Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op
mama-kim

mama-kim

12-05-2009 om 20:05

Wanneer is het de beste tijd voor een 2e zwangerschap?

hoi,

ik ben moeder van een zoontje van bijna 2 (over 2 maandjes wordt hij 2) ikzelf ben 24 jaar..
mijn vriend wilt heel graag nog een kleine erbij...maar ik blijf maar met maaren in me hoofd zitten..ga me overal druk om zitten maken...

ik zou graag reacties van anderen willen krijgen of het juist goed is om er nu alweer aan te beginnen of juist niet, en natuurlijk ervaringen!of misschien degene die zo ongeveer in dezelfde situatie hebben gezeten..

hoor graag van jullie groetjes kim en Saša

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Herkenning

Niet helemaal dezelfde situatie hier, maar toch wel een beetje herkenning.

Ik had (al weer bijna 7 jaar geleden, ik was 21) net mijn eerste kindje gekregen toen mijn vriend besloot er vandoor te gaan met een ander. Maanden later kreeg ik een nieuwe relatie en na een tijdje kregen we het over kinderen. Ergens wilde ik wel zeker nog een kindje, maar ik was wel bang... Ik zag allemaal beren op de weg en was bang om weer met een kleine baby in de steek gelaten te worden.

Ik heb ook aan alles en iedereen advies gevraagd, maar het komt erop neer dat er maar 1 iemand is die dit voor je kan beslissen en dat ben JIJ!

Wat zijn de dingen waar je tegen op ziet? Leeftijdverschil tussen de kinderen, drukte, financiën?

Ik heb inmiddels 4 kinderen, ze schelen allemaal ongeveer 2 tot 2,5 jaar en dat is hartstikke leuk! Soms is het druk, maar dat kan het hoe dan ook zijn, dat heeft niks met leeftijd te maken.

Succes met het maken van je beslissing!

mama-kim

mama-kim

12-05-2009 om 22:06

Reactie esmeepf

hoi,

bedankt voor je reactie, jouw situatie is inderdaad bar moeilijk!

ja financien, je kent het vastw el gaan we dat wel redden....
we zijn bezig een ander huis te zoeken in onze oude woonplaats, we hebben nu op dit moment 2 slaapkamers..waarop me vriend zeg ja maar die kleine komt toch eerst bij ons op de kamer en eer dat je zwanger bent en het geboren is zijn we misschien wel al verhuisd..

en voornamelijk de reactie van mn ouders, bij ons zoontje had mn moeder namelijk de opmerking nee dat kan echt niet, laat het maar weg halen jullie zijn te jong.
ik denk ook dat dit het grootste blok aan mijn been is, ondanks zij pas nog zeiden wanneer wordt het tijd voor de tweede...

nogmaals bedankt voor je reactie en inderdaad kmoet eigenlijk zelf mn beslissing maken maar ben toch wel benieuwd naar andere verhalen en situaties, dan kun je een beetje vergelijken...

groetjes kim

Merel78

Merel78

13-05-2009 om 09:55

Kim

Hoi Kim

Welke dingen wegen voor jou het zwaarst? waarom zou je nog niet aan een 2e willen beginnen? financiele en regelzaken? een moeilijke zwangerschap/ bevalling ? het idee dat je niet weet of het je gaat lukken (praktisch, emotioneel) met de opvoeding van 2 kids? de angst voor de reacties uit je omgeving?

Ga dat vooral voor jezelf na. Zoals Esmee al zegt, jij zal zelf een beslissing moeten nemen of je eraan toe bent. Niemand anders kan dat voor jou bepalen. Ik ken in mijn omgeving verschillende verhalen: mijn zus is net 23 en heeft 2 kids. ze vindt het heerlijk (ter vergelijking: ik ben bijna 31, en we gaan sinds een half jaar voor de 2e). Ik ken iemand die is 28, met 1 kind, maar die voorlopig nog niet wil vanwege haar zwangerschap. Wijzelf zijn pas voor de 2e gegaan toen ik bij mijn nieuwe baan een vast contract had, anderen maken daar weer een andere overweging in.

Dus: niemand anders dan jij kan je vertellen of je dat al wilt. Voor mezelf zouden praktische bezwaren minder hard meetellen, omdat ik denk dat daar wel een oplossing voor komt. Kinderen kunnen ook samen op 1 kamer bijvoorbeeld.
wat betreft de reactie van je ouders: kan het me voorstellen. Maar uiteindelijk is niemand anders dan jij in staat om te bepalen of je de opvoeding aankan. Ja, ik vind mijn zus ook jong maar so what? ja ik vind het niet handig dat ze haar studie niet kon afmaken, maar so what, dat is gebeurt en ze moet de. maar ze is een geweldige moeder voor haar 2 kids en dat heeft helemaal niets met de leeftijd te maken.

succes met afwegen!

Merel

Kim

Tja, ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken dus qua financiën heb ik geen tips voor je. Wij redden het hier met 4 kinderen prima, op een salaris zelfs want ik werk niet. Dat is vooral een kwestie van prioriteiten stellen, lijkt mij.
Maar zoals Merel al zegt: kinderen kunnen ook op 1 kamer (hier liggen er ook 2 op 1 kamer, de derde heeft zijn eigen kamer en de baby ligt nu nog bij ons maar krijgt straks ook zijn eigen kamertje) dus dat hoeft geen probleem te zijn.
En wat betreft de reactie van anderen: lekker laten kletsen! Het is jullie leven, jullie gezin dus ook jullie keuze!
Ik krijg al commentaar sinds ik zwanger raakte van de oudste. Eerst was ik te jong, toen kwamen ze te snel op elkaar en bij de derde en vierde snapte "de buitenwereld" niet dat we nog aan kinderen begonnen want ik had toch al een jongen en een meisje!
Commentaar hebben mensen altijd, niks van aantrekken!

