Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

Een jaar en drie maanden, biologische klok en niet zwanger


Leene

Leene

04-08-2022 om 21:08

letterkoekje schreef op 04-08-2022 om 12:16:

Alle respect voor de dames die vinden dat mijn post 'ongepast', een preek, of wat dan ook is. Als ik lees dat TO 'angstig' is omdat haar vriendinnen binnen korte tijd misschien zullen aankondigen dat ze zwanger zijn, dat vind ik ongezond. Maar voor alle duidelijkheid: ik begrijp die gevoelens hé. Ook als ze de smiley op de ovulatietest ziet, bijna dwangmatig moeten vrijen, maar man is druk. Dat is geen ideale manier om zwanger te worden voor sommige vrouwen. Misschien heeft dat bij een andere vrouw niet zoveel invloed en raakt ze - ondanks al die factoren - toch zwanger. En dat een beetje afstand nemen van het feit dat je zwanger wil worden, moeilijk is: allemaal waar. Ik heb alleen willen zeggen dat stress veel met een mens kan doen. En als meningen als de mijne niet mogen, dan vind ik dat heel spijtig. Ik heb ook niet gezegd, het ligt aan de stress, ik heb gezegd dat dat een mogelijkheid is.
Ik geef nog een voorbeeld: koppel woont in bij schoonouders van vrouw. Tussen schoonmoeder en schoondochter klikt het niet zo goed. Zwangerschap blijft uit. Koppel gaat 3 week op reis en komt zwanger terug.

Je mag je mening wel geven maar die mening klopt niet of is maar ten dele waar. Kijk ik denk dat het voorbeeld dat je geeft duidelijk is en de meeste mensen in die situatie kunnen dat ook zelf bedenken dat het stress is waardoor ze niet zwanger worden.

Maar over het algemeen kun je echt niet zomaar zeggen dat je niet zwanger wordt door stress. Ik heb veel vrouwen begeleidt die in extreem stressvolle situaties zaten: denk aan illegaliteit, vermoorde ouders in oorlogsgebieden, dakloze vrouwen, verslaafde vrouwen etc. En die werden ook zwanger. Je kunt nooit zomaar een op een zeggen dat TO niet zwanger wordt door de stress.

En ik vermoed dat jij nooit in dezelfde situatie als TO hebt gezeten. Dus denk ik dat je op dit gebied maar beter bescheiden kunt zijn voordat je alleen maar extra stress toevoegt.

Yara2022

Yara2022

04-08-2022 om 22:40 Topicstarter

Leene schreef op 04-08-2022 om 21:08:

[..]

Je mag je mening wel geven maar die mening klopt niet of is maar ten dele waar. Kijk ik denk dat het voorbeeld dat je geeft duidelijk is en de meeste mensen in die situatie kunnen dat ook zelf bedenken dat het stress is waardoor ze niet zwanger worden.

Maar over het algemeen kun je echt niet zomaar zeggen dat je niet zwanger wordt door stress. Ik heb veel vrouwen begeleidt die in extreem stressvolle situaties zaten: denk aan illegaliteit, vermoorde ouders in oorlogsgebieden, dakloze vrouwen, verslaafde vrouwen etc. En die werden ook zwanger. Je kunt nooit zomaar een op een zeggen dat TO niet zwanger wordt door de stress.

En ik vermoed dat jij nooit in dezelfde situatie als TO hebt gezeten. Dus denk ik dat je op dit gebied maar beter bescheiden kunt zijn voordat je alleen maar extra stress toevoegt.

Eens

Waar ik destijds ook niet op zat te wachten was de opmerking van een collega wiens vrouw snel zwanger raakte. Hij hoefde hem er maar even tegenaan te houden en ze was al zwanger, pfffff. De meeste collega's waren er niet van op de hoogte dat we bezig waren met zwanger worden maar omdat we toch regelmatig naar het ziekenhuis moesten, waren er toch een aantal mensen, waarmee ik nauw samenwerkte, die er vanaf wisten omdat ik op die dagen later op het werk was. 

Max88 schreef op 04-08-2022 om 19:18:

[..]

Volgens mijn ( inmiddels ex-) collega, arts, en een bevriende verloskundige, praten we dan van stress op oorlogsniveau, dus bv als vluchtelingen die dagelijks/langdurig in tijd van oorlog zijn. Niet van je druk maken of last hebben van een nerveuze persoonlijkheid.

TO, dat je maar snel de goede uitslag mag zien, het is je gegund.

Nou dat dus. En wat iemand hierboven zegt, wat is oorzaak en wat is gevolg?

En daarnaast, cortisol wordt ook hoger door bv weinig slaap of een wisselend slaappatroon, slecht voedingspatroon e.d. en alle andere levensomstandigheden die kunnen zorgen voor stress bij vrouwen die zwanger willen worden (baanverlies, ziekte ouder/broer/oma/nichtje, brand/inbraak oid bij je huis of whatever). Je kunt dus onmogelijk zeggen dat het cortisol verhoogd is doordat iemand stress heeft over het niet zwanger worden zonder voor al die andere factoren te controleren. 

