Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

Booster: nu of nog wachten (ivm zwangerschapswens)

Peiling

Wanneer boosteren?
81 stemmen
90%
10%

bedenk je ook dat een virus hetzelfde effect kan hebben op je menstruatie en bij covid brengt dat nog meer risico's met zich mee.

Maar bel gewoon de twijfeltelefoon, zij kunnen je hierbij echt het beste helpen

Blokje schreef op 28-12-2021 om 09:58:

[..]

Zodra ik een positieve test in handen heb maak ik een afspraak voor de booster. Want ik neem 'm sowieso, alleen ik twijfel over het moment.

maar dat kan nog heel lang duren of zelfs helemaal niet gebeuren. Ook zonder aanwijsbare oorzaken. 

Stel het bellen van de twijfeltelefoon of je huisarts niet uit, doe dat vandaag! 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

28-12-2021 om 11:35

Blokje schreef op 28-12-2021 om 09:58:

[..]

Zodra ik een positieve test in handen heb maak ik een afspraak voor de booster. Want ik neem 'm sowieso, alleen ik twijfel over het moment.

En stel dat het dan mis gaat. Is het dan de schuld van de "natuur" of van de booster. Ik zou hem echt gewoon eerst gaan halen, daarna verder gaan met proberen zwanger te worden. En de omikron versie is, tot nu toe, besmettelijker gebleken, maar ook minder klachten gevend. Het kan zomaar zijn dat je besmet raakt tussen het zwanger zijn en boosteren zonder dat je er erg in hebt. Persoonlijk zou ik daar gewoon geen risico's in nemen en de booster zsm halen.

tja, wat jij moet doen kan ik niet zeggen. 
Persoonlijk zou ik nu niet graag zwanger worden zonder bescherming. Het risico op aantasting van de placenta door een infectie zou ik niet graag lopen. 
Overigens, ook met een onregelmatige cyclus kun je vruchtbaar zijn. Je kunt alleen wat minder gemakkelijk timen wanneer de beste tijd is voor een bevruchting. 

Blokje

Blokje

28-12-2021 om 13:53 Topicstarter

Ik heb sinds mijn miskraam nog geen menstruatie gehad. En ik heb geen zin om weer een cyclus van 70 dagen te hebben.. Het zwanger worden (en blijven) duurt al meer dan een jaar. 

De jongen van de twijfeltelefoon kon me eigenlijk niet verder helpen. Behalve dat het voor of tijdens een zwangerschap vaccineren veilig is. Maarja, dat had ik zelf ook al gelezen. 

Vanmiddag een telefonisch consult met mijn huisarts. 

een hoop pro's hier, dat is prima...nu ook even de advocaat van de duivel spelen.
(ja, ik sta neutraal in deze kwestie...en ik snap de pro's én anti's)

In het leven heb je simpelweg geen garanties.

Feit is dat je als (toekomstig) zwangere wel de verantwoordelijkheid hebt over jouw kind.
Neem je het risico met een onbekend vaccin wat blijkbaar niet geweldig werkt? (waarom anders boosteren? Johnson/Janssen werkte blijkbaar bijzonder kort)
Wat zijn de langetermijn risico's van vaccinatie? (we hebben al eens eerder een vaccin gehad wat absoluut niet goed uitpakte)
Wat zijn de voordelen van vaccinatie t.o.v. geen vaccinatie? Je bent nog steeds vatbaar voor covid en je kan nog steeds anderen besmetten. Dat je een kleinere kans maakt dat je op de ic komt...sja, hoeveel kleiner is die kans? Als je onderliggende problemen hebt (waar je wellicht niet van af weet) dan leg je 't toch af.  

Wat zijn de kansen dat je wél besmet raakt? Weegt dat risico op tegen een vaccin waar we amper 2 jaar mee leven (langetermijn risico's?) En hoe groot is de kans dat je op de ic terecht komt? (een keertje goed ziek worden, hetzij griep of anderzijds, is helemaal niet verkeerd!)

