Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

Een jaar en drie maanden, biologische klok en niet zwanger


Yara2022

Yara2022

04-08-2022 om 15:09 Topicstarter

Fijne berichten gelezen, dank jullie wel.

De adviezen om het los te laten negeer ik maar even voor de goede orde. Wat een flutadvies. 

De uitslag van de bloedtest (hormonen), waren goed lees ik net in de mail. Dus voor nu alles goed en gezond, hopelijk snel goed nieuws..  ♥️

Goed om te horen TO, dat deze uitslagen goed waren. Hopelijk geeft het je toch wat nieuw vertrouwen in je lichaam en nieuwe zin om er weer even voor te gaan. 

Ik hoop ook op een snel tweede streepje voor jou en je vriend!  

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat klinische onvruchtbaarheid wel degelijk gerelateerd is aan stress. 

Vrouwen die last hebben van stress hebben veel minder kans om zwanger te worden. Dat is aangetoond in een Amerikaans onderzoek aan de Ohio State University. Het zou de eerste keer zijn dat er een verband is gevonden tussen stress en onvruchtbaarheid. Dat meldt de Telegraaf.

Voor het onderzoek werden ruim 400 gezonde stellen gevolgd die in de periode van 2005 tot 2009 bezig waren met zwanger worden. Bij de vrouwen werd door middel van een speekseltest de hoeveelheid cortisol gemeten. Cortisol staat ook wel bekend als het stresshormoon. Het onderzoek toonde aan dat vrouwen met een hoog cortisolniveau meer tijd nodig hebben om in verwachting te raken dan vrouwen met een laag gehalte aan cortisol.

Daarnaast blijkt de groep met een hoog gehalte aan stresshormoon twee keer zo veel kans te maken op klinische onvruchtbaarheid. Hiervan is sprake van wanneer een vrouw niet in staat is om zwanger te worden binnen een jaar, ondanks regelmatig onbeschermde seks. De onderzoekers denken dat de uitkomst van het onderzoek verklaart waarom sommige vrouwen soms ineens wel zwanger worden als ze stoppen met krampachtig proberen.

Volgens onderzoeker Courtney Lynch doen vrouwen er goed aan om kritisch naar hun eigen stressniveau te kijken wanneer ze zwanger willen worden. Ook beveelt zij stressverminderende activiteiten aan zoals yoga, meer beweging, mindfulness of meditatie.

Hmm pistache. Ik heb wel wat vragen bij dat onderzoek. Bijvoorbeeld wanneer de cortisol levels zijn gemeten. Want het kan ook zijn dat stress stijgt doordát het niet lukt. Dan is stress dus geen oorzaak, maar een gevolg.

Als je allerhande medicatie op uur en tijd moet slikken is het simpelweg niet mogelijk om er niet mee bezig te zijn. Dat zeg je ook niet tegen mensen die vanwege ziekte of pijn medicatie moeten nemen. Kan stress geven, maar hoeft niet. Elke dag de pil slikken is ook iets waar je aan moet denken en dus mee bezig bent. 
Door stress kan wel je menstruatie een keer overslaan. Dan heb je geen eisprong gehad en kun je ook niet zwanger worden.

Het kan in zijn algemeenheid geen kwaad om (negatieve) stress tot vijand te verklaren. Daar doe je dus vrijwel altijd goed aan; ongeacht je levenssituatie.

Maar - het moet gezegd! - het lied 'Relax, don't do it' van Frankie goes to Hollywood jaagt mij eerder de stuipen op het lijf dan dat ik door ontspan. Pff ... Wat een melodie! Dit geheel en al terzijde, uiteraard.

Yara2022 schreef op 04-08-2022 om 15:09:


De adviezen om het los te laten negeer ik maar even voor de goede orde. Wat een flutadvies.

De uitslag van de bloedtest (hormonen), waren goed lees ik net in de mail. Dus voor nu alles goed en gezond, hopelijk snel goed nieuws.. ♥️

Goed idee, wanneer een zwangerschap langer op zich laat wachten, is blijkbaar helemaal oké om de schuld bij de vrouw te leggen. 

Met 5 miskramen durfde er zelfs mensen tegen me te zeggen dat ik misschien wel onbewust tegen hield of het te graag wilde.

Fijn dat alles goed is, ik hoop dat je snel 2 dikke strepen ziet verschijnen. 

Pistache schreef op 04-08-2022 om 15:46:

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat klinische onvruchtbaarheid wel degelijk gerelateerd is aan stress.

