Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

Leeftijdsverschil tussen kinderen. Voor- en nadelen.

Welke leeftijdsverschillen zitten er tussen jullie kinderen? 
En welke voor- en nadelen ervaar je? Was het een bewuste keuze of ging het sneller/langzamer dan je had verwacht? 

Puur gewoon om wat verhalen te horen en later misschien te kunnen koppelen aan onze eigen situatie  


Ik denk dat mijn moeder het lastigste aan ons relatief kleine leeftijdsverschil vond dat ik pas ging lopen toen ze al een half jaar zwanger was van mijn zus. Liep ze met een dikke buik en een dreumes te sjouwen. 

Caramelzeezoutchocola schreef op 28-01-2022 om 20:24:

[..]

Off topic, bedoel je met “beste” zus dat je haar het leukst/aardigst vindt? Gewoon even nieuwsgierig hoor. Zelf zo nooit naar gekeken dat je een leukste zus /broer kunt hebben, maar dat kan dus ook☺️. Weer wat geleerd.

Nou, ik heb een zus waar het zachtjes gezegd niet zo goed mee klikt en een zus waar het wel mee klikt. Niet dat de een beter is dan de ander, maar het past wel beter bij mijn karakter.

woezelisboos: het komt hier al vaker voorbij mbt de uitjes. Er wordt gesplitst. Ik vind dat echt zelf niet leuk. Bv zwemmen is heel onhandig met 1 van 4 en 1 van 9. Verschillende badjes. Attracties want die van 9 kan niet alleen of wil dat niet. Kinderboerderij voor die van 4 wil een kind van 9 niet. Indoor speeltuin met verschillende zones. Vakanties bv skiën. Die van 3 kan nog niet echt skiën of half dagje in klasje. Die van 8 wel dus splitsen. Zomervakantie die van 2 moet nog slapen en die van 6 maar wachten. Die van 12 kan mee mountainbiken,  die van 7 misschien ook maar niet zo lang en ver. Die van 14 mag mee raften, die van 9 niet. Tja het lijkt mij echt helemaal niks zo'n leeftijdsverschil . 

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

29-01-2022 om 03:36

Due-scimmie schreef op 28-01-2022 om 21:42:

[..]

Is misschien juist wel zo'n tijdelijke fase dat dierentuinen even niet leuk zijn.

Ja dat bedacht ik me ook al. Dat zou goed kunnen!

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

29-01-2022 om 03:45

Anonima123 schreef op 28-01-2022 om 23:41:

woezelisboos: het komt hier al vaker voorbij mbt de uitjes. Er wordt gesplitst. Ik vind dat echt zelf niet leuk. Bv zwemmen is heel onhandig met 1 van 4 en 1 van 9. Verschillende badjes. Attracties want die van 9 kan niet alleen of wil dat niet. Kinderboerderij voor die van 4 wil een kind van 9 niet. Indoor speeltuin met verschillende zones. Vakanties bv skiën. Die van 3 kan nog niet echt skiën of half dagje in klasje. Die van 8 wel dus splitsen. Zomervakantie die van 2 moet nog slapen en die van 6 maar wachten. Die van 12 kan mee mountainbiken, die van 7 misschien ook maar niet zo lang en ver. Die van 14 mag mee raften, die van 9 niet. Tja het lijkt mij echt helemaal niks zo'n leeftijdsverschil .

Hmm wij staan er anders in denk ik. Klinkt alsof jij het gevoel hebt dat alle entertainment altijd 100% moet zijn wat het kind het allerliefste wil of jij denkt dat hij wil. Ik zie het heel anders. Jij zegt een kind van 6 moet wachten als een broertje of zusje slaapt. Ik denk dan: tijd om samen iets gezelligs te doen. Ik ken veel kinderen van 9 die kinderboerderij nog steeds leuk vinden omdat ze van dieren houden. Samen skiën is wellicht lastiger ja maar ik en mijn zus schelen maar anderhalf jaar (overigens altijd strijd en geen goede band) en wij zaten ook niet samen in skiklasjes. Mijn oudste twee kinderen schelen minder dan twee jaar maar als ik daarmee ga zwemmen willen ze ook in verschillende baden. Maar ook dat los je wel weer op door eerst in het ene en dan in het andere bad te gaan. Het is niet alsof hun dag dan verpest is ofzo  Je kunt ook gewoon kijken naar activiteiten die wel voor iedereen leuk zijn, die zijn er namelijk heus ook wel. Ligt misschien ook aan de kinderen maar die van mij vinden gelukkig vrij veel leuk en vinden het gewoon gezellig om samen op pad te gaan, vaak maakt het niet eens zoveel uit wat we dan doen. En als een van de twee dan heel graag iets zou willen wat niet kan met de ander erbij, zou ik dat een keer alleen met die gaan doen. Het is fijn als de kinderen veel dezelfde interesses hebben maar ook belangrijk om ze als eigen personen te blijven zien. 

