SamanthaJane
24-04-2025 om 04:00
ICSI ⢠IVF 2025
š Dag mensen,
Ik ben Samantha een mama van 4 (2 boys & 2 girls) en 42 jaar jong.Ā Mijn man en ik starten bijna een ICSI traject bij het Radboudumc en ik ontmoet graag andere vrouwen die ook een traject in gaan binnenkort of er net in zitten, zodat we elkaar kunnen steunen en updaten met de leuke en minder leuke nieuwtjes šĀ
Ik ben zelf op 12 April begonnen met de pil en we hebben 23 april ons informatie videogesprek gehad. We hebben na het gesprek een vragenlijst gekregen die we moesten invullen op de mijn Radboud app en we krijgen als het goed is nu binnen een paar dagen ons behandelplan toegestuurd⦠Dan begint het echt !!
Ik heb alle injecties al binnen gekregen dus ben er klaar voor.. Al ben ik een beetje bang om mezelf te injecteren !! Dit is ons eerste traject. De andere 4 kindjes zijn spontane zwangerschappen geweest.Ā
Ik hoor graag van jou !!Ā š¤
liefs Samantha.

Meesje
26-04-2025 om 12:32
Anoniemvoornu schreef op 26-04-2025 om 12:25:
[..]
Mentaal loslaten hielp mij wel, ik had alles gedaan wat ik kon en voor mij gaf het" rust " niet te blijven googlen en maar boeken te lezen over het onderwerp zwanger worden enz. Ik praatte er liever ook niet over want goedbedoelde adviezen als heb je dit pilletje van de kruidvat al geprobeerd enz maakte me juist verdrietig en tijdens mijn zwangerschap al helemaal, ik had pittige complicaties en verhalen daarover waren niet bemoedigend. Gelukkig een gezond kindje mogen krijgen.
Ja, je hebt natuurlijk loslaten en loslaten. Ik vond het fijn dat die arts dat gezegd had. Zodat ik me niet ook nog schuldig hoefde te voelen omdat ik te veel dacht/hoopte op zwanger worden. Ik kreeg 2 vroege miskramen en dat was dan iig niet mijn schuld doordat ik niet goed genoeg had losgelaten. Kon zo ook beter omgaan met het advies van anderen 'gewoon loslaten'. De hele dag boeken lezen, googlen enz lijkt me aan de andere kant dan ook weer niet zo gezond voor jezelf idd. Hier overigens inmiddels ook 2 gezonde kinderen
Succes TO!

SamanthaJane
26-04-2025 om 15:13
Meesje schreef op 26-04-2025 om 07:38:
[..]
Ik breek heel effe in. Mijn arts zei aan het begin van mijn traject destijds (iui); "mensen gaan zeggen dat je los moet laten. Maar dat hoeft niet hoor. Er is geen nadelig effect bekend van niet loslaten. En het lukt toch niet gezien de impact van zo'n traject. En dan heb je weer stress omdat het niet lukt om los te laten."
Dat voedingspatroon lijkt me ook wat ver gaan. Stel dat je 6 maand of langer bezig bent, dat is toch geen doen. Maar mentaal 'loslaten', dat is ook geen doen.
Oh en wbt de leeftijd. Is het niet zo dat als je al in behandeling bent ze wel doorgaan na je 43e? Je mag dan alleen niet meer starten.
Hi Meesje,
Dank je wel šš¼ het voedingspatroon had ik van een dame op werk en dat was alleen voor na de terugplaatsing. Om de innesteling te bevorderen⦠ik dacht ik vind alles erg lekker op de lijst dus ga het zeker in huis halen om te proberen. Kan toch geen kwaad om gezond te zijn.
Ik ben er niet obsessief mee bezig (denk ik) maar wel bezig met de medicatie elke dag en hou wel van onderzoek doen wat idd misschien kan helpen met de innesteling straks als er een terugplaatsing mag komen en wat YouTube vlogs bekeken van andere mensen die het traject gevolgd hebben. Informatie vergaren en gewoon nieuwsgierig, maar dat doe ik vaak op mijn werk als ik even rustig zit in mijn pauze.. Thuis chill ik lekker en doe ik leuke dingen met de kids en man. š