Asa Torell

Asa Torell

13-05-2009 om 20:49

Kim

Ik zou toch wel wachten totdat je zelf ook het gevoel hebt dat je er echt weer zin in hebt. Als je er al tegenop ziet en je daarmee nog aan de toch vaak wel zware tijd van zwangerschap en babytijd moet beginnen, dat lijkt me niet fijn. Een beetje compensatie door het je verheugen op het nieuwe kindje is dan wel leuk.
En als je eenmaal zwanger bent en de verhuizing moet per se nog voor de bevalling, dan geeft dat een hoop extra stress! Hier heb ik ervaring met diezelfde gedachte (overigens in een flat met 3 slaapkamers maar daarvan gebruiken we 1 als werkkamer) en het resultaat is: besloten toch maar eerst te bevallen, en dochter is nu bijna 2 en we hadden tot nu toe nog steeds geen puf om een groter huis te regelen mede dankzij de extra drukte met 2 kinderen. En ondertussen hebben we er wel een beetje last van dat we niet groter wonen omdat dochter s nachts zoon wakker huilt en we ons snel ergeren aan geschreeuw van de kinderen, want ze kunnen nooit eens lekker naar boven. (een luxeprobleem overigens, maar om maar aan te geven dat die 'we verhuizen toch wel' gedachte niet altijd werkt).
Hier zit er overigens ruim 3 jaar tussen en ik heb enorm genoten van de zwangerschap en babytijd van dochter juist omdat ik echt gewacht heb totdat ik weer heel veel zin had. Ik weet wel dat dit een risico is want het hoeft niet altijd weer makkelijk te gaan met zwanger worden, maar als ik nog jong was en het de 1e x vlot ging, zou ik dat risico wel nemen.

Asa Torell

Asa Torell

13-05-2009 om 20:51

Aanvulling

Overigens, als je eigenlijk wel weer veel zin in een 2e hebt zou ik me niet door die twee kamers laten weerhouden hoor! Dan is het natuurlijk maar een detail. Zoals hier ook (anders hadden we al wel een ander huis).
Alleen als je toch nog niet staat te springen kan het wel extra stress geven die je dan niet kunt gebruiken.

MariaV

MariaV

13-05-2009 om 21:29

Zin in?

Ik wilde ongeveer hetzelfde verhaal schrijven als Asa al schreef. Het belangrijkste is dat jij er echt weer zin in hebt. Er zijn wel een paar dingen die kunnen meespelen. Zoals het huis. Zwanger of pas bevallen verhuizen is geen pretje. Gaan jullie sowieso verhuizen? Dan zou ikzelf wachten tot na de verhuizing. Verhuizen jullie alleen als de tweede in aantocht is of er al is? Dan zou ik zeker niet in het laatste trimester van de zwangerschap verhuizen en ook niet in de eerste vier maanden na de geboorte. Al die drukte is dan echt niet prettig. Kinderen hoeven trouwens helemaal geen eigen kamer hoor. Wij hebben 4 slaapkamers, maar we gebruiken er maar 2, de kids (3 en 7) liggen samen en willen dat absoluut niet anders.
Bij ons is er 3,5 jaar leeftijdsverschil en dat is voor ons fantastisch. Toen de oudste 2,5 was had ik echt weer zin in een zwangerschap. De oudste heeft de zwangerschap bewust meegemaakt en was al geen peuterpuber meer toen de jongste geboren werd. Hij is een ontzettend lieve en behulpzame grote broer. En ze spelen heel veel samen, het leeftijdsverschil is niet te groot.
Succes met de beslissing!
Maria

zon

zon

15-05-2009 om 12:06

Kim

Ikzelf heb 3 kinderen gekregen in 3 jaar. Ik was 23 toen de eerste kwam, nu ben ik 26. Mijn ervaringen zijn voornamelijk positief. In het jong kinderen krijgen zie ik vele voordelen en het leeftijdsverschil van 2 keer 1,5 jaar vind ik ook perfect.
Deze ervaring is echter heel persoonlijk en ik kan me goed voorstellen dat anderen dit verre van ideaal zouden vinden en er niet aan moeten denken. Dit maakt ook dat niemand voor jou de keuze kan maken.
Beperkte ruimte zou voor mij geen rol spelen. Wel lijkt het me zwaar te moeten klussen en verhuizen met twee kleine kinderen. Wat dat betreft zou mijn voorkeur uit gaan naar eerst verhuizen of na de bevalling nog een tijdje wachten.
Financieeen vind ik toch wel een belangrijk argument. Je moet het je financieel wel kunnen veroorloven. Natuurlijk is je uitgavepatroon vaak een kwestie van keuzes maken maar echt financiele zorgen geven vaak stress en dat lijkt me geen goede combinatie met zwangerschap en kleine kinderen. Daarnaast moet het leven wel een beetje leuk zijn vind ik. Als je twee kleine kinderen hebt maar geen geld om ook maar iets te kunnen kopen of te kunnen doen dan lijkt het leven me behoorlijk zwaar.
Sterkte met je keuze.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.