Anonima123 schreef op 28-01-2022 om 23:41:

woezelisboos: het komt hier al vaker voorbij mbt de uitjes. Er wordt gesplitst. Ik vind dat echt zelf niet leuk. Bv zwemmen is heel onhandig met 1 van 4 en 1 van 9. Verschillende badjes. Attracties want die van 9 kan niet alleen of wil dat niet. Kinderboerderij voor die van 4 wil een kind van 9 niet. Indoor speeltuin met verschillende zones. Vakanties bv skiën. Die van 3 kan nog niet echt skiën of half dagje in klasje. Die van 8 wel dus splitsen. Zomervakantie die van 2 moet nog slapen en die van 6 maar wachten. Die van 12 kan mee mountainbiken, die van 7 misschien ook maar niet zo lang en ver. Die van 14 mag mee raften, die van 9 niet. Tja het lijkt mij echt helemaal niks zo'n leeftijdsverschil .

Soms is het leven niet maakbaar en heb je nou eenmaal niks te kiezen en moet je het maar doen met wat je hebt... 

Ik lees mee! Heb nu een dreumes van 20 maanden en man wil graag voor de tweede gaan. Ik twijfel ivm ruimte tekort en wil liever eerst verhuizen (verhuizing staat sws op de planning, maar duurt met de huidige markt en overbieden erg lang).

Ik scheel met mijn broertje 4,5 jaar en heb er eigenlijk nooit last van ondervonden.  We speelden altijd leuk samen en hebben nu nog steeds een goede band. Mijn man scheelt 1,5 jaar met zijn broer en bij hun zie je wel echt dat ze alles samen deden en doen. Mijn moeder zei dat ze het destijds erg fijn vond dat ik al wat ouder was en snapte dat ze ook tijd aan de baby moest besteden. Dat ik naar school ging vond ze alleen maar makkelijker omdat ze overdag alleen aan de baby hoefde te denken, en dat vind ik eigenlijk ook wel fijn klinken. 

Op de eerste verjaardag van mijn zoon ben ik zwanger geraakt van mijn dochter. Zij schelen 1 jaar en iets meer dan 9 maanden.  Mijn zoon liep toen al wel vrij goed.  Het heftigste vond ik het slapen want zoon sliep nog niet door,  ook niet toen dochter kwam. Die sliep uiteraard ook nog niet meteen door,  en daar ben ik bijna aan onderdoor gegaan.  

Verder vind ik het heel fijn. 

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

29-01-2022 om 09:31

Er is denk ik geen ideaal leeftijdsverschil want je kunt toch van tevoren niet voorspellen hoe het loopt, hoe goed er geslapen wordt, of de kinderen het goed met elkaar kunnen vinden, etc. Mijn zus en ik schelen anderhalf jaar en zaten altijd in elkaars vaarwater. Zij heeft een flink jaloers karakter dus kon het totaal niet hebben als ik, het kleine zusje, iets deed wat zij ook deed. Het blijven ook gewoon verschillende karakters. Ook als ze weinig schelen willen ze niet altijd hetzelfde kijken op tv, in dezelfde attracties, etc. Ik zie dat ook niet als probleem, ook kinderen moeten leren dat je rekening met elkaar kunt houden. Het is echt niet alsof een kind geen leuke jeugd kan hebben als hij dat af en toe moet. En dan heb ik het natuurlijk niet over structureel ingezet worden als oppas of gezinnen met 5+ kinderen want daar komen ze wellicht wel aandacht te kort. Maar als mijn kinderen met mij naar een attractiepark gaan en ze willen in een enge attractie waar ik zelf niet in durf en zij nog niet alleen mogen, kunnen zij daar net zo goed niet in. Daar krijgen ze heus niets van. 

