Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op
Lena

Lena

24-08-2009 om 13:49

Vanaf wanneer cyclus rekenen?

Hoi, even een vraagje voor de experts! Ik heb een tijdje geleden spiraaltje laten verwijderen en ben er nu achter dat ik nu een cyclus van precies 4 weken heb. Maar voor ik echt ongesteld ben, ben ik het een klein beetje. beetje bloed, of bruinige afsch., dat kan wel 3 of 4 dagen duren, daarna ben ik dan nog drie of 4 dagen echt ongesteld. Wat geld nu als de eerste dag van mijn cyclus? En hoeveel dagen tel je er bij een cyclus van 28 dagen bij op? Alvast bedankt, groetjes, Lena.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

24-08-2009 om 16:13

Echt helder bloed

de 1e dag dat je echt helderrod bloed verliest en tampons of maandverband moet gebruiken (dus niet alleen een inlegkruisje of een dun verbandje) DAT wordt gezien als de 1e dag van de cyclus....Zo is mij verteld...Hoe bedoel je met hoeveel dagen tel je erbij op?

Maartje

Maartje

24-08-2009 om 18:24

Dag en uur nauwkeurig...

Dankzij vele bezoeken aan de gynaecoloog en een aantal behandelingen weet ik het tot op het dag en uur nauwkeurig :

Bij helderrood bloed vóór 18.00 uur is deze dag de eerste dag van je cyclus.
Bij helderrood bloed ná 18.00 uur is de volgende dag de eerste dag van je cyclus.

Voor de duidelijkheid een voorbeeld: als je op maandag 24 augustus om 15.00 uur het eerste helderrode bloed constateert, is 24 augustus de eerste dag van je cyclus. Constateer je het op 24 augustus om 19.00 uur, dan is 25 augustus dag 1 van je cyclus.

Het bloedverlies vooraf (bruin) is oud bloed. Dat is verder heel normaal.

Lena

Lena

24-08-2009 om 18:39

Vruchtbare dagen

Hoi,
Bedankt voor jullie antwoord, heel duidelijk! Ik heb begrepen dat je bij de eerste dag van je menstruatie een bepaald aantal dagen op moet tellen om je vruchtbare dagen te bepalen, ik vroeg me af hoeveel dagen je erbij op moet tellen bij een regelmatige cyclus van 28 dagen.
En dat lichte bloedverlies vooraf is dus normaal? Als ik er op google kom ik de engste dingen tegen, terwijl er voor mijn gevoel niks aan de hand is. Hetis wel raar, soms zit er wel 4 dagen tussen, dag één beetje oud bloed, dan soms zelfs een dag weer niets en dan pas echt ongesteld.
Alvast bedankt, Lena

Precies hetzelfde

Mijn menstruatie verloopt precies hetzelde zoals jij beschrijft: eerst wat bruinige/rozige afscheiding (wordt 'spotting' genoemd) daarna vaak paar dagen niks en dan barst de echte menstruatie los. Ik vind het ook wel makkelijk omdat ik vooraf even gewaarschuwd ben voordat ik echt met tampons e.d. aan de slag moet! Niet dat ik opeens op mijn werk zit met een grote bloedvlek. Ha, ha.

Als je cyclus regelmatig is, dan kun je makkelijk uitrekenen wanneer je vruchtbaar bent. Veertien dagen voordat je ongesteld moet worden is de eisprong. Bij korte en lange cycli varieert dus alleen de periode vóór de eisprong! De vruchtbaarste dagen zijn twee tot drie dagen rond de eisprong.

Vic

Vic

25-08-2009 om 09:00

Eisprong

Het is geen vast gegeven wanneer je eisprong is. Ik heb een regelmatige cyclus van 28 dagen en mijn eisprong op dag 11 of 12.