SamanthaJane
26-04-2025 om 15:19
Anoniemvoornu schreef op 26-04-2025 om 12:25:
[..]
Mentaal loslaten hielp mij wel, ik had alles gedaan wat ik kon en voor mij gaf het" rust " niet te blijven googlen en maar boeken te lezen over het onderwerp zwanger worden enz. Ik praatte er liever ook niet over want goedbedoelde adviezen als heb je dit pilletje van de kruidvat al geprobeerd enz maakte me juist verdrietig en tijdens mijn zwangerschap al helemaal, ik had pittige complicaties en verhalen daarover waren niet bemoedigend. Gelukkig een gezond kindje mogen krijgen.
Hi Anoniemvoornu,
Dat snap ik ook helemaal⦠wij hebben het alleen de belangrijkste mensen in ons leven verteld over het traject en de andere mensen komen er vanzelf wel achter als het lukt. Wat super fijn dat het toch is gelukt een gezond kindje te krijgen. šš¼Ā
ik heb deze topic ook aangemaakt om te vertellen wat ik doe in mijn traject en waar ik me goed bij voel en denkt dat mij zal helpen. Ik ben erg blij met de tips en adviezen en zal de goede tips en adviezen ook zeker overwegen zoals geen massages doen⦠en het is fijn te delen met mensen die hetzelfde traject doen of hebben gedaan. Het is toch allemaal anders voor ieder.Ā

SamanthaJane
26-04-2025 om 17:06
š Dag mensen,
Tja loslaten⦠Het is voor iedereen toch anders en ik denk dat het loslaten niet volledig kan omdat je toch iedere dag geconfronteerd wordt met je injectie en de eventuele bijwerkingen er van. En je denkt toch aan de echo die komt om te kijken of de medicatie goed aanslaat en de follikels goed groeien (niet te weinig en niet teveel) en toch beetje stress voor de punctie ?
Het is hoe dan ook een heftige rollercoaster en het heeft impact op je lichaam en je mentale staat en de mensen die naast je staan. Ik denk dat loslaten de eerste tijd tot de punctie vooral is āloslatenā naar je partner toe, je emotioneel uiten en goed praten samen. āLoslatenā laat de gevoelens en pijntjes die je hebt er zijn en kijk hoe jij ermee om kan gaan zodat jij het minst stress ervaart in deze periode.. voor sommige zal dit lezen zijn of informatie vergaren en voor sommige misschien mediteren of vrijen. Of misschien wel juist dingen ondernemen om je gedachte er even af te zetten.Ā
En het loslaten na de terugplaatsing is ook een ding want je moet 2 weken wachten tot je kan testen en dat is toch wel erg spannend⦠blijft het plakken of niet ? Ook hier denk ik dat je voor jezelf moet kijken wat zou helpen om zo min mogelijk te stressen⦠en voor de 1 zal dit zijn gewoon lekker werken en bezig zijn en voor de ander is het met dikke sokken op de bank met een dekentje lekker veel slapenā¦
Ik denk dat in dit traject het vooral belangrijk is dat je dingen doet en zoekt die jou positief houden en je zorgt dat je stresslevel zo laag mogelijk blijft. Voor de 1 is het er veel mee bezig zijn en voor de ander er zo min mogelijk aan denkenā¦Ā
Groet Samantha

Anoniemvoornu
26-04-2025 om 23:09
SamanthaJane schreef op 26-04-2025 om 17:06:
š Dag mensen,
Tja loslaten⦠Het is voor iedereen toch anders en ik denk dat het loslaten niet volledig kan omdat je toch iedere dag geconfronteerd wordt met je injectie en de eventuele bijwerkingen er van. En je denkt toch aan de echo die komt om te kijken of de medicatie goed aanslaat en de follikels goed groeien (niet te weinig en niet teveel) en toch beetje stress voor de punctie ?
Het is hoe dan ook een heftige rollercoaster en het heeft impact op je lichaam en je mentale staat en de mensen die naast je staan. Ik denk dat loslaten de eerste tijd tot de punctie vooral is āloslatenā naar je partner toe, je emotioneel uiten en goed praten samen. āLoslatenā laat de gevoelens en pijntjes die je hebt er zijn en kijk hoe jij ermee om kan gaan zodat jij het minst stress ervaart in deze periode.. voor sommige zal dit lezen zijn of informatie vergaren en voor sommige misschien mediteren of vrijen. Of misschien wel juist dingen ondernemen om je gedachte er even af te zetten.
En het loslaten na de terugplaatsing is ook een ding want je moet 2 weken wachten tot je kan testen en dat is toch wel erg spannend⦠blijft het plakken of niet ? Ook hier denk ik dat je voor jezelf moet kijken wat zou helpen om zo min mogelijk te stressen⦠en voor de 1 zal dit zijn gewoon lekker werken en bezig zijn en voor de ander is het met dikke sokken op de bank met een dekentje lekker veel slapenā¦
Ik denk dat in dit traject het vooral belangrijk is dat je dingen doet en zoekt die jou positief houden en je zorgt dat je stresslevel zo laag mogelijk blijft. Voor de 1 is het er veel mee bezig zijn en voor de ander er zo min mogelijk aan denkenā¦
Groet Samantha
Vrijen/penetratie wordt een periode afgeraden na de terugplaatsing ivm infectie dacht ik? Ik dacht ook na de punctie maar ik kan het me fout herinneren het is al weer meer dan 2 jaar geleden