Vrouwen die last hebben van stress hebben veel minder kans om zwanger te worden. Dat is aangetoond in een Amerikaans onderzoek aan de Ohio State University. Het zou de eerste keer zijn dat er een verband is gevonden tussen stress en onvruchtbaarheid. Dat meldt de Telegraaf.

Voor het onderzoek werden ruim 400 gezonde stellen gevolgd die in de periode van 2005 tot 2009 bezig waren met zwanger worden. Bij de vrouwen werd door middel van een speekseltest de hoeveelheid cortisol gemeten. Cortisol staat ook wel bekend als het stresshormoon. Het onderzoek toonde aan dat vrouwen met een hoog cortisolniveau meer tijd nodig hebben om in verwachting te raken dan vrouwen met een laag gehalte aan cortisol.

Daarnaast blijkt de groep met een hoog gehalte aan stresshormoon twee keer zo veel kans te maken op klinische onvruchtbaarheid. Hiervan is sprake van wanneer een vrouw niet in staat is om zwanger te worden binnen een jaar, ondanks regelmatig onbeschermde seks. De onderzoekers denken dat de uitkomst van het onderzoek verklaart waarom sommige vrouwen soms ineens wel zwanger worden als ze stoppen met krampachtig proberen.

Volgens onderzoeker Courtney Lynch doen vrouwen er goed aan om kritisch naar hun eigen stressniveau te kijken wanneer ze zwanger willen worden. Ook beveelt zij stressverminderende activiteiten aan zoals yoga, meer beweging, mindfulness of meditatie.

Volgens mijn ( inmiddels ex-) collega, arts, en een bevriende verloskundige, praten we dan van stress op oorlogsniveau, dus bv als vluchtelingen die dagelijks/langdurig in tijd van oorlog zijn. Niet van je druk maken of last hebben van een nerveuze persoonlijkheid.

TO, dat je maar snel de goede uitslag mag zien, het is je gegund.

Bijtje82

Bijtje82

04-08-2022 om 19:21

Yara2022 schreef op 04-08-2022 om 15:01:

[..]

Dankjewel voor je tip! Heb ik gisteren gedaan ! Meestal hebben we allebei een hoogtepunt hoor, gisteren ik alleen iets later dus weet niet of dat ook behulpzaam is. Ik heb een kussen onder m'n kont gelegd en ben blijven liggen. Mijn vriend zei ook 'alle kleine beetjes helpen hahaha'.

Niet geschoten altijd mis toch. Baat het niet dan schaadt het niet en dan heb je toch even kunnen genieten. Het is geen wondermiddel, maar wie weet. Het zou zomaar net dat ene extra zetje kunnen zijn.

Succes! Als het een.meisje wordt, noem je haar dan Bijtje 😊

Yara2022

Yara2022

04-08-2022 om 19:26 Topicstarter

Tatemae schreef op 04-08-2022 om 18:32:

[..]

Goed idee, wanneer een zwangerschap langer op zich laat wachten, is blijkbaar helemaal oké om de schuld bij de vrouw te leggen.

Met 5 miskramen durfde er zelfs mensen tegen me te zeggen dat ik misschien wel onbewust tegen hield of het te graag wilde.

Fijn dat alles goed is, ik hoop dat je snel 2 dikke strepen ziet verschijnen.

Ongelooflijk onbeschoft dat er mensen zijn die zoiets tegen je zeggen. Wat een figuren.. 

En Dankjewel 🙏, ik ook!

Yara2022

Yara2022

04-08-2022 om 19:29 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 04-08-2022 om 19:21:

[..]

Niet geschoten altijd mis toch. Baat het niet dan schaadt het niet en dan heb je toch even kunnen genieten. Het is geen wondermiddel, maar wie weet. Het zou zomaar net dat ene extra zetje kunnen zijn.

Succes! Als het een.meisje wordt, noem je haar dan Bijtje 😊

Hahaha, precies! Bijtje appeltje eitje 💘

Yara2022

Yara2022

04-08-2022 om 19:31 Topicstarter

Max88 schreef op 04-08-2022 om 19:18:

[..]

Volgens mijn ( inmiddels ex-) collega, arts, en een bevriende verloskundige, praten we dan van stress op oorlogsniveau, dus bv als vluchtelingen die dagelijks/langdurig in tijd van oorlog zijn. Niet van je druk maken of last hebben van een nerveuze persoonlijkheid.