Laat je niet gek maken TO, het is al rot genoeg. Hier 10 jaar bezig geweest met onze kinderwens en uiteindelijk 2 knappe kinderen er aan overgehouden. Succes!

Yara2022 schreef op 04-08-2022 om 14:59:

[..]

Dankjewel voor je bericht. Haal hier veel steun uit want ik herken wat je schrijft; soms heel actief zijn en soms niet. Bij ons ligt de druk er nu best op inmiddels en tijdens mijn ovulatie is het al snel een moetje. Een relatie wordt er zeker niet beter van. Ik denk ook weleens 'laat maar' maar dat is ook niet wat ik wil. Heeft je vriend zich laten onderzoeken?

graag gedaan er zijn maar weinig mensen in mijn omgeving met wie ik er over kan praten, meeste vrouwen in mijn omgeving zijn of zwanger of hebben al kinderen.

ja zo voelt het voor mij vaak ook, heb er dan meestal geen zin meer in maar als mijn menstruatie dan doorbreekt heb ik weer spijt.

nog niet, waarschijnlijk binnenkort, maar begin hem toch te knijpen.

soms denk ik wel  is als alles goed is waarom duurt het dan zolang?/lukt het niet 


Yara2022

Yara2022

08-08-2022 om 12:13 Topicstarter

Marielaveau schreef op 07-08-2022 om 22:43:

[..]

graag gedaan er zijn maar weinig mensen in mijn omgeving met wie ik er over kan praten, meeste vrouwen in mijn omgeving zijn of zwanger of hebben al kinderen.

ja zo voelt het voor mij vaak ook, heb er dan meestal geen zin meer in maar als mijn menstruatie dan doorbreekt heb ik weer spijt.

nog niet, waarschijnlijk binnenkort, maar begin hem toch te knijpen.

soms denk ik wel is als alles goed is waarom duurt het dan zolang?/lukt het niet


Ik herken het, ook dat je als je ongesteldheid wordt en de spijt die je voelt. Vaak vermijd ik de ovulatietesten, deze maand maar weer de testen van CB gekocht met smiley. Handig om te weten wanneer mijn LH piek en ovu is maar voel ook de enorme druk en heb minder ontspannen sex met mijn vriend.

Ondertussen probeer ik toch maximaal te genieten van mijn leven (daar draait het toch eigenlijk om ). Dagjes weg, binnenkort lekker op reis en etentjes met vriendinnen. Ik ga er niet op besparen. Dikke knuffel voor jou 

Yara2022

Yara2022

08-08-2022 om 12:13 Topicstarter

Yara2022 schreef op 08-08-2022 om 12:13:

[..]

Ik herken het, ook de spijt die je voelt wanneer je ongesteld wordt. Vaak vermijd ik de ovulatietesten maar deze maand weer de testen van CB gekocht met smiley. Handig om te weten wanneer mijn LH piek en ovu is maar voel ook de enorme druk en heb minder ontspannen sex met mijn vriend.

Ondertussen probeer ik toch maximaal te genieten van mijn leven (daar draait het toch eigenlijk om ). Dagjes weg, binnenkort lekker op reis en etentjes met vriendinnen. Ik ga er niet op besparen. Dikke knuffel voor jou

Geen tips van mij Yara, maar ik hoop oprecht dat je snel een positieve test in handen hebt! 

Geen tips om zwanger te worden, ik hoop dat je snel een positieve test in handen hebt! 

Wel een tip om het samen leuk te houden en elkaar niet te verliezen in dit stomme proces. Misschien is namelijk wel goed voor je relatie om er samen tussenuit te gaan voordat je eventueel andere onderzoeken moet gaan doen. Bij ons heeft het bijna 2 jaar geduurd, maar we wilden voordat we de medische molen in zouden gaan op vakantie gaan en weer nader tot elkaar komen. We waren door het proberen zwanger te worden elkaar helemaal verloren. We hebben zo'n leuke tijd gehad, ik kwam opgeladen (en zwanger!) terug. 

Dus ik zou me even richten op het samen zijn en alles en iedereen proberen los te laten. Niet om zwanger te worden, maar omdat jullie het verdienen om het leuk te hebben zonder dat dit topic steeds terugkomt. Mensen die er niet in zitten begrijpen niet dat dit ook een mega druk op de relatie kan zetten en een weekendje weg/vakantie kan misschien wel helpen om jezelf te herpakken zodat jullie het na terugkomst weer met frisse moed kunnen gaan proberen. 

TanteTheelepel schreef op 08-08-2022 om 12:48:

Geen tips om zwanger te worden, ik hoop dat je snel een positieve test in handen hebt!

Wel een tip om het samen leuk te houden en elkaar niet te verliezen in dit stomme proces. Misschien is namelijk wel goed voor je relatie om er samen tussenuit te gaan voordat je eventueel andere onderzoeken moet gaan doen. Bij ons heeft het bijna 2 jaar geduurd, maar we wilden voordat we de medische molen in zouden gaan op vakantie gaan en weer nader tot elkaar komen. We waren door het proberen zwanger te worden elkaar helemaal verloren. We hebben zo'n leuke tijd gehad, ik kwam opgeladen (en zwanger!) terug.