Ik zou me inmiddels meer druk maken om het té schone leven wat we inmiddels leiden. Continu desinfecteren, alles maar schoon etc. Wat doet dát met het immuunsysteem? Het immuunsysteem staat feitelijk al zo'n 2 jaar op stil, weinig activiteit...elk toekomstig klein griepje kan 't immuunsysteem wellicht overbelasten.

Het lijkt momenteel wel of je alles mag mankeren óf aan aan alles dood mag gaan behalve aan covid.

 

Wat een BS Henricus! We weten wel degelijk dat het vaccin goed werkt, tegen besmet raken, ernstig ziek worden en IC-opname. Maar COVID is, net als met de gewone seizoensgriep, een virus dat snel muteert en het vaccin dat werkt tijdelijk. Verder weten we dat zwangeren bij besmetting een extra groot risico lopen om ernstig ziek te worden en is de kans op vroeggeboortes groot.

TS, juist omdat je straks verantwoordelijk bent voor een kind is het zaak extra goed te zorgen voor je eigen gezondheid! En niet alleen tijdens de zwangerschap, ook daarna. Een kind heeft namelijk behoefte aan een ouder die gezond is en blijft. En nee, je kunt niet elk risico afdekken, maar dit is er nou juist wel eentje waar je bij voorbaat wat mee kan door nu al je booster te gaan halen. Nee, een vaccin (of booster) is niet 100% garantie dat je het niet krijgt en/of niet ziek wordt, maar de kans is gewoon kleiner.

Verder wel eens met Henricus dat we verder naar mijn idee nogal overdrijven met al onze bezweringsformules. Afweer kweek je niet door je leefomgeving totaal te ontsmetten, integendeel. Maar een vaccin helpt je immuunsysteem wel versterken, en daarmee zeer waarschijnlijk ook dat van je toekomstige kind.

Blokje

Blokje

28-12-2021 om 15:08 Topicstarter

Henricus schreef op 28-12-2021 om 14:49:

een hoop pro's hier, dat is prima...nu ook even de advocaat van de duivel spelen.
(ja, ik sta neutraal in deze kwestie...en ik snap de pro's én anti's)

In het leven heb je simpelweg geen garanties.

Feit is dat je als (toekomstig) zwangere wel de verantwoordelijkheid hebt over jouw kind.
Neem je het risico met een onbekend vaccin wat blijkbaar niet geweldig werkt? (waarom anders boosteren? Johnson/Janssen werkte blijkbaar bijzonder kort)
Wat zijn de langetermijn risico's van vaccinatie? (we hebben al eens eerder een vaccin gehad wat absoluut niet goed uitpakte)
Wat zijn de voordelen van vaccinatie t.o.v. geen vaccinatie? Je bent nog steeds vatbaar voor covid en je kan nog steeds anderen besmetten. Dat je een kleinere kans maakt dat je op de ic komt...sja, hoeveel kleiner is die kans? Als je onderliggende problemen hebt (waar je wellicht niet van af weet) dan leg je 't toch af.

Wat zijn de kansen dat je wél besmet raakt? Weegt dat risico op tegen een vaccin waar we amper 2 jaar mee leven (langetermijn risico's?) En hoe groot is de kans dat je op de ic terecht komt? (een keertje goed ziek worden, hetzij griep of anderzijds, is helemaal niet verkeerd!)

Ik zou me inmiddels meer druk maken om het té schone leven wat we inmiddels leiden. Continu desinfecteren, alles maar schoon etc. Wat doet dát met het immuunsysteem? Het immuunsysteem staat feitelijk al zo'n 2 jaar op stil, weinig activiteit...elk toekomstig klein griepje kan 't immuunsysteem wellicht overbelasten.

Het lijkt momenteel wel of je alles mag mankeren óf aan aan alles dood mag gaan behalve aan covid.

