Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op
mamavan

mamavan

25-05-2009 om 12:31

Is het slecht direct zwanger te raken na bevalling

Ik ben twee maanden geleden bevallen en wil graag nog een kindje. Nu hoor je wel eens dat het slecht zou zijn voor het kindje als je direct weer zwanger raakt. Weet iemand daar meer van? Wat en waarom dan?

Ik begrijp wel dat het veel van de moeder vraagt, maar waarom zouden de eitjes van mindere kwaliteit zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
femmetje

femmetje

25-05-2009 om 17:43

Vroeger...

Lang geleden zn 30 jaar terug hebben ze tegen mijn moeder gezegt: (die heeft er een jaar over gedaan om zwanger te worden en was onder behandeling van een gyn.en was plots ineens spontaan zwanger) dat als ze nog een kindje wilde ze het gelijk er achter aan moest doen. en wat denk je? mijn zus is van Febr mijn broer van maart het jaar dr op! dus na 3 mnd weer zwanger. Weet niet wat ze er nu over zeggen? geen idee maar kan me voorstellen dat het voor de moeder zwaarder is. Wat ze ook wel zeggen is 9 maanden op 9 maanden af.

Succes!

Carolien

Carolien

25-05-2009 om 20:21

Heb begrepen

dat het niets met de eitjes te maken heeft, maar met het lichaam van de moeder. Een zwangerschap en bevalling zijn een aanslag op het lichaam van de moeder en het zou beter zijn als de moeder eerst een tijd ontzwangert en herstelt. Voor het volgende kind zou daarom ideale tijd tussen twee zwangerschappen zou zo'n 18 maanden zijn; dan zouden de kansen op een optimaal geboortegwicht het grootst zijn.
Zelf lijkt het me niets twee zwangerschappen zo snel achter elkaar, maar dat is heel persoonlijk. Je moet vooral je eigen keuzen maken.
Groetjes,
Carolien

liora

liora

25-05-2009 om 20:38

Poeh

Hoi,

Lichamelijk lijkt het me zwaar, maar vooral in praktische zin lijkt het me zwaar. Ik weet niet waarom je zo snel een tweede wil, misschien leeftijd of andere zaken. Maar als het niet per se hoeft, zou ik echt nog wachten. Een baby van 2 maanden is veel makkelijker dan een dreumes van anderhalf. Dat jaar van 1 tot 2 vond ik echt verreweg het bewerkelijkst, en om er dan nog een baby bij te hebben lijkt me gewoon zonde.

Liora

Sascha2

Sascha2

26-05-2009 om 10:09

Gynaecoloog

Bij de nacontrole na de bevalling van mijn eerste vertelde mijn gynaecoloog dat er geen belemmeringen waren voor een snelle volgende zwangerschap. Volgens haar zou het dus niet uitmaken dat er net een zwangerschap geweest was.
Tussen mijn oudste en tweede zit 16 maanden leeftijdsverschil en het is nu echt erg leuk (alhoewel de fictieve rollen behang soms niet aan te slepen zijn ). Ze zijn nu 4 en 3 jaar en gaan erg gelijk op. Natuurlijk is het wel pittig, zeker toen ze allemaal nog erg klein waren.
Maar, na de geboorte van mijn oudste en voor de zwangerschap van mijn tweede heb ik twee miskramen gehad. Of dat te maken heeft met de korte tijd vanaf de eerste zwangerschap zal nooit bekend zijn. Ik ben na de eerste bevalling 1x ongesteld geworden, daarna zwanger wat een miskraam met curretage werd, daarna direct zwanger wat een hele vroege miskraam werd en daarna weer direct zwanger wat mijn tweede kind opleverde. Dus ik heb het beide meegemaakt: na twee miskramen en geen ongesteldheid een goede zwangerschap. Wat ik wel merkte was, dat ik in de zwangerschap van mijn tweede erg veel last van bekkenklachten kreeg. Ik vermoed dat dat te maken heeft met het feit dat ik niet ontzwangerd was (mede door de twee miskramen tussendoor). Maar ook dat is niet met zekerheid te zeggen. Tussen mijn tweede en derde zit 22 maanden leeftijdsverschil en ook in de zwangerschap van de derde heb ik redelijk last van mijn bekken gehad. Nu ben ik van de vierde zwanger, deze scheelt straks 20 maanden met de derde, en vooralsnog geen enkele bekkenklachten. Zo zie je maar, dat iedere zwangerschap weer heel anders kan zijn.

Risama

Risama

26-05-2009 om 12:23

Ik denk net als carolien...

