Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

PCOS en (opnieuw) zwanger worden

Bij mijn eerste zwangerschap werd PCOS geconstateerd, mijn cyclus was dan ook erg regelmatig. Het is gelukkig toch gelukt om zwanger te worden. 
Na de bevalling heb ik een Kyleena spiraal genomen en sinds ik deze spiraal heb, heb ik geen bloedingen meer gehad (alleen tijdens de eerste zes weken). 

Nu zijn we aan het bedenken of we toch willen gaan proberen om een tweede kindje te krijgen. Maar ik maak me daar (weer) zorgen over, met name door de PCOS en dus de zeer onregelmatige cyclus (soms wel 50-70 dagen). 
Heeft iemand hier ervaring mee?

Eerste stap is natuurlijk de spiraal te laten weghalen, als we definitief besluiten het te gaan proberen. Maar daarna zou ik heel graag de rust in mijn hoofd en lijf willen gaan bewaren. Wil ook niet aan de slag met ovulatietesten en dergelijke omdat ik weet dat ik daar heel gestresst van ga zijn. Maar tegelijkertijd ken ik mezelf.. áls we eenmaal besluiten om het echt te willen gaan proberen, dan gaat mijn brein weer helemaal focussen op zwanger worden. 

Kortom.. ik zoek wat ervaringen, harten onder de riem en dergelijke   


Ik zit nu in precies hetzelfde schuitje. Ook al een kindje, toen wist ik nog niet dat ik PCOS hebben nu wel. Ik ben nu wel bezig met ovulatietesten en heb gelukkig ook wel de piek kunnen vinden! 
Ook gesprek met de gyneacoloog gehad en ik kan een hormoon gaan slikken wat de eisprong opwekt waardoor de cyclus gelijk ook regelmatig en voorspelbaar wordt. Ik denk dat we hiervoor gaan want nu zit er zoveel tijd tussen de cyclussen, dus minder kansen om zwanger te raken en ook een berg ovulatietesten omdat ik niet weet wanneer ik moet beginnen.

Doe vooral waar je je goed bij voelt 🙂

Regendrup.

Regendrup.

10-01-2022 om 11:55 Topicstarter

Heideplantje schreef op 10-01-2022 om 11:47:

Ik zit nu in precies hetzelfde schuitje. Ook al een kindje, toen wist ik nog niet dat ik PCOS hebben nu wel. Ik ben nu wel bezig met ovulatietesten en heb gelukkig ook wel de piek kunnen vinden!
Ook gesprek met de gyneacoloog gehad en ik kan een hormoon gaan slikken wat de eisprong opwekt waardoor de cyclus gelijk ook regelmatig en voorspelbaar wordt. Ik denk dat we hiervoor gaan want nu zit er zoveel tijd tussen de cyclussen, dus minder kansen om zwanger te raken en ook een berg ovulatietesten omdat ik niet weet wanneer ik moet beginnen.

Doe vooral waar je je goed bij voelt 🙂

Fijn dat je deze mogelijkheid krijgt en daar mee kunt gaan beginnen. Hoop dat het het gewenste resultaat gaat geven!

Het is lastig, want we zijn natuurlijk nog niet begonnen. Eerst moet die spiraal eens weg en dan maar eens zien hoe de cyclus er nu uit ziet. Wat dat betreft zijn jullie dan een aantal stappen verder maar mijn gevoel zegt nu dat mijn cyclus nog steeds een rommeltje gaat zijn. Ben heel benieuwd. 

Lukt het jou om het een beetje te relativeren allemaal? 

ik was na pcos bij mijn eerste kind van de twee anderen binnen 3 maanden zwanger. Nu geen kinderwens meer maar een stabiele cyclus. Zal niet voor iedereen gelden maar bij mij is het dus volledig genormaliseerd na de bevalling van de eerste. 

Regendrup.

Regendrup.