Juist door de hygiënemaatregelen en matig contact worden er nu véél minder baby's te vroeg geboren. Aangezien mijn eerste kind prematuur geboren is ben ik sowieso extra voorzichtig.

En het is géén nieuw en pas ontwikkeld vaccin, er is gesleuteld aan een jarenlang bestaand en goedgekeurd vaccin. 

Ik heb onderliggende problemen, dus als ik al covid krijg, is de kans groter dat ik in het ziekenhuis huis kom. 

Dus ja, ik neem sowieso de booster. En als een 4e prik straks nodig is neem ik die ook.

Henricus schreef op 28-12-2021 om 14:49:


Wat zijn de langetermijn risico's van vaccinatie? (we hebben al eens eerder een vaccin gehad wat absoluut niet goed uitpakte)

Welke dan?

ik snap je twijfel. Zelf zou ik denk ik wachten tot je zwanger bent (dus niet tot na de zwangerschap). 
Lareb geeft het volgende aan:
"Het is mogelijk dat de vaccinatie leidt tot menstruatiestoornissen. Het vaccin zet het immuunsysteem aan het werk. Dit kan invloed hebben op de hormoonspiegels en/of de op- en afbouw van het baarmoederslijmvlies. De verwachting is dat dit een tijdelijk effect is."

Aangezien je liever vandaag dan morgen zwanger bent zou ik dit risico niet willen lopen.
Echter, ik weet niet hoe het zit met vaccineren tijdens zwangerschap. Daar weet je huisarts of de GGD vast meer over te vertellen.

Toevoeging: ik zie dat je zelf al hebt uitgezocht dat vaccineren tijdens zwangerschap geen risico met zich meebrengt. Dan zou ik voor die optie gaan

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

28-12-2021 om 16:14

MoederBarberin schreef op 28-12-2021 om 16:06:

ik snap je twijfel. Zelf zou ik denk ik wachten tot je zwanger bent (dus niet tot na de zwangerschap).
Lareb geeft het volgende aan:
"Het is mogelijk dat de vaccinatie leidt tot menstruatiestoornissen.
Het vaccin zet het immuunsysteem aan het werk. Dit kan invloed hebben op de hormoonspiegels en/of de op- en afbouw van het baarmoederslijmvlies. De verwachting is dat dit een tijdelijk effect is."

Aangezien je liever vandaag dan morgen zwanger bent zou ik dit risico niet willen lopen.
Echter, ik weet niet hoe het zit met vaccineren tijdens zwangerschap. Daar weet je huisarts of de GGD vast meer over te vertellen.

Ze heeft al een onregelmatige menstruatie. In die zin zou er niet veel veranderen.

MoederBarberin schreef op 28-12-2021 om 16:06:

ik snap je twijfel. Zelf zou ik denk ik wachten tot je zwanger bent (dus niet tot na de zwangerschap).
Lareb geeft het volgende aan:
"Het is mogelijk dat de vaccinatie leidt tot menstruatiestoornissen. Het vaccin zet het immuunsysteem aan het werk. Dit kan invloed hebben op de hormoonspiegels en/of de op- en afbouw van het baarmoederslijmvlies. De verwachting is dat dit een tijdelijk effect is."

Aangezien je liever vandaag dan morgen zwanger bent zou ik dit risico niet willen lopen.
Echter, ik weet niet hoe het zit met vaccineren tijdens zwangerschap. Daar weet je huisarts of de GGD vast meer over te vertellen.

Maar dat doet een besmetting net zo goed en die kan dus ook dat effect hebben.

Lollypopje schreef op 28-12-2021 om 16:20:

[..]

Maar dat doet een besmetting net zo goed en die kan dus ook dat effect hebben.

Ook weer waar. Denk dat dit een kwestie is van een keuze maken en hopen dat het de goede blijkt. Ik ben in bijna alle situaties voor zsm vaccineren, maar zou dit voor mezelf ook een moeilijke vinden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.