...dat het gewoon lichamelijk zwaar is voor de moeder. Mijn derde en vierde schelen 14 maanden, ik was 4,5 maand na de bevalling weer zwanger (niet gepland overigens) en dat was idd flink zwaar. Ik sjouwde me rot, was idd niet ontzwangerd en dus extra moe en gewoon niet fit. Het was een flinke aanslag op mijn gestel en weerstand, ik ben dan ook doodziek geworden halverwege de zwangerschap. Hij is nu ruim 9 maanden en een kerngezonde, heel grote en sterke baby. Met dat eitje was niets mis. En ik merk nu hoe het voelt om ontzwangerd te zijn. Sinds een maand of twee voel ik me weer mezelf, heerlijk!

Kortom: ik raad het je niet aan, maar weet natuurlijk niet wat je redenen zijn om zo snel weer zwanger te willen raken. Misschien heb je wel zulke zwaarwegende redenen dat je een zware zwangerschap voor lief neemt.

Risama

Slecht weet ik niet

maar heel gezond lijkt mij het ook niet. Je moet toch je lijf de tijd gunnen om weer wat 'normaal' te worden, misschien weer wat reserves op te bouwen, dat lijkt mij gezonder voor de moeder en het kindje.

Aan de andere kant, ik ken wel wat vrouwen die kinderen heel kort op elkaar kregen en dat was wel zwaar maar ook niet 'slecht'. Maar toch, als een poes een paar jaar achter elkaar een nest kittens krijgt blijft er weinig over van dat moedertje qua conditie, langer lichamelijk herstel na bevalling, lager geboorte gewicht kittens, meer kans op miskramen.

Met de eitjes heeft het niets te maken volgens mij.

Vic

Vic

27-05-2009 om 09:10

Eitjes

Die eitjes zitten er toch en zodra je weer ongesteld wordt vindt je lichaam dat het wel weer kan om zwanger te worden. Persoonlijk lijkt het me niets, maar ik heb ook zeker twee jaar nodig om te ontzwangeren Een kennis van me heeft 3 kinderen met max 13 maanden leeftijdsverschil. De kinderen zijn nu 11, 10 en 9 en het is een ontzettend gezellig clubje. Ik kende ze niet toen ze 3, 2 en 1 waren, maar ik schat in dat de ouders toen een stuk minder ontspannen waren.

Hier

Ik ben weer zwanger geworden 5 maanden nadat de oudste geboren was. De gyn had na de geboorte van de oudste geadviseerd om minimaal 6 maanden te wachten. Ik heb de 2e zwangerschap niet als zwaarder ervaren als de eerste keer, de bevalling was een eitje in vergelijk met de eerste en het herstel daarna was ook goed. Ik vond wel de het eerste half jaar na dat de 2e geboren was erg zwaar was. Maar nu zijn ze 2 (bijna 3) en net 4 en ik vindt het heerlijk. Onze 2 meiden zijn dikke vrienden en spelen heel veel met elkaar (hebben ook welleens ruzie hoor) als wij het over zouden moeten doen zou ik weer zo doen. Wat ik ook erg prettig vond is dat ze heel lang hetzelfde ritme qua slapen hebben gehad dus ik had 2 1/2 a 3 uur s'middags voor mezelf.

Ik denk dat je vooral moet doen wat je hart je ingeeft.
gr aapie

En mamavan?

ben je nog verder gekomen nu je de reaties gelezen hebt ??

mamavan

mamavan

03-06-2009 om 09:45

Manda rijn

Ik wil nog wel graag een kindje, maar ben al bijna 41 dus dat is de reden dat ik niet te lang wil wachten.

Ik realiseer me dat het zwaar is, nog een zwangerschap er direct achteraan, maar ik denk dat ik het aankan.
We hebben nog niet besloten trouwens.

Risama

Risama

03-06-2009 om 15:29

Mamavan

Kijk dat lijkt me nou een goede reden om alle bezwaren aan de kant te zetten! Zoals ik al eerder aangaf vond ik het zwaar en niet aan te raden, maar als je bijna 41 bent en graag een tweede kindje wilt, zou ik er voor gaan. Het zal waarschijnlijk zwaar zijn, maar een zwangerschap duurt 9 maanden, het eerste jaar is vervolgens ook pittig merk ikzelf, maar daarna is het waarschijnlijk gewoon heel gezellig. Daarnaast weet je niet hoe snel je zwanger raakt, dus ik zou er gewooon voor gaan. Medisch gezien zijn er volgens mij geen argumenten om het niet te doen. Succes met beslissen!

Risama

liora

liora

03-06-2009 om 17:45

Inderdaad

Hoi mamavan,

Sluit me helemaal bij Risama, dat is een hele goede reden. En zelfs zou ik zeggen: no time to waste!

Succes met beslissen,

Liora

Kiki

Kiki

04-06-2009 om 12:42

Gaan met die banaan.......

Tenminste dat zou ik doen hoor. Ik heb 5 kinderen en oa 2 die precies 1 jaar schelen. Is prima te doen.
Veel suksen met beslissen!
kiki

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.