TO, dat je maar snel de goede uitslag mag zien, het is je gegund.

Fijn om te horen! Denk dat de meeste vrouwen die beginnen met proberen zwanger te worden er bewust dan wel onbewust mee bezig zijn. Hoe langer het duurt, hoe meer je er mee bezig bent natuurlijk (en helaas). Lijkt me helemaal gezond en oké..

Yara2022 schreef op 04-08-2022 om 19:31:

[..]

Fijn om te horen! Denk dat de meeste vrouwen die beginnen met proberen zwanger te worden er bewust dan wel onbewust mee bezig zijn. Hoe langer het duurt, hoe meer je er mee bezig bent natuurlijk (en helaas). Lijkt me helemaal gezond en oké..

Mensen zijn buiten de tips om “er niet zo mee bezig te zijn” ook dol op tips over welke standje je het beste kan doen. Of een mannen bieden aan of “ze het anders eens voor doen”. 

RodeKrullenbol schreef op 04-08-2022 om 18:11:

Het kan in zijn algemeenheid geen kwaad om (negatieve) stress tot vijand te verklaren. Daar doe je dus vrijwel altijd goed aan; ongeacht je levenssituatie.

Maar - het moet gezegd! - het lied 'Relax, don't do it' van Frankie goes to Hollywood jaagt mij eerder de stuipen op het lijf dan dat ik door ontspan. Pff ... Wat een melodie! Dit geheel en al terzijde, uiteraard.

Haha Rode Krullenbol, ik vind het juist een geweldig nummer om keihard in de auto te draaien 🤣🎶 Maar misschien wilde ik dan wel te graag en duurde het daarom zo lang, wie zal het zeggen 😉

Leene

Leene

04-08-2022 om 20:57

Pistache schreef op 04-08-2022 om 15:46:

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat klinische onvruchtbaarheid wel degelijk gerelateerd is aan stress.

Vrouwen die last hebben van stress hebben veel minder kans om zwanger te worden. Dat is aangetoond in een Amerikaans onderzoek aan de Ohio State University. Het zou de eerste keer zijn dat er een verband is gevonden tussen stress en onvruchtbaarheid. Dat meldt de Telegraaf.

Voor het onderzoek werden ruim 400 gezonde stellen gevolgd die in de periode van 2005 tot 2009 bezig waren met zwanger worden. Bij de vrouwen werd door middel van een speekseltest de hoeveelheid cortisol gemeten. Cortisol staat ook wel bekend als het stresshormoon. Het onderzoek toonde aan dat vrouwen met een hoog cortisolniveau meer tijd nodig hebben om in verwachting te raken dan vrouwen met een laag gehalte aan cortisol.

Daarnaast blijkt de groep met een hoog gehalte aan stresshormoon twee keer zo veel kans te maken op klinische onvruchtbaarheid. Hiervan is sprake van wanneer een vrouw niet in staat is om zwanger te worden binnen een jaar, ondanks regelmatig onbeschermde seks. De onderzoekers denken dat de uitkomst van het onderzoek verklaart waarom sommige vrouwen soms ineens wel zwanger worden als ze stoppen met krampachtig proberen.

Volgens onderzoeker Courtney Lynch doen vrouwen er goed aan om kritisch naar hun eigen stressniveau te kijken wanneer ze zwanger willen worden. Ook beveelt zij stressverminderende activiteiten aan zoals yoga, meer beweging, mindfulness of meditatie.

Maar welke stress is dat?? Volgens mij heeft TO stress omdat ze nu niet zwanger wordt..niet perse daarvoor. Overigens heb ik heb veel zwangere vrouwen begeleidt die uit een oorlogsgebied kwamen en dus toch ook zwanger raakten.. sommigen zelfs heel makkelijk.

Vruchtbaarheid is complex en je kunt niet zomaar 1 onderzoek aanhalen en zeggen: zie je wel eerst maar ontspannen dan komt die baby wel'.

Ook is het een feit dat het ene stel makkelijk zwanger raakt en een ander stel niet. Wat wel 100 procent duidelijk is, is dat vruchtbaarheid met de jaren steeds minder wordt. Dat is ook de reden dat ik zou aanraden om niet te lang te wachten met een kinderwens als je in een goede relatie zit.

Maar ja ik kwam man pas na mijn 33e tegen. Ook dat heb je niet in de hand. En iemand die super vruchtbaar is, raakt ook later nog makkelijker zwanger dan iemand die sowieso niet zo vruchtbaar is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.