SamanthaJane
27-04-2025 om 11:02
Anoniemvoornu schreef op 26-04-2025 om 23:09:
[..]
Vrijen/penetratie wordt een periode afgeraden na de terugplaatsing ivm infectie dacht ik? Ik dacht ook na de punctie maar ik kan het me fout herinneren het is al weer meer dan 2 jaar geleden
Hi Anoniemvoornu,
Ons is verteld dat we voor de punctie veilig moeten vrijen. Tussen de puntie terugplaatsing niet in verband met de prikwondjes. Na de terugplaatsing mag het weer als ik me goed voel en geen pijn meer heb van de punctie.

absor
27-04-2025 om 11:16
mijn 2 centen, deed je al nachtdiensten toen je zwanger werd van je andere kinderen? Ā Zoja niets gezegd, zo nee, het had bij mij invloed

SamanthaJane
27-04-2025 om 15:00
absor schreef op 27-04-2025 om 11:16:
mijn 2 centen, deed je al nachtdiensten toen je zwanger werd van je andere kinderen? Zoja niets gezegd, zo nee, het had bij mij invloed
Hi Absor,
Nee ik deed nog geen volledige nachten bij de andere zwangerschappen. Toen had ik voornamelijk avonddiensten omdat dat het fijnst was qua zorg. Ik ben erg benieuwd hoe dat me af gaat dan in de nacht als het mocht lukken. Hoe was het voor jou ?

Lotus_
27-04-2025 om 17:13
Meesje schreef op 26-04-2025 om 07:38:
[..]
Ik breek heel effe in. Mijn arts zei aan het begin van mijn traject destijds (iui); "mensen gaan zeggen dat je los moet laten. Maar dat hoeft niet hoor. Er is geen nadelig effect bekend van niet loslaten. En het lukt toch niet gezien de impact van zo'n traject. En dan heb je weer stress omdat het niet lukt om los te laten."
Dat voedingspatroon lijkt me ook wat ver gaan. Stel dat je 6 maand of langer bezig bent, dat is toch geen doen. Maar mentaal 'loslaten', dat is ook geen doen.
Oh en wbt de leeftijd. Is het niet zo dat als je al in behandeling bent ze wel doorgaan na je 43e? Je mag dan alleen niet meer starten.
Ik bedoel ook zeker niet mentaal loslaten, hoor. Ik weet als geen ander dat dat haast onmogelijk is. Je moet veel injecties zetten, vaak naar het ziekenhuis, veel spannende momenten. Mentaal loslaten zou ik tegen geen enkele vrouw zeggen die zwanger wil worden.
Maar ik bedoel wel: loslaten met denken dat je er (veel) invloed op hebt. Dat je jezelf een streng en haast onrealistisch leefstijl aanleert omdat je denkt dat je daarmee controle hebt. Extra moeilijk aan dit proces: controle heb je niet tot nauwelijks in een ivf traject.

Anoniemvoornu
27-04-2025 om 17:49
Lotus_ schreef op 27-04-2025 om 17:13:
[..]
Ik bedoel ook zeker niet mentaal loslaten, hoor. Ik weet als geen ander dat dat haast onmogelijk is. Je moet veel injecties zetten, vaak naar het ziekenhuis, veel spannende momenten. Mentaal loslaten zou ik tegen geen enkele vrouw zeggen die zwanger wil worden.
Maar ik bedoel wel: loslaten met denken dat je er (veel) invloed op hebt. Dat je jezelf een streng en haast onrealistisch leefstijl aanleert omdat je denkt dat je daarmee controle hebt. Extra moeilijk aan dit proces: controle heb je niet tot nauwelijks in een ivf traject.
Hier ben ik echt mee eens , dat gevoel dat je moet presteren dat je aangeeft te hebben to en de lijst met dingen die je wilt doen om het te laten slagen (die niet medisch onderbouwd zijn) dat bedoelde ik met loslaten en proberen te vertrouwen op je artsen als het eten van advocado zou helpen dan zouden ze je dat echt wel vertellen.