Dus ik zou me even richten op het samen zijn en alles en iedereen proberen los te laten. Niet om zwanger te worden, maar omdat jullie het verdienen om het leuk te hebben zonder dat dit topic steeds terugkomt. Mensen die er niet in zitten begrijpen niet dat dit ook een mega druk op de relatie kan zetten en een weekendje weg/vakantie kan misschien wel helpen om jezelf te herpakken zodat jullie het na terugkomst weer met frisse moed kunnen gaan proberen.


Wij hebben tussen de medische behandelingen door een pauze genomen van een aantal maanden om eens even niet die teleurstellingen te hebben. 

Poezekat schreef op 11-08-2022 om 11:23:

[..]

Wij hebben tussen de medische behandelingen door een pauze genomen van een aantal maanden om eens even niet die teleurstellingen te hebben.

Yep, dat hebben wij ook gedaan en dat was enorm fijn. Tussen ICSI 2 en 3 zijn we getrouwd, hebben we een fijne reis gemaakt en hebben we even alle zinnen verzet samen. Ik ging toen echt met frisse moed poging 3 in, voelde met fysiek ook weer opgeladen. Uiteindelijk werd ik zwanger van een cryo uit die 3e poging. Hoewel het dus tegenstrijdig lijkt omdat die klok zo tikt, is een paar maanden even niets soms wél echt een heel goede manier om je relatie fijn te houden. 

Sterkte, het is hier inmiddels 6 jaar geleden, maar ik herinner me de emoties nog goed 

Bijtje82

Bijtje82

11-08-2022 om 18:17

-Nienke- schreef op 11-08-2022 om 17:18:

[..]

Yep, dat hebben wij ook gedaan en dat was enorm fijn. Tussen ICSI 2 en 3 zijn we getrouwd, hebben we een fijne reis gemaakt en hebben we even alle zinnen verzet samen. Ik ging toen echt met frisse moed poging 3 in, voelde met fysiek ook weer opgeladen. Uiteindelijk werd ik zwanger van een cryo uit die 3e poging. Hoewel het dus tegenstrijdig lijkt omdat die klok zo tikt, is een paar maanden even niets soms wél echt een heel goede manier om je relatie fijn te houden.

Sterkte, het is hier inmiddels 6 jaar geleden, maar ik herinner me de emoties nog goed

Sorry, maar wat is een cryo precies?

Een cryo is een ingevroren embryo. Bij ons waren er maar 2 embryo's. Eentje is terug geplaatst en de ander heeft het invriezen niet overleefd. Wij hadden dan wel het geluk dat de terug geplaatste zich lekker ingenesteld heeft. Inmiddels gaat ze bijna naar de basisschool. Een keer ICSI vond ik al heftig. Wij zijn voor ik begon met hormonen spuiten eerst nog een weekje met vakantie geweest. Inderdaad om gewoon even er niet mee bezig te hoeven zijn. 

Tara82 schreef op 11-08-2022 om 18:38:

Een cryo is een ingevroren embryo. Bij ons waren er maar 2 embryo's. Eentje is terug geplaatst en de ander heeft het invriezen niet overleefd. Wij hadden dan wel het geluk dat de terug geplaatste zich lekker ingenesteld heeft. Inmiddels gaat ze bijna naar de basisschool. Een keer ICSI vond ik al heftig. Wij zijn voor ik begon met hormonen spuiten eerst nog een weekje met vakantie geweest. Inderdaad om gewoon even er niet mee bezig te hoeven zijn.

Wij hadden er 10 waarvan 2 terug geplaatst en 1 ervan is inmiddels een jong volwassene. 

Bijtje82

Bijtje82

11-08-2022 om 19:20

Tara82 schreef op 11-08-2022 om 18:38:

Een cryo is een ingevroren embryo. Bij ons waren er maar 2 embryo's. Eentje is terug geplaatst en de ander heeft het invriezen niet overleefd. Wij hadden dan wel het geluk dat de terug geplaatste zich lekker ingenesteld heeft. Inmiddels gaat ze bijna naar de basisschool. Een keer ICSI vond ik al heftig. Wij zijn voor ik begon met hormonen spuiten eerst nog een weekje met vakantie geweest. Inderdaad om gewoon even er niet mee bezig te hoeven zijn.

Ah dan dacht ik toch in de goede richting. Ben er niet heel erg in thuis. Wist wel dat ze eicellen doen invriezen en sperma. Maar eigenlijk nooit bij stilgestaan dat ze een embryo invriezen. Achteraf gezien heb ik heb al vaker gehoord. 

Heel stom, maar bij een embryo zie ik eigenlijk al een baby voor me. Zo'n klein boontje, maar eigenlijk is het in dat stadium eigenlijk alleen nog maar een bevrucht eitje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.