10-01-2022 om 12:27 Topicstarter

Wattenbolleke schreef op 10-01-2022 om 12:22:

ik was na pcos bij mijn eerste kind van de twee anderen binnen 3 maanden zwanger. Nu geen kinderwens meer maar een stabiele cyclus. Zal niet voor iedereen gelden maar bij mij is het dus volledig genormaliseerd na de bevalling van de eerste.

Oh dat is fijn!! Binnen 3 maanden is snel! Ging je er bij de tweede ook open in of was je toen wel bang dat het lang(er) zou gaan duren? 

Regendrup. schreef op 10-01-2022 om 11:55:

[..]

Fijn dat je deze mogelijkheid krijgt en daar mee kunt gaan beginnen. Hoop dat het het gewenste resultaat gaat geven!

Het is lastig, want we zijn natuurlijk nog niet begonnen. Eerst moet die spiraal eens weg en dan maar eens zien hoe de cyclus er nu uit ziet. Wat dat betreft zijn jullie dan een aantal stappen verder maar mijn gevoel zegt nu dat mijn cyclus nog steeds een rommeltje gaat zijn. Ben heel benieuwd.

Lukt het jou om het een beetje te relativeren allemaal?

Ik ben in september naar de gyn geweest dus ook wel mijn tijd genomen haha. Ik denk dat ik misschien februari ga beginnen met de hormonen. Het klonk gelukkig redelijk laagdrempelig.

Ik heb het eerlijk gezegd wel een plekje moeten geven hoor, gewoon het idee dat het niet allemaal vanzelfsprekend is en mijn lijf niet helemaal doet wat het moet. Daarnaast zijn er ook nog de risico’s op latere leeftijd waardoor gezonder leven nog belangrijker wordt. 
 

Wanneer gaat je spiraal eruit? Het regelmatige aan de cyclus is in ieder geval dat ie onregelmatig is 🙈

Hoe is het bij je eerste gegaan?

Ik heb ook PCOS en had een zeer onregelmatige cyclus, voordat ik startte met proberen wist ik al van de PCOS af waardoor we ook relatief snel naar het zkh doorverwezen werden. Zij boden mij een hormoonbehandeling aan maar ik heb mezelf helemaal ingelezen online en ben totaal anders gaan eten zodat mijn bloedsuikerspiegel gelijk bleef. Met resultaat! Het is me gelukt om mijn cyclus puur door eten onder controle te krijgen, waar ik een cyclus tussen de 25 en 65 dagen had kwam het exact op 28 dagen uit. Zodra ik iets van het dieet afweek veranderde dat weer.

Na iets meer dan 1,5 jaar proberen ben ik zwanger geworden van de eerste en na 8 maanden proberen zwanger van onze tweede.

In het ziekenhuis hadden ze totaal geen focus op eten, alleen maar als je BMI te hoog is. Zo ontzettend zonde... In Amerika zijn ze daar veel verder in en in het Erasmus Rotterdam kijken ze er ook echt naar. Moeite waard om het uit te zoeken.

Regendrup.

Regendrup.

10-01-2022 om 14:23 Topicstarter

Dat klinkt interessant Envelop! Ik stel het beginnen met hormonen het liefst zo lang mogelijk uit. Mijn lichaam heeft gelukkig al eerder "bewezen" dat het wel mogelijk is. Maar hoe? Geen idee..

Bij de eerste waren de cyclussen dus echt tussen de 50 en 70 dagen. Heeft uiteindelijk iets langer dan 12 maanden geduurd voordat ik zwanger was. Maar gewoon geen gevoel van structuur omdat die cyclus dus zo onregelmatig was.

Qua voeding kan het denk ik wel gezonder. BMI is aan de lage kant, drink geen alcohol e.d. en verder geen gekke dingen. Oké ik drink vrij veel koffie, dat zou ik kunnen minderen maar weet verder niet zo goed wat ik anders zou kunnen doen behalve meer fruit/groente zeg maar.

