Waterdrop
28-01-2026 om 06:46
Leeftijdsverschil ervaring
Hallo,
Ik ben opzoek naar ervaringen van andere forummers.
Momenteel hebben wij een zoon van 8 jaar. Ik heb het moederschap in het begin als best intens ervaren dus de wens voor een twee stond niet bovenaan mijn lijstje.
Nu sinds een jaar of 2 toch weer die kriebels gekregen. Maar ook nog veel beren die we zien. Want we hebben het nu ook goed met zijn drieën. En oa het leeftijdsverschil die er zal zijn. Ik ben dan ook nieuwschierig hoe andere dit ervaren.
Waar ik aan denk is bijvoorbeeld het doen van activiteiten. Zoon is dan al een stuk ouder en vind de peuter dingen niet leuk om te doen en andersom. Met vakantie activiteiten lijkt mij dit ook lastig, avondje bios zullen we dan alweer gescheiden moeten doen bijvoorbeeld. Terwijl we nu veel ondernemen met zijn 3e.
Hoe ervaren jullie dit zelf? Loopt het allemaal wel los in de praktijk of is dit toch wel een lastig punt?
kenfan
01-02-2026 om 23:23
Ik ging toch echt bij voorkeur alleen met man naar een restaurant. Uit eten gaan met zijn zessen zou een flinke kostenpost zijn geweest,en twee van de vier waren zo kieskeurig dat we niet verder zouden zijn gekomen dan een pannenkoekenhuis, MCdo of een AYCE. En heel eerlijk gezegd zat ik op zo'n zeldzame kindvrije avond ook niet te wachten op getetter van andermans kroost. De meeste kinderen zijn er nou eenmaal niet opgebouwd om zich een paar uur gedeisd te houden. Dat zal de reden zijn dat ze binnen no time bij het gezellige gezinsuitje tegenwoordig een bliepend scherm in de handjes gedrukt krijgen.
Decembermamma
02-02-2026 om 05:37
o hahaha onze zoon kon en kan zich prima gedragen in een restaurant, wij sloten daarom ook restaurants met zo'n herrie speelhoek uit van onze keuzes.
FruitMoeder
02-02-2026 om 09:43
Gingergirl schreef op 01-02-2026 om 07:17:
[..]
Vergeet niet; heel veel oudere siblings vinden het ook gewoon heel erg leuk om op jongere siblings te passen. Het is vaak eigen keuze en niet dat ze ervoor " gebruikt" worden.
Toen ik mijn dochter naar school bracht vanochtend, zag ik weer die oudere zus van 17 en haar kleine broertje van 7. Door dit topic was ik toch even een gesprekje met haar begonnen en vroeg hoe haar weekend was en zij zei dat is het hele weekend op haar broertje gepast had omdat haar moeder weer bij haar vriend was. Ik vind dit zelf erg kwalijk. Maar gelijk zei ze daarna dat ze het niet erg vond. Toch denk ik dat oudere siblings zich dan een soort gedwongen voelen om op te passen. En dan missen ze een groot deel van hun jeugd. Ik heb erg te doen met haar.
Decembermamma
02-02-2026 om 09:51
Ninoea schreef op 02-02-2026 om 09:47:
Ik denk niet dat die situatie met dat meisje van 17 respresentatief is.
Ik denk dat dat meisje één van de velen is, zeker in deze tijd met vele "tweede leg" kinderen.
FruitMoeder
02-02-2026 om 09:57
Ninoea schreef op 02-02-2026 om 09:47:
Ik denk niet dat die situatie met dat meisje van 17 respresentatief is.
Misschien niet, maar zo snel kan het lopen. Stel je pas een keer per week een avondje op. Dan willen je ouders opeens een week op vakantie en zit je een week met het jonge grut. En als oudere sibling (zeker als je nog thuis woont) kan je geen nee zeggen lijkt mij. Te veel verantwoordingsgevoel. En ik weet dat het 100 jaar geleden normaal was dat oudere dochters hun broertjes en zusjes opvoedde als moeders er niet was of hoogzwanger was. Maar dat lijkt mij niet een tijd om naar terug te keren.
Gingergirl
02-02-2026 om 09:57
FruitMoeder schreef op 02-02-2026 om 09:43:
[..]
Toen ik mijn dochter naar school bracht vannochtend, zag ik weer die oudere zus van 17 en haar kleine broertje van 7. Door dit topic was ik toch even een gesprekje met haar begonnen en vroeg hoe haar weekend was en zij zei dat is het hele weekend op haar broertje gepast had omdat haar moeder weer bij haar vriend was. Ik vind dit zelf erg kwalijk. Maar gelijk zei ze daarachter dat ze het niet erg vond. Toch denk ik dat oudere siblings zich dan een soort gedwongen voelen om op te passen. En dan missen ze een groot deel van hun jeugd. Ik heb erg te doen met haar.