Eisprong

Grappig is dat je overal in de literatuur leest dat bij een korte cyclus de periode vóór de eisprong dan dus korter is. De periode erna zou bij iedereen altijd 14 dagen zijn. Ik ken echter legio voorbeelden bij wie dit anders is. Neem mijzelf. Bij een cyclus van 24-25 dagen heb ik mijn ei keurig op dag 14 of 15 maar ben ik na 10 dagen alweer ongi. Mijn advies zou dan ook zijn om een aantal cycli te tempen of ovulatietesten te gebruiken om te bepalen hoe jouw cyclus precies werkt.
Succes!

Inderdaad testen of tempen

Ook bij mij is het niet zo dat ik 14 dagen voor mijn menstruatie mijn eisprong heb. Mijn ei springt pas ergens tussen dag 16-19 en ik word 10-12 dagen later ongesteld. Ook de stelling dat je vruchtbaar slijm tijdens je ovulatie hebt gaat bij mij niet op; ik heb eerst een paar dagen heldere afscheiding en pas daarna mijn eisprong. Allemaal zaken om rekening mee te houden als je zwanger wilt raken...

Interessant maar dan....

...hoe ontdek je nou dat je een van diegene bent die wel of geen heldere afscheiding heeft vlak voor of verder voor de eisprong?
Hoe weet je precies wanneer de eisprong is?

Bij mij loopt het in ieder geval ook niet zoals 'op papier', de laatste keer had ik ruim 2 weken na de eisprong (op de dag dat de gyneacoloog dacht dat ik die zou hebben) pas mijn menstruatie....

Vraag is dus eigenlijk: hoe ontdek je de duur en het verloop van je cyclus?

Vic

Vic

25-08-2009 om 12:11

Daar heb je apparaatjes voor

De naam is me even ontschoten maar je hebt ovulatietesten waarmee je kunt bepalen wanneer je eisprong is. Mijn zus heeft die na een jaar proberen gebruikt en kwam erachter dat haar eisprong op een heel ander moment was dan ze dacht (en dat ze tijdens haar ovulatie altijd hoofdpijn heeft

Ovulatietesten

Zijn die zo nauwkeurig?

Lees

Over de temperatuurmethode de volgende link: http://www.vruchtbaarheid.org/index.php?id=132

Ik heb er relatief lang gedaan voordat ik zwanger was (2,5 jr, 1,5 jr en 2 jr) en heb dus opgeteld jarenlang getempt (en ovulatietesten gebruikt). Na een paar maanden temperaturen heb je al een heel aardig inzicht in je cyclus.

Overigens heb je voor de ovulatietesten niet het bijbehorende apparaatje nodig, je kunt de uitslag ook gewoon aan de test aflezen.

Aha

Aha, dat verklaart waarom ik er ook zo lang over heb gedaan om zwanger te worden! Nee geintje. De groei van mijn follikels werd nauwlettend in de gaten gehouden door de gynaecoloog (ivm IUI-behandeling en later ook ICSI).

Maar jullie hebben gelijk: die 14 dagen is meer een soort richtlijn of gemiddelde en daar heb je weinig aan als je een kinderwens hebt. Temperaturen geeft een goed beeld, met ovulatietesten heb ik geen ervaring.

Lena

Lena

30-08-2009 om 21:23

Duidelijk

Nou dames, het is me nu helemaal duidelijk In ieder geval weet ik wat ik als eerste dag van de menstruatie moet rekenenen. verder klopt volgens mij mijn eigen telling van de cyclus niet. Ik ga het nu beter bijhouden. Ik schrijf het meestal in mijn agenda, maar soms schreef ik het al op terwijl ik pas dagen later echt ongesteld werd. het duurde nu wel 5 dagen vanaf de eerste tekenen totdat het echt begon. Gelukkig ben ik er daarna wel met een paar dagen vanaf. Toen ik nog een spiraaltje had begon het al dagen van te voren, was ik daarna een hele week ongi en dan nog 2 dagen narommelen, knudde! Dus dit is beter, maar soms een beetje vaag. Maar goed, was dus ongesteld,e n niet zwanger. Vind het niet zo heel erg, want we gaan er wat halfslachtig voor aangezien ik niet fit ben (langdurig al). Maar dat is weer een ander verhaal! Groetjes, lena

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.