Regendrup. schreef op 10-01-2022 om 14:23:

Dat klinkt interessant Envelop! Ik stel het beginnen met hormonen het liefst zo lang mogelijk uit. Mijn lichaam heeft gelukkig al eerder "bewezen" dat het wel mogelijk is. Maar hoe? Geen idee..

Bij de eerste waren de cyclussen dus echt tussen de 50 en 70 dagen. Heeft uiteindelijk iets langer dan 12 maanden geduurd voordat ik zwanger was. Maar gewoon geen gevoel van structuur omdat die cyclus dus zo onregelmatig was.

Qua voeding kan het denk ik wel gezonder. BMI is aan de lage kant, drink geen alcohol e.d. en verder geen gekke dingen. Oké ik drink vrij veel koffie, dat zou ik kunnen minderen maar weet verder niet zo goed wat ik anders zou kunnen doen behalve meer fruit/groente zeg maar.

Het is best een leerschool om je er goed in te verdiepen vond ik maar wel de moeite waard. Ik heb verschillende Amerikaanse onderzoeken gelezen en ben n.a.v. grote porties bij het ontbijt gaan eten waarbij alles zoveel mogelijk een lage GI waarde heeft. Ik ben absoluut niet gaan lijnen maar heb er wel op gelet dat alles wat ik at een lage GI waarde had. 

Het lijkt erg op een diabetes dieet waarbij je ook probeert geen schommelingen in je bloedsuiker te krijgen. Daarvoor is het belangrijk dat je producten eet met een lage glycemische index waarde, echter helpt het niet om alleen naar de waarde van één product te kijken maar naar het totaal. Dus als je iets eet wat een hogere waarde heeft eet je er iets naast met een lagere waarde om het te stabiliseren. 

Het nemen van hormonen is wel veel makkelijker maar ik geloof dat letten op je voeding waardoor je het zelf kan bijsturen veel gezonder voor je lichaam is. Zit je toevallig bij het Erasmus MC? Dan zou ik zeker daar meer info gaan inwinnen.

Niet alleen het eten heeft invloed maar bewegen ook, ik deed veel explosieve sporten die direct invloed hebben op je bloedsuiker. Wandelen en andere low impact sporten zorgen voor minder schommelingen.

Regendrup.

Regendrup.

10-01-2022 om 14:45 Topicstarter

Nee ik ben bevallen in het zuiden, daar ook verder (nog) geen onderzoek meer laten doen na de laatste zwangerschap.

Ook had ik destijds een zeer korte navelstreng, die is onderzocht en bleek geen verklaring voor te zijn. Dit ga ik wel alvast bespreken met de verloskundige waar ik graag heen wil, mocht het weer zover komen. 

Ik zou niet zo snel aan hormonen beginnen hoor. Ik heb vroeger 2 keer een half jaar Clomid geslikt. Ik ben eigenlijk altijd vrolijk en nu was stik chagrijnig en werd zelfs depressief. Mijn man en ik hadden zelden ruzie en toen ineens heel vaak. Ik was mezelf niet meer.

Regendrup.

Regendrup.

10-01-2022 om 15:05 Topicstarter

watertoren schreef op 10-01-2022 om 14:56:

Ik zou niet zo snel aan hormonen beginnen hoor. Ik heb vroeger 2 keer een half jaar Clomid geslikt. Ik ben eigenlijk altijd vrolijk en nu was stik chagrijnig en werd zelfs depressief. Mijn man en ik hadden zelden ruzie en toen ineens heel vaak. Ik was mezelf niet meer.

Nee wil ik ook niet. Wat heftig dat het voor jou zo heftig uitpakte, dat kan ook echt niet de bedoeling zijn, dat je helemaal jezelf kwijtraakt zegmaar.

Ik denk eerlijk gezegd ook dat dat voor mij dan een dealbreaker gaat zijn. Met zijn drie is het dan ook gewoon goed. Dan moet ik me er voor mezelf bij neerleggen dat een tweede er niet gaat komen. 

