkt dat ik cysten heb in de eierstokken. Dat zou niet de reden moeten zijn dat ik steeds niet zwanger word, want ik heb wel elke maand een eisprong. 

Vanaf 3 dagen na de eisprong begint mn bloedverlies altijd en gaat door tot de menstruatie, in totaal bloed ik iedere cyclus zo'n 2,5 week. Helaas is ook niet te achterhalen wat het bloedverlies veroorzaakt (wat elke maand op exact hetzelfde moment begint). Wij kunnen starten met IUI maar ik heb er geen vertrouwen in zolang ik elke keer vanaf 3dpo al bloedverlies hebt. Want zodra ik begin te bloeden weet ik al dat ik weet niet zwanger ben. Ik bloed al voordat er überhaupt een innesteling heeft kunnen plaatsvinden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.