Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

Een bewust alleenstaande ouder


Mensen die beide 3 of 4 dagen werken genereren sowieso meer inkomen dan één persoon die 3 of 4 dagen werkt in de kinderopvang. 
Daarnaast kun je de vrije dagen dan verdelen. Wij werken beide vier dagen en kind ging drie dagen naar de opvang. Heeft het daar altijd naar haar zin gehad. Bij hele kleine kinderen is dat nog niet zo relevant maar ze had daar de mogelijkheid om samen te spelen met leeftijdsgenootjes die ze thuis niet had. 

Als jij je kind maximaal drie dagen naar de opvang wil doen en familie voor incidenteel als oppas wil, dan zul je minder moeten gaan werken en ook kijken naar hoe je dat financieel gaat doen.

Bijtje82

Bijtje82

17-07-2022 om 21:29

Weet niet hoeveel jij per maand netto verdiend in de opvang. Ik met 16 jaar werkervaring voor 24u zo'n 1600 netto. 
Andere branche weliswaar, maar denk dat je met 26 tegen die tijd met 3 dagen werk niet veel meer overhoudt. Ik heb een flinke buffer waar ik voorlopig even mee vooruit kan. Zonder dat had ik mijn kinderen een stuk minder te bieden. 

KrisM.97 schreef op 17-07-2022 om 19:23:

[..]

Ja oké…als je gaat rekenen. Maar het gaat mijvooral om tijd met je kind. Rekenen daar dus de slaap momenten nog maar vanaf 😉 school vind ik persoonlijk wel wat anders. Kleintjes zijn nog erg gevoelig voor prikkels. Een 5 jarige kan dit wat beter aan.

Ik zal het financiële stukje mee nemen in mijn keuze. Dit wil ik eerst goed berekenen en weegt zwaar mee in de keuze natuurlijk.

Slapen overdag doen ze op opvangdagen  natuurlijk ook als ze zo jong zijn. Dus die 10 uur opvang kan best 2x 2 uur slaap bevatten als ze klein zijn (en goed slapen). Dan heb je ze van de 8 wakkere uren er 5 bij opvang en 3 thuis. Valt best mee dus. 

Ik krijg het beeld dat je vooral denkt aan wat je wil en je ideaalbeeld van leven met een kind. Het financiële stukje is als alleenstaande ouder denk ik een heel belangrijk onderdeel. En ik denk dat bij weinig mensen het ouderschap uiteindelijk precies is en gaat zoals vooraf verwacht.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

18-07-2022 om 04:29

KrisM.97 schreef op 17-07-2022 om 19:23:

[..]

Ja oké…als je gaat rekenen. Maar het gaat mijvooral om tijd met je kind. Rekenen daar dus de slaap momenten nog maar vanaf 😉 school vind ik persoonlijk wel wat anders. Kleintjes zijn nog erg gevoelig voor prikkels. Een 5 jarige kan dit wat beter aan.

Ik zal het financiële stukje mee nemen in mijn keuze. Dit wil ik eerst goed berekenen en weegt zwaar mee in de keuze natuurlijk.

Maar heb je dan nog niet uitgerekend wat je aan je vaste lasten kwijt bent, mogelijk opvang en de kosten die nu eenmaal met het kind komen?  En hoeveel er dan binnen moet komen om ook nog een beetje te kunnen leven? En of je dat met 3 dagen gaat redden. Dat lijkt mij best belangrijk.

Ik werkte vier dagen en kind ging vier dagen naar kdv vanaf maand 4. Dat ging prima. Ze had twee leidsters waar ze dol op was en die waren er altijd, ook in de peutergroep. En laat je niet aanpraten dat je dan de eerste stapjes mist of zoiets want dat is helemaal niet waar. 
Toen ze 7 was werkte ik drie dagen en deed er een studie bij. Nooit spijt van gehad: blijf jezelf ontwikkelen en leef je kind vóór.
Ik zie veel (al of niet bewust) alleenstaande moeders op of onder de armoedegrens leven omdat de norm nou eenmaal is dat je zoveel uur bij je kind moet zijn. Laat je niks aanpraten: geld is wel degelijk belangrijk: laat een keer eten bezorgen, neem een hulp en een auto, beleef mooie vakanties met je kind. 
Er zei wel eens iemand tegen mij dat ik 'teveel' wilde: een kind, een hypotheek, een baan, een studie en dan ook nog een auto. Tja, ik heb veel: alleen die man heeft erg lang op zich laten wachten

'Laat je niks aanpraten: geld is wel degelijk belangrijk: laat een keer eten bezorgen, neem een hulp en een auto, beleef mooie vakanties met je kind.' EmmaT, enig idee over de salarisschalen in de kinderopvang? Zeker als je terug wil gaan naar 24 uur, of zelfs naar 32 uur?