Ik had ook pcos en heb ook dmv voeding mijn cyclus onder de 35 gekregen en raakte toen zwanger. Na de bevalling vrij snel aan de pil maar voelde niet lekker dus gestopt en toen bleek mn cyclus nog steeds zo te zijn ook al at ik niet meer koolhydraat arm. 
Zwangerschap van de 2e was een oepsje. We wilde wel maar paar maanden later en 1x geen condoom en raak. Dacht dat ik al bijna ongesteld ging worden maar achteraf bleek de buikpijn van die dag dus mijn eisprong. 
Sinds die zwangerschap is mijn cyclus nog mooier geworden en zelfs rond de 30 nu. Nadeel is wel dat ik tegenwoordig mijn eisprong te goed voel en echt paar uur door de grond kan zakken. Daar heb ik echter nog geen verklaring voor. 

Oftewel het is noodzaak om eerst te weten hoe je natuurlijke cyclus is. 

Ik heb PCOS, zo'n 9 jaar geleden vastgesteld toen ik zwanger wilde worden. Had toen niet eens een cyclus... Met behulp van Clomid ben ik toen zwanger geraakt.
Jaren later toen ik nogmaals zwanger wilde raken zijn we direct via het ziekenhuis gegaan, geen cyclus afgewacht en direct met clomid gestart. Ook dit keer lukte het na ruim een half jaar.

Ik wist dat mijn vriend graag een 3e wilde, door heftige bevallingen en het ziekenhuis-circus twijfelde ik. Uiteindelijk besloten de pil niet meer te gebruiken en zien wat er zou gebeuren. Ik was verbaasd toen ik dit keer toch uit mezelf ongesteld werd. Mijn cyclus was nog altijd wisselend (iedere keer tussen de 30 en 70 dagen ofzo) maar was er wel. Vervolgens kwamen wij in een hele drukke periode die maanden duurde en waren we er niet echt meer mee bezig. En ja hoor, toen bleek ik toch op de 'gewone manier' zwanger te zijn geraakt.

Ik denk echt dat het kan helpen als je er niet zo mee bezig bent maarja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan dus. Je kunt er voor kiezen om de spiraal eruit te laten halen en dan eerst eens kijken hoe je cyclus is.

bij mij is ook PCOS vast gesteld toen ik zwanger wilde worden van de eerste. Ik had een erg onregelmatige cyclus. Uiteindelijk direct na een miskraam toch op de natuurlijke manier zwanger geraakt. De clomid had ik al in huis, maar was dus niet meer nodig. Heeft uiteindelijk een jaar geduurd voor ik blijvend zwanger was. Bij de tweede had ik na het stoppen met de pil gelijk een mooie cyclus van 29 dagen en was ik na drie maanden zwanger. Toen leek mijn cyclus dus ook weer genormaliseerd.  Ik heb er daarna nooit meer naar laten kijken, maar de eerste zwangerschap lijkt het dus wel verbeterd te hebben. 

Regendrup.

Regendrup.

11-01-2022 om 07:50 Topicstarter

Ideetje88 schreef op 10-01-2022 om 21:42:

bij mij is ook PCOS vast gesteld toen ik zwanger wilde worden van de eerste. Ik had een erg onregelmatige cyclus. Uiteindelijk direct na een miskraam toch op de natuurlijke manier zwanger geraakt. De clomid had ik al in huis, maar was dus niet meer nodig. Heeft uiteindelijk een jaar geduurd voor ik blijvend zwanger was. Bij de tweede had ik na het stoppen met de pil gelijk een mooie cyclus van 29 dagen en was ik na drie maanden zwanger. Toen leek mijn cyclus dus ook weer genormaliseerd. Ik heb er daarna nooit meer naar laten kijken, maar de eerste zwangerschap lijkt het dus wel verbeterd te hebben.

Dat klinkt hoopvol! Geeft me wel vertrouwen, deze positieve verhalen!

Fijn dat het zo gelopen is bij jullie 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.