Dit soort situaties bestaan natuurlijk ook, niemand ontkent dat. Maar het is ook niet zo dat het dan neteen overal zo is. Mijn ervaring is dat ze oudere siblings het erg leuk vinden en vrijwillig doen.
FruitMoeder
02-02-2026 om 10:00
Gingergirl schreef op 02-02-2026 om 09:57:
[..]
Dit soort situaties bestaan natuurlijk ook, niemand ontkent dat. Maar het is ook niet zo dat het dan neteen overal zo is. Mijn ervaring is dat ze oudere siblings het erg leuk vinden en vrijwillig doen.
Niet overal maar het gedachtegoed van oudere siblings moeten hun steentje bijdragen in de opvoeding van de jongere siblings wordt wel genormaliseerd. En dat gedrag lijkt mij erg verleidelijk als je bijvoorbeeld een alleenstaande ouder bent.
MamaE
02-02-2026 om 10:01
Incidenteel oppassen op je kleine broer/zus moet kunnen. Je gaat ook niet een oppas regelen als je boodschappen gaat doen, terwijl de puber thuis is. Denk dat de puber de oppas eigenhandig buiten zet. Maar elke dag je broertje naar school brengen en ophalen en hele weekenden oppassen vind ik te ver gaan. Dan kan zo'n puber dus geen bijbaantje hebben, niet sporten, niet afspreken met vriendinnen, niet op stap gaan. Zelfs een vriendje hebben wordt lastig, want die zit vast ook niet te wachten op een kind erbij.
In de meeste gezinnen gebeurt dit gelukkig niet op deze manier. Maar ik denk ook niet dat dit meisje de enige is in deze situatie.
Juist bij 'tweede leg' kinderen zijn de oudste kinderen er niet altijd, omdat die ook wel eens bij de andere ouder zijn. Dat maakt de beschikbaarheid van oppas dan ook minder 'vanzelfsprekend'.
En over dingen met alleen partner doen gesproken; de meeste uitjes doen wij als gezin, maar we doen ook wel vaker iets met zijn tweeën of alleen. Dat moet gewoon kunnen.
Gingergirl
02-02-2026 om 10:06
FruitMoeder schreef op 02-02-2026 om 10:00:
[..]
Niet overal maar het gedachtegoed van oudere siblings moeten hun steentje bijdragen in de opvoeding van de jongere siblings wordt wel genormaliseerd. En dat gedrag lijkt mij erg verleidelijk als je bijvoorbeeld een alleenstaande ouder bent.
Dat valt heel erg mee hoor in de praktijk, dat wordt echt niet genormaliseerd.
MamaE
02-02-2026 om 10:10
De meeste oudere siblings zitten zelf ook nog op school. Ik vind het bijzonder dat een meisje van 17 om 8.30 een kind naar school kan brengen en om 14.00/14.30 weer op kan halen. Heeft ze zelf geen school/stage/werk?
Decembermamma
02-02-2026 om 10:11
Gingergirl schreef op 02-02-2026 om 10:06:
[..]
Dat valt heel erg mee hoor in de praktijk, dat wordt echt niet genormaliseerd.
Bij ons in de wijk wonen toch wel heel veel kinderen van buitenlandse afkomst. In deze gezinnen is het echt heel normaal dat zodra een broertje of zusje kan lopen dat het mee naar buiten gaat en is oudere broer of zus verantwoordelijk, en de oudste is soms wel voor 3 of 4 kinderen verantwoordelijk.
Gingergirl
02-02-2026 om 10:27
Decembermamma schreef op 02-02-2026 om 10:11:
[..]
Bij ons in de wijk wonen toch wel heel veel kinderen van buitenlandse afkomst. In deze gezinnen is het echt heel normaal dat zodra een broertje of zusje kan lopen dat het mee naar buiten gaat en is oudere broer of zus verantwoordelijk, en de oudste is soms wel voor 3 of 4 kinderen verantwoordelijk.
Bij andere culturen komt dat inderdaad meer voor en zijn de gezinnen vaak ook groter dan gemiddeld. Ook in die culturen zie je daarin wel een omslag waarin dat steeds minder wordt.
FruitMoeder
02-02-2026 om 10:41
MamaE schreef op 02-02-2026 om 10:10:
De meeste oudere siblings zitten zelf ook nog op school. Ik vind het bijzonder dat een meisje van 17 om 8.30 een kind naar school kan brengen en om 14.00/14.30 weer op kan halen. Heeft ze zelf geen school/stage/werk?
Ze staat er altijd vroeg 08:00-08:10, maar dat doe ik ook vanwege werk dus dat is niet zo gek. Soms haalt ze hem op en soms ook niet ik weet niet hoe dat geregeld is. Ik zie haar wel vaker dan haar moeder. Ze draagt vaak ook een rugzak dus ik denk dat ze door naar school gaat.