Tsjor

Voor wat betreft financiën wordt er goed gezorgd voor alleenstaande ouders. Bij een inkomen van 28.000 krijg je 343 euro kgb voor een kind tot 12 jaar. Daarnaast de combinatiekorting, het precieze bedrag heb ik niet opgezocht maar was in ‘mijn’ tijd al 250 euro per maand. Plus nog de kinderbijslag ca 100 euro per maand. Dat alles bovenop je salaris.
Je kinderopvangtoeslag wordt echter gewoon over je salaris berekend, dus dat is een aardige bijdrage bij het genoemde salaris.
Ik schat dat je met 32 uur in de kinderopvang rond 2000 netto verdient, zonder vakantiegeld. Plus dus een slordige 700 aan toeslagen/kinderbijslag. Lijkt mij goed te doen, zeker als je een beetje gunstige woonlasten hebt.

Bijtje82

Bijtje82

18-07-2022 om 18:08

MMcGonagall schreef op 18-07-2022 om 15:05:

Voor wat betreft financiën wordt er goed gezorgd voor alleenstaande ouders. Bij een inkomen van 28.000 krijg je 343 euro kgb voor een kind tot 12 jaar. Daarnaast de combinatiekorting, het precieze bedrag heb ik niet opgezocht maar was in ‘mijn’ tijd al 250 euro per maand. Plus nog de kinderbijslag ca 100 euro per maand. Dat alles bovenop je salaris.
Je kinderopvangtoeslag wordt echter gewoon over je salaris berekend, dus dat is een aardige bijdrage bij het genoemde salaris.
Ik schat dat je met 32 uur in de kinderopvang rond 2000 netto verdient, zonder vakantiegeld. Plus dus een slordige 700 aan toeslagen/kinderbijslag. Lijkt mij goed te doen, zeker als je een beetje gunstige woonlasten hebt.

Ze heeft dan wel weer het voordeel dat er geen ex is die de helft van die tegemoetkoming opeist.

Heb co-ouderschap en mijn ex krijgt van alles de helft. Maar hoeft nagenoeg niks te betalen aan alimentatie en betaalt trouwens ook niks. Zeurt alleen dat hij de kinderen te weinig heeft.

Komt thuis met een 1000 euro netto meer per maand en de helft van alle toeslagen er nog bij. Dan is bammer zijn nog niet eens zo'n slecht idee. 

KrisM.97

KrisM.97

18-07-2022 om 21:03 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 18-07-2022 om 15:05:

Voor wat betreft financiën wordt er goed gezorgd voor alleenstaande ouders. Bij een inkomen van 28.000 krijg je 343 euro kgb voor een kind tot 12 jaar. Daarnaast de combinatiekorting, het precieze bedrag heb ik niet opgezocht maar was in ‘mijn’ tijd al 250 euro per maand. Plus nog de kinderbijslag ca 100 euro per maand. Dat alles bovenop je salaris.
Je kinderopvangtoeslag wordt echter gewoon over je salaris berekend, dus dat is een aardige bijdrage bij het genoemde salaris.
Ik schat dat je met 32 uur in de kinderopvang rond 2000 netto verdient, zonder vakantiegeld. Plus dus een slordige 700 aan toeslagen/kinderbijslag. Lijkt mij goed te doen, zeker als je een beetje gunstige woonlasten hebt.

bedankt voor de uitleg! Het is fijn om dat mee te nemen. Wil dit ook goed uitzoeken ivm sparen, vaste lasten en de kosten die een kind met zich mee brengt. Daarbij weet je nooit wat er nog bij komt kijken (bij bijvoorbeeld ziekte, extra zorg, aandoeningen etc.) het is natuurlijk best lastig te berekenen. Maar daarom vind ik het ook belangrijk dat er spaargeld overblijft. 

Leene

Leene

20-07-2022 om 00:33

MMcGonagall schreef op 18-07-2022 om 15:05:

Voor wat betreft financiën wordt er goed gezorgd voor alleenstaande ouders. Bij een inkomen van 28.000 krijg je 343 euro kgb voor een kind tot 12 jaar. Daarnaast de combinatiekorting, het precieze bedrag heb ik niet opgezocht maar was in ‘mijn’ tijd al 250 euro per maand. Plus nog de kinderbijslag ca 100 euro per maand. Dat alles bovenop je salaris.
Je kinderopvangtoeslag wordt echter gewoon over je salaris berekend, dus dat is een aardige bijdrage bij het genoemde salaris.
Ik schat dat je met 32 uur in de kinderopvang rond 2000 netto verdient, zonder vakantiegeld. Plus dus een slordige 700 aan toeslagen/kinderbijslag. Lijkt mij goed te doen, zeker als je een beetje gunstige woonlasten hebt.

Hmm... het is laat op de avond, het is niet de vraag van TO dus ik moet misschien hier helemaal niet op ingaan maar ik vind dit  toch wel wringen. Ik mag hopen dat een gezin met een minimum inkomen dit ook allemaal krijgt dat zal wel maar volgens mij ben je als eenverdieners gezin slechter af... op deze manier kost een ouder gezin een hele hoop duiten. Ik weet niet of ik dat eerlijk vind als je bewust zelf kiest om alleen zelf een kind te krijgen.
En krijg je combinatie korting? dat is toch als er een nog een inkomen is, want eenverdienersgezinnen krijgen ook geen combinatie korting.

