Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op
Bijtje82

Bijtje82

24-12-2022 om 10:01

Werking morning after pil na eisprong.

Mijn vriend en ik hebben gisteren een klein ongelukje gehad met het condoom. 
Ik gebruik de pil niet meer, dus we gebruiken trouw condooms. Nu is hij gisteren gescheurd en heb ik zojuist de morning after pil gehaald. 
Op internet lees ik verschillende dingen over de werking. Zo zou hij mogelijk niet werken als de eisprong al is geweest. Ik had nog ovulatietesten in huis en je raad het al, die knalde er uit natuurlijk. 
Zou de pil dan mogelijk toch al niet meer werken? 
Lees ook dat het de innesteling van het bevruchte eitje kan blokkeren, maar ik vraag me af of de pil dan nog wel werkzaam is aangezien de innesteling vaak pas dagen later is. 

Heeft iemand hier ervaring mee?

Mocht het uiteindelijk toch resulteren in een zwangerschap dan is het niet anders. Abortus is dan iig uitgesloten. We kunnen een eventueel kindje genoeg bieden, dus het zou wat dat betreft geen probleem zijn. 


Ik heb via Viva geleerd dat de map alleen de ovulatie tegenhoudt. Geen idee in hoeverre dat waar is. Sterkte bijtje, rotsituatie lijkt me

Een map stelt de eisprong uit. Dus als de eisprong al geweest is, heeft de MAP geen nut meer. 

Bijtje82

Bijtje82

24-12-2022 om 10:20

Aviendha schreef op 24-12-2022 om 10:06:

Ik heb via Viva geleerd dat de map alleen de ovulatie tegenhoudt. Geen idee in hoeverre dat waar is. Sterkte bijtje, rotsituatie lijkt me

Rot valt ook wel weer mee denk ik. We zitten niet echt in de stress ofzo. Een kindje is niet per definitie ongewenst, maar past op dit moment alleen nog niet zo goed in ons leven. Als het wel resulteert in een zwangerschap dan komt het uiteindelijk ook wel goed, maar liever nog even niet. 

We zijn pas 1,5 jaar samen. Dus nu al een kindje zou wat snel zijn. Maar goed, we zullen zien hoe het loopt. 

Bijtje82

Bijtje82

24-12-2022 om 10:22

EnglishmaninNewYork schreef op 24-12-2022 om 10:18:

Een map stelt de eisprong uit. Dus als de eisprong al geweest is, heeft de MAP geen nut meer.

Ja zoiets had ik begrepen, maar hoe zit het dan met de innesteling? Ik las dat de map deze ook kan blokkeren. Maar de innesteling is pas dagen na de bevruchting, is de stof van de map dan überhaupt nog wel werkzaam. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

24-12-2022 om 10:44

Bijtje82 schreef op 24-12-2022 om 10:22:

Ja zoiets had ik begrepen, maar hoe zit het dan met de innesteling? Ik las dat de map deze ook kan blokkeren. Maar de innesteling is pas dagen na de bevruchting, is de stof van de map dan überhaupt nog wel werkzaam.

Wat ik me nog van middelbare school herinner: de MAP vertraagd de eisprong, maar (daarmee) ook de aanmaak van het baarmoeder slijm, waar het eventueel bevruchte eitje zich in gaat nestelen. Dus ook al is die innestering een paar dagen later, dan is het slijm nog niet op volledige dikte.

Je kunt er alleen niet op rekenen, kennelijk. Of het kan zich ook in een niet-volledig-slijm nestelen.

Als je niet zwanger wilt worden is een spiraaltje nu nog wel een oplossing. 

Binnen 5 dagen (120 uur) na onbeschermde seks een spiraal laten zetten is ook een manier om een zwangerschap te voorkomen. 

Bijtje82 schreef op 24-12-2022 om 10:20:

[..]

Rot valt ook wel weer mee denk ik. We zitten niet echt in de stress ofzo. Een kindje is niet per definitie ongewenst, maar past op dit moment alleen nog niet zo goed in ons leven. Als het wel resulteert in een zwangerschap dan komt het uiteindelijk ook wel goed, maar liever nog even niet.