absor
27-04-2025 om 18:09
SamanthaJane schreef op 27-04-2025 om 15:00:
[..]
Hi Absor,
Nee ik deed nog geen volledige nachten bij de andere zwangerschappen. Toen had ik voornamelijk avonddiensten omdat dat het fijnst was qua zorg. Ik ben erg benieuwd hoe dat me af gaat dan in de nacht als het mocht lukken. Hoe was het voor jou ?
Ik heb geen ervaring met ivf, maar werd bij de eerste 2 kids makkelijk zwanger. Ā Ben daarna vaste nachten gaan werken. Ā En de derde zwangerschap was lastiger en eindigde in een miskraam. Ā Gevoelsmatig was het bij mij (goldt voor mij hoor) door de nachten. Ā Ik merkte dat het voor mijn hele lijf gewoon slecht was. Ā Ā Toen ik gestopt ben met de vaste nachten toen is de derde uiteindelijk wel gekomen
Inmiddels zit ik in de overgang en zijn mijn kinderen groter en doe ong 2 nachten per maand, maar ben er nog steeds van slag van
Als je geen last hebt zelf van omschakelen en je cyclus trekt zich er niets van aan zou ik me er niet te druk om maken natuurlijkĀ

SamanthaJane
27-04-2025 om 19:23
Lotus_ schreef op 27-04-2025 om 17:13:
[..]
Hi Lotus,
Ik snap je.. niet roken en niet drinken, foliumzuur slikken en alles eromheen zijn voorbereidingen maar of het blijft plakken of niet dat is aan de natuur en heb je idd geen invloed op⦠we kunnen alleen maar doen wat de dokters zeggen en vertrouwen hebben en positief blijven. Wat de uitkomst zal zijn is afwachten en het wat er ook gebeurt, accepteren. šš¼

SamanthaJane
27-04-2025 om 19:26
Anoniemvoornu schreef op 27-04-2025 om 17:49:
[..]
Hier ben ik echt mee eens , dat gevoel dat je moet presteren dat je aangeeft te hebben to en de lijst met dingen die je wilt doen om het te laten slagen (die niet medisch onderbouwd zijn) dat bedoelde ik met loslaten en proberen te vertrouwen op je artsen als het eten van advocado zou helpen dan zouden ze je dat echt wel vertellen.
Hi Anoniemvoornu,
klopt. Ook eens š is dan echt meer voor mijn eigen mentale staat⦠op de uitkomst heb ik geen controle⦠het is āmeant to beā of nietā¦Ā

SamanthaJane
27-04-2025 om 19:32
absor schreef op 27-04-2025 om 18:09:
[..]
Ik heb geen ervaring met ivf, maar werd bij de eerste 2 kids makkelijk zwanger. Ben daarna vaste nachten gaan werken. En de derde zwangerschap was lastiger en eindigde in een miskraam. Gevoelsmatig was het bij mij (goldt voor mij hoor) door de nachten. Ik merkte dat het voor mijn hele lijf gewoon slecht was. Toen ik gestopt ben met de vaste nachten toen is de derde uiteindelijk wel gekomen
Inmiddels zit ik in de overgang en zijn mijn kinderen groter en doe ong 2 nachten per maand, maar ben er nog steeds van slag van
Als je geen last hebt zelf van omschakelen en je cyclus trekt zich er niets van aan zou ik me er niet te druk om maken natuurlijk
Hi Absor,
Ik heb er zelf geen last van lichamelijk en mentaal.. ik kan erg goed omschakelen. Het is meer voor mij hoe ik ga reageren op de injecties en dan moet werken of als ik wel zwanger mocht raken hoe het dan gaat met de misselijkheid want ik ben alleen in de nacht en moet toch echt mensen verdrogen š«£ maar ja, dat zien we dan wel weer.Ā
Mijn locatieverantwoordelijke weet van de situatie en we hebben donderdag weer een gesprek over hoe en wat dus ze weten dat ik uit kan vallen of er misschien aanpassingen moeten komen de aankomende weken. Gelukkig zijn ze op mijn werk erg meelevend en hebben we voor alles wel een passende oplossing.