Maar goed.. ik snap ook wel weer dat je niet overal uitzonderingen op kunt maken. Maar ik ken wel gezinnen die net overal te veel voor verdienen en die zijn soms slechter af.. het zit soms raar in elkaar. En om nog maar te zwijgen over die eenverdieners gezinnen.

Leene schreef op 20-07-2022 om 00:33:

[..]

Hmm... het is laat op de avond, het is niet de vraag van TO dus ik moet misschien hier helemaal niet op ingaan maar ik vind dit toch wel wringen. Ik mag hopen dat een gezin met een minimum inkomen dit ook allemaal krijgt dat zal wel maar volgens mij ben je als eenverdieners gezin slechter af... op deze manier kost een ouder gezin een hele hoop duiten. Ik weet niet of ik dat eerlijk vind als je bewust zelf kiest om alleen zelf een kind te krijgen.
En krijg je combinatie korting? dat is toch als er een nog een inkomen is, want eenverdienersgezinnen krijgen ook geen combinatie korting.

Maar goed.. ik snap ook wel weer dat je niet overal uitzonderingen op kunt maken. Maar ik ken wel gezinnen die net overal te veel voor verdienen en die zijn soms slechter af.. het zit soms raar in elkaar. En om nog maar te zwijgen over die eenverdieners gezinnen.

Combinatiekorting krijg je als je werk en gezin combineert. Daar moet je dus wel voor werken, alleen als gezin met een volwassene, of beide. De alleenstaande ouderkop van het kgb heet ook niet voor niets zo. Alleenverdieners met een niet-werkende partner hebben enorme onbenutte verdiencapaciteit.

Leene

Leene

20-07-2022 om 08:18

MMcGonagall schreef op 20-07-2022 om 00:53:

[..]

Combinatiekorting krijg je als je werk en gezin combineert. Daar moet je dus wel voor werken, alleen als gezin met een volwassene, of beide. De alleenstaande ouderkop van het kgb heet ook niet voor niets zo. Alleenverdieners met een niet-werkende partner hebben enorme onbenutte verdiencapaciteit.

De eenverdienergezinnen die ik ken zijn dat bijna allemaal voor een heel plausibele reden. Zo hebben vrienden een ernstig gehandicapte zoon en heeft het jaren gekost om goede zorg voor hem te regelen. Al die jaren heeft een van hen niet kunnen werken. Nu werken ze weer beiden.Een ander gezin wat ik ken heeft een moeder  door behandeling met chemotherapieen ernstige vermoeidheid. Wat niet wordt erkend. Volgens UWV kan zij wel werken etc.

En verder vind ik dat je een eigen keus mag maken. Als je een groot gezin hebt of je bent mantelzorger voor zieke ouders die daardoor niet naar een verpleeghuis hoeven.. dan zie ik niet in waarom al deze gezinnen geen toeslagen krijgen en een veel hogere belasting druk hebben dan alleenstaande ouders en twee verdieners gezinnen. Die belasting politiek daar klopt niets van...en dat geldt niet alleen voor de toeslagen affaire.

Maar goed compleet off topic natuurlijk.

Ach ja laten we alleenstaanden gaan uitvragen waarom ze potdorie een kind hebben genomen voor we ze toeslagen gaan geven. Zwanger en je ex verliet jou? Bewijs dat eens? BAM? Tja eigen keus geen geld. Gescheiden en nu in je eentje? Was jij niet schuldig aan de scheiding? Wat een onzin. 

Blijft wel staan dat ik wel vind dat je moet proberen je eigen broek op te houden, zeker ook als je aan een kind begint. Als je niet kunt sparen, maar 3 dagen wil werken etc dat vind ik geen goed voorbeeld. 

Bijtje82

Bijtje82

20-07-2022 om 08:25

Combinatiekorting is volgens mij alleen als je een (ex) partner en kind hebt. 
Bedoelde McGonagall niet het kindgebonden budget? 

Leene

Leene

20-07-2022 om 08:34

Aiden schreef op 20-07-2022 om 08:20:

Ach ja laten we alleenstaanden gaan uitvragen waarom ze potdorie een kind hebben genomen voor we ze toeslagen gaan geven. Zwanger en je ex verliet jou? Bewijs dat eens? BAM? Tja eigen keus geen geld. Gescheiden en nu in je eentje? Was jij niet schuldig aan de scheiding? Wat een onzin.

Blijft wel staan dat ik wel vind dat je moet proberen je eigen broek op te houden, zeker ook als je aan een kind begint. Als je niet kunt sparen, maar 3 dagen wil werken etc dat vind ik geen goed voorbeeld.

Dat zeg ik toch ook, dat je niet overal uitzonderingen op kunt maken.. maar ik vind het toch wringen.... eigenlijk wat je zegt in het laatste deel van je post.

Maar ik ben zeker niet tegen toeslagen als je kinderen hebt. Zonder kinderen is je verdien vermogen groter en kinderen zijn de werknemers van de toekomst niet waar

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.