We zijn pas 1,5 jaar samen. Dus nu al een kindje zou wat snel zijn. Maar goed, we zullen zien hoe het loopt.

Oke, gelukkig. Ik ervaar dergelijke zaken al als rotsituatie als ik niet 4 weken van te voren met foliumzuur was begonnen, maar ik ben dan ook vrij gestoord wat dat betreft. Fijn om te lezen dat het bij jullie in principe niet ongewenst is. Hopelijk wacht de zwangerschap gewoon nog eventjes

Als de ovulatietest knalt, komt de eisprong binnen 48 uur. Hij is dan nog niet geweest! Je bent dus optijd. 

als je ovulatietest eruit knalt, is dat omdat de hormonen die de ovulatie initiëren op hun piek zijn. De ovulatie zelf duurt dan nog even (volgens mij ongeveer 36u later als ik me niet vergis)

Bijtje82

Bijtje82

24-12-2022 om 16:43

We gaan het meemaken. 
Maak me nog niet heel druk hoor, het zou alleen wat ongemakkelijk zijn. Op mijn werk weten ze niets van mijn relatie met hem, of dat ik überhaupt een relatie heb. Dat is eigenlijk voor mij wat omgeving betreft de enige uitdaging. Heb geen zin in vragen wie de vader is. 

Mijn baarmoeder is niet geschikt voor een spiraaltje, dus dat is geen optie. 

Nadat mijn zoon geboren werd ben ik gestopt met de pil. Hij is inmiddels 11. Toen ik mijn vriend leerde kennen ben ik weer begonnen, maar ben na een jaar in overleg weer gestopt. Mijn haar begon o.a. uit te vallen. Hij heeft toen ook gezegd dat het voor hem niet hoefde, hij gebruikt net zo lief een condoom. Inmiddels is m'n haar weer gaan groeien. Heb overal plukjes haar van 10 cm ter grootte van een euro 😁 ziet er niet uit als ik het vast heb. Die plukjes springen er aan de zijkant uit. 

Dus geen hormonen meer voor mij. In principe zijn condooms gewoon prima, hebben er niet eerder problemen mee gehad. 

Bijtje82

Bijtje82

24-12-2022 om 16:44

Saga schreef op 24-12-2022 om 12:59:

als je ovulatietest eruit knalt, is dat omdat de hormonen die de ovulatie initiëren op hun piek zijn. De ovulatie zelf duurt dan nog even (volgens mij ongeveer 36u later als ik me niet vergis)

Dan zal het misschien nog wel loslopen. Internet geeft ook heel tegenstrijdige informatie. 

Ik heb werkelijk waar nooit geweten dat hij minder betrouwbaar is na de eisprong. Maar ik zou hem als ik jou was zo snel mogelijk innemen. Hoe sneller hoe effectiever.

Bijtje82

Bijtje82

24-12-2022 om 17:39

Madamecannibale schreef op 24-12-2022 om 16:57:

Ik heb werkelijk waar nooit geweten dat hij minder betrouwbaar is na de eisprong. Maar ik zou hem als ik jou was zo snel mogelijk innemen. Hoe sneller hoe effectiever.

Allang gedaan natuurlijk. Al voor het openen van dit draadje.

Bijtje82

Bijtje82

24-12-2022 om 17:44

ovulatie test van net was nog maar een licht streepje. Dus denk dat het erom zal hangen. Vanmorgen was hij nog wel donker, maar niet zo knalpaars als ik van eerdere testen gewend ben. Denk dus dat dat donderdag zou zijn geweest.
Maar goed, we wachten het rustig af. Heb voor nu andere zorgen. Flink griep en moet de komende twee dagen een kerstdiner op tafel zetten. Hoop dus dat ik morgen weer fit ben anders wordt het een hele zielige kerst dit jaar. 😪

Houd er rekening mee dat door de map je menstruatie ontregeld wordt. En dat je jezelf dan kunt lopen opfokken waardoor je pas na 52 dagen ofzo een keer ongesteld wordt... Tenminste, dat is mijn ervaring 🙄. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.