Woezelisboos schreef op 29-01-2022 om 09:31:

Er is denk ik geen ideaal leeftijdsverschil want je kunt toch van tevoren niet voorspellen hoe het loopt, hoe goed er geslapen wordt, of de kinderen het goed met elkaar kunnen vinden, etc. Mijn zus en ik schelen anderhalf jaar en zaten altijd in elkaars vaarwater. Zij heeft een flink jaloers karakter dus kon het totaal niet hebben als ik, het kleine zusje, iets deed wat zij ook deed. Het blijven ook gewoon verschillende karakters. Ook als ze weinig schelen willen ze niet altijd hetzelfde kijken op tv, in dezelfde attracties, etc. Ik zie dat ook niet als probleem, ook kinderen moeten leren dat je rekening met elkaar kunt houden. Het is echt niet alsof een kind geen leuke jeugd kan hebben als hij dat af en toe moet. En dan heb ik het natuurlijk niet over structureel ingezet worden als oppas of gezinnen met 5+ kinderen want daar komen ze wellicht wel aandacht te kort. Maar als mijn kinderen met mij naar een attractiepark gaan en ze willen in een enge attractie waar ik zelf niet in durf en zij nog niet alleen mogen, kunnen zij daar net zo goed niet in. Daar krijgen ze heus niets van.

En dat is het. Niets meer niets minder. Ideaal is het nooit. Er zijn altijd voor- en nadelen. Ik zou iig niet wachten op een verhuizing. Dan zit je straks in je grote huis en komt er geen tweede. 

En idd 100% entertainment hoeft niet. Is geen reden voor een kleiner leeftijdsverschil. Je konderen kunnen zo verschillend zijn dat ze nooit eezelfde uitjes leuk vinden. Aanpassen dus. Uitje doe je een paar keer per jaar. Samenleven 24/7

Anonima123 schreef op 28-01-2022 om 23:41:

woezelisboos: het komt hier al vaker voorbij mbt de uitjes. Er wordt gesplitst. Ik vind dat echt zelf niet leuk. Bv zwemmen is heel onhandig met 1 van 4 en 1 van 9. Verschillende badjes. Attracties want die van 9 kan niet alleen of wil dat niet. Kinderboerderij voor die van 4 wil een kind van 9 niet. Indoor speeltuin met verschillende zones. Vakanties bv skiën. Die van 3 kan nog niet echt skiën of half dagje in klasje. Die van 8 wel dus splitsen. Zomervakantie die van 2 moet nog slapen en die van 6 maar wachten. Die van 12 kan mee mountainbiken, die van 7 misschien ook maar niet zo lang en ver. Die van 14 mag mee raften, die van 9 niet. Tja het lijkt mij echt helemaal niks zo'n leeftijdsverschil .

Je dramatiseert het enorm. Hoe erg is dat nou om rekening met elkaar te moeten houden? Sowieso heb je in grotere gezinnen sowieso al meer leeftijdsverschil. Zijn die kinderen en ouders allemaal zielig?

Anonima123 schreef op 28-01-2022 om 23:41:

woezelisboos: het komt hier al vaker voorbij mbt de uitjes. Er wordt gesplitst. Ik vind dat echt zelf niet leuk. Bv zwemmen is heel onhandig met 1 van 4 en 1 van 9. Verschillende badjes. Attracties want die van 9 kan niet alleen of wil dat niet. Kinderboerderij voor die van 4 wil een kind van 9 niet. Indoor speeltuin met verschillende zones. Vakanties bv skiën. Die van 3 kan nog niet echt skiën of half dagje in klasje. Die van 8 wel dus splitsen. Zomervakantie die van 2 moet nog slapen en die van 6 maar wachten. Die van 12 kan mee mountainbiken, die van 7 misschien ook maar niet zo lang en ver. Die van 14 mag mee raften, die van 9 niet. Tja het lijkt mij echt helemaal niks zo'n leeftijdsverschil .

Lijkt me zwaar om zo in het leven te staan. En het is inderdaad echt je eigen perceptie en blijkbaar de moeite die het jou kost om daarin flexibel te zijn. Wij hebben er geen moeite mee. 

Maar goed, onze kinderen vermaken zich in de tuin, in de buurt of gewoon binnen met lego of weet ik wat en soms gaan we dan iets doen. Wij hebben dan ook helemaal niet het gevoel dat we om de haverklap iets moeten ondernemen met onze kinderen. 

MMcGonagall schreef op 29-01-2022 om 11:14:

[..]

Je dramatiseert het enorm. Hoe erg is dat nou om rekening met elkaar te moeten houden? Sowieso heb je in grotere gezinnen sowieso al meer leeftijdsverschil. Zijn die kinderen en ouders allemaal zielig?

