Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

Booster: nu of nog wachten (ivm zwangerschapswens)

Waarschijnlijk mag ik vanaf volgende week een afspraak maken voor de booster. Ik ben pro-vaccineneren. Maar nu twijfel ik of ik 'm al gelijk ga halen of toch uitstel tot ik zwanger ben.

Al ruim een jaar probeer ik zwanger te worden. Mijn menstruatie was afgelopen jaar heel onregelmatig. 
Ik ben een paar maanden geleden wel zwanger geworden maar helaas een miskraam gehad (met curretage).

Wat zouden jullie doen? Gelijk een afspraak maken, met de kans dat de menstruatiecyclus weer overhoop gegooid wordt. Of wachten tot een positieve zwangerschapstest? 

NB: mijn moeder valt in een risicogroep, dus ik wil me hoe dan ook laten boosteren! Alleen wanneer? 
NB2: Ik ben 36, dus voor mijn gevoel heb ik nog maar een paar jaar.

Peiling

Wanneer boosteren?
81 stemmen
90%
10%

dan

dan

27-12-2021 om 14:22

Ik kan je hierin geen advies geven maar wat zegt de huisarts erover? 

Ik zou het doen, maar bel anders je huisarts of de twijfeltelefoon. Zij kunnen je vertellen wat de huidige kennis is op dit gebied.

Kan je dit niet beter bespreken met een verloskundige? Je mag ze ook benaderen als je nog niet zwanger bent maar wel een zwangerschapswens hebt.  

Het lijkt me een goed idee om even met de huisarts of twijfeltplefoon te overleggen wat hen de beste keuze lijkt, inderdaad! Zij hebben vast een beter onderbouwde visie dan de meeste mensen op het internet  

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

27-12-2021 om 16:11

Zo snel mogelijk zou ik doen. Maar je kunt het beste overleggen met je huisarts.

Zo snel mogelijk. Ik zou er alles aan doen om te voorkomen dat je zwangerschap door corona eindigt in een miskraam.

Ik zou hem zo snel mogelijk halen. Je hebt toch al een onregelmatige cyclus, dus dan maakt dat niet zoveel meer uit. Persoonlijk zou ik hem liever vlak voordat je zwanger raakt halen dan als je pas zwanger bent. Stel dat je dan weer een miskraam krijgt dan heb je in ieder geval niet het gevoel dat het door de booster komt. En dan ben je nu ook optimaal beschermd. 

Ik hoop voor je dat je snel zwanger mag worden en blijven!

Bovendien probeer je al langer in zwanger te worden dus het is ook onduidelijk hoe lang je je booster dan nog uit moet stellen. Ik zou voor zo snel mogelijk gaan!

Ik zou het nu doen. Ik heb zelf gekampt met een situatie dat ik (onverklaarbaar) steeds maar niet zwanger werd. 
Uiteindelijk na acht jaar toch zwanger geworden. Mijn ervaring is dat het niet goed is voor je mentale gezondheid om belangrijke besluiten in de wacht te zetten met het oog op een mogelijke zwangerschap. Nu een booster nemen geeft minder gezondheidsrisico’s dan nu Corona krijgen. 

Blokje

Blokje

27-12-2021 om 22:11 Topicstarter

Ik ga ook nog bellen, maar moet daar even de tijd voor zien te vinden. 
Ik ben het met jullie eens, maar toch twijfel ik...
Partner zegt: stel het maar uit, je loopt nauwelijks risico om het op te lopen. We komen bijna nergens meer, ik werk thuis. 

Herkenbaar blokje. Ik probeer ook in verwachting te raken. De eerste 2 keer was het in de eerste maand raak. Nu heb ik me in juni en juli laten vaccineren en proberen we sinds augustus zwanger te worden. Het is helaas nog niet raak. M’n cyclus is mega onregelmatig, voor m’n zwangerschappen was dat niet zo. Ik heb t/m mei borstvoeding gegeven en werd pas eind mei voor het eerst ongesteld. Daar zou het door kunnen komen.. of mss door de vaccinatie? Ik weet het niet, maar twijfel daardoor ook over de booster. Straks is m’n menstruatie weer maanden van de leg.. Ik twijfel daarom ook ontzettend.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

28-12-2021 om 07:36

Blokje schreef op 27-12-2021 om 22:11:

Ik ga ook nog bellen, maar moet daar even de tijd voor zien te vinden.
Ik ben het met jullie eens, maar toch twijfel ik...
Partner zegt: stel het maar uit, je loopt nauwelijks risico om het op te lopen. We komen bijna nergens meer, ik werk thuis.

Maar hoe denk je dat dit gaat als je wel zwanger bent over een paar maanden. Covid is dan nog niet weg en je moet dan wel de deur uit, o.a. naar de verloskundige, waar veel mensen komen. 

Tickel schreef op 28-12-2021 om 07:36:

[..]

Maar hoe denk je dat dit gaat als je wel zwanger bent over een paar maanden. Covid is dan nog niet weg en je moet dan wel de deur uit, o.a. naar de verloskundige, waar veel mensen komen.

Of controle in het ziekenhuis, helemaal een oord met veel gezonde mensen.

Het vervelende van een zwangerschap is juist dat het je ondanks dat je niet 'ziek' bent zoals men dat zo mooi zegt je gezondheid een stuk kwetsbaarder is. Je mag niet alle medicatie gebruiken, dat zullen ze dan ook proberen zo lang mogelijk vol te houden maar een resultaat is wel dat een zwangere met corona toch eerder in het ziekenhuis beland dan een niet zwangere van dezelfde leeftijd. Dat als je zwanger in het ziekenhuis beland er een grotere kans is om alsnog je kindje te verliezen dan wanneer je niet in het ziekenhuis beland. Dat risico kun je makkelijk verkleinen door je nu te vaccineren.

Veranderende menstruatie patronen kan heel veel oorzaken hebben: stress, leeftijd, gewichtsverdeling. Dat het komt na een vaccinatie wil nog niet zeggen dat dit door de vaccinatie komt. Omdat dit vaak gemeld wordt wordt er ook onderzoek naar gedaan. Tot nog toe is er geen verband aangetoond, het komt niet vaker voor na vaccinatie dan zonder vaccinatie. Maar omdat mensen toch een verband denken te zien hoor je dit geluid. Maar als je kijkt naar grote groepen zie je dat verschil niet.

Daarom hebben de artsen wereldwijd het advies gegeven om zwangeren en bij zwangerschapswens toch te vaccineren. Dat was in begin van de campagne nog niet het geval juist om de reden dat zwangeren toch kwetsbaarder zijn, toen moesten de gegevens nog verzameld worden. Inmiddels zijn miljarden mensen gevaccineerd waaronder miljoenen zwangeren. Daar uit is gebleken dat de voordelen veel groter zijn dan de nadelen en de risico's veel kleiner dan het door maken van een covid19 infectie.

Blokje

Blokje

28-12-2021 om 09:58 Topicstarter

Tickel schreef op 28-12-2021 om 07:36:

[..]

Maar hoe denk je dat dit gaat als je wel zwanger bent over een paar maanden. Covid is dan nog niet weg en je moet dan wel de deur uit, o.a. naar de verloskundige, waar veel mensen komen.

Zodra ik een positieve test in handen heb maak ik een afspraak voor de booster. Want ik neem 'm sowieso, alleen ik twijfel over het moment. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.