Zielig niet maar leuk is anders misschien. Hier 3 kinderen met een heel klein leeftijdsverschil. En om maar even 2 voorbeelden te noemen. Zwemmen: toen de kinderen klein waren zaten we met z'n allen in het kinderbadje. Toen de kinderen groter waren gingen we met z'n allen van de glijbanen en de wildwaterbaan. Wij waren een tijdje terug met vrienden naar het hof van Saksen met kinderen met een groot leeftijdsverschil. Ouders moesten om de beurten bij het babybadje blijven terwijl de rest van de Bombo of de wildwaterbaan ging. Bij een pretpark idem. Wij gaan met z'n allen in de attracties.  Bij hun moet de ene ouder met de oudere kinderen in de achtbanen en de andere ouder met het jongere kind in de peuteratracties. Voor niemand is dit zielig, uiteindelijk hebben alle kinderen een leuke dag maar ik ben blij en zie het als een voordeel dat wij veel.met elkaar kunnen ondernemen en ook die vrienden ons hadden dat liever gehad, zien dit als een groot nadeel en hadden liever een kleiner leeftijdsverschil gehad. Maar zoals gezegd, soms heb je het niet voor het kiezen. Maar daar ging de vraag niet om. De vraag ging om wat in onze ogen het ideale leeftijdsverschil is. Nou in mijn ogen dus een klein leeftijdsverschil o.a. om bovenstaande reden.

Biscuitje schreef op 29-01-2022 om 12:26:

[..]

Zielig niet maar leuk is anders misschien. Hier 3 kinderen met een heel klein leeftijdsverschil. En om maar even 2 voorbeelden te noemen. Zwemmen: toen de kinderen klein waren zaten we met z'n allen in het kinderbadje. Toen de kinderen groter waren gingen we met z'n allen van de glijbanen en de wildwaterbaan. Wij waren een tijdje terug met vrienden naar het hof van Saksen met kinderen met een groot leeftijdsverschil. Ouders moesten om de beurten bij het babybadje blijven terwijl de rest van de Bombo of de wildwaterbaan ging. Bij een pretpark idem. Wij gaan met z'n allen in de attracties. Bij hun moet de ene ouder met de oudere kinderen in de achtbanen en de andere ouder met het jongere kind in de peuteratracties. Voor niemand is dit zielig, uiteindelijk hebben alle kinderen een leuke dag maar ik ben blij en zie het als een voordeel dat wij veel.met elkaar kunnen ondernemen en ook die vrienden ons hadden dat liever gehad, zien dit als een groot nadeel en hadden liever een kleiner leeftijdsverschil gehad. Maar zoals gezegd, soms heb je het niet voor het kiezen. Maar daar ging de vraag niet om. De vraag ging om wat in onze ogen het ideale leeftijdsverschil is. Nou in mijn ogen dus een klein leeftijdsverschil o.a. om bovenstaande reden.

Maar dan gaat het specifiek om uitjes. En om daar nu je keuze op te baseren zou ik dus nooit doen. Maar goed, zoals ik net ook al aangaf, wij zijn niet zulke ondernemers die er elk weekend op uit gaan.

Biscuitje schreef op 29-01-2022 om 12:26:

[..]

Zielig niet maar leuk is anders misschien. Hier 3 kinderen met een heel klein leeftijdsverschil. En om maar even 2 voorbeelden te noemen. Zwemmen: toen de kinderen klein waren zaten we met z'n allen in het kinderbadje. Toen de kinderen groter waren gingen we met z'n allen van de glijbanen en de wildwaterbaan. Wij waren een tijdje terug met vrienden naar het hof van Saksen met kinderen met een groot leeftijdsverschil. Ouders moesten om de beurten bij het babybadje blijven terwijl de rest van de Bombo of de wildwaterbaan ging. Bij een pretpark idem. Wij gaan met z'n allen in de attracties. Bij hun moet de ene ouder met de oudere kinderen in de achtbanen en de andere ouder met het jongere kind in de peuteratracties. Voor niemand is dit zielig, uiteindelijk hebben alle kinderen een leuke dag maar ik ben blij en zie het als een voordeel dat wij veel.met elkaar kunnen ondernemen en ook die vrienden ons hadden dat liever gehad, zien dit als een groot nadeel en hadden liever een kleiner leeftijdsverschil gehad. Maar zoals gezegd, soms heb je het niet voor het kiezen. Maar daar ging de vraag niet om. De vraag ging om wat in onze ogen het ideale leeftijdsverschil is. Nou in mijn ogen dus een klein leeftijdsverschil o.a. om bovenstaande reden.

Ik vind het juist altijd een beetje zielig als kinderen al heel jong een broertje of zusje krijgen. Dan zijn ze zelf nog een baby en komt er nog een bij. Met een baby per keer, kun je die onverdeelde aandacht geven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.