Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op
Sunja

Sunja

20-10-2008 om 20:22

Zwanger worden tijdens borstvoeden

Weet iemand hoe het nou precies zit met zwanger worden als je nog aan het borstvoeden bent? Ik geef nu bijna 6 maanden borstvoeding aan mijn via IVF geboren mannetje. Ik had het idee te stoppen nu omdat we stiekem natuurlijk graag een tweede willen en we eigenlijk geen tijd hebben om te wachten (gezien mijn leeftijd en het ellenlange traject dat vooraf gegaan is aan dit kereltje), de kansen moeten dan zo groot mogelijk zijn om überhaupt een vleugje hoop te hebben. Ik heb toch al geen idee hoe lang (en frustrerend, en verdrietig) dit traject gaat worden.
Nu dacht ik dat je verminderd vruchtbaar was tijdens borstvoeden maar nu las ik weer ergens dat dat minder geldt als je de 6 maanden voorbij bent. Ik wil echt weten of het enige invloed heeft, want hoe jammer het ook is om te stoppen met bv, als het ervoor zorgt dat ons kereltje geen enigkind blijft heb ik het ervoor over (en hij vast ook)!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ivf

als je met ivf wil starten dan zal je toch weer voor die intake moeten, de artsen zullen je denk ik de beste medische adviezen kunnen geven.

Wat fijn te lezen dat jij door ivf zwanger bent geworden ! Is dat meteen de 1e keer gelukt of hebben jullie lang moeten wachten ? Ik kan mij goed voorstellen dat je weer zsm wil beginnen, nog een kindje erbij, een broertje of zusje voor je zoontje. Aan de andere kant zou ik die babytijd met hem koesteren die tijd is nu. Ik vind ivf een heel zwaar proces maar dat weet je natuurlijk zelf ook.

Nu mijn gevoel hierbij, ik persoonlijk (maar dat is echt puur alleen mijn ervaring) zou niet alleen kijken naar de bv, ben je er verder al wel weer aan toe ? Ik was lichamelijk pas na een jaar weer hersteld van de zwangerschap, je moet na de bv nog ontzwangeren.
Hoe erg is het om nog even zijn eerste verjaardag te vieren ? Ik vind het achteraf gezien de babytijd met dochtertje heel bijzonder, ongestoord heb ik met haar het eerste jaar heel intens meegemaakt, ze was nog zo klein en ik heb dat allemaal in mij op kunnen nemen.

In elk geval veel succes als je snel weer gaat beginnen !

Juliëtte

Juliëtte

21-10-2008 om 10:54

Wat was de reden voor de ivf?

Hi,

Ik denk dat ook van belang is wat de reden was van de ivf. Was dat vanwege onbegrepen onvruchtbaarheid of was er duidelijk een lichamelijke oorzaak waardoor alleen ivf mogelijk was ?

Een vriendin van mij heeft na een lang traject via ivf een tweeling gekregen. Ze deden uiteindelijk ivf vanwege onbegrepen onvruchtbaarheid. Lichamelijk was ze (en haar man) gezond dus in theorie zou ze spontaan zwanger kunnen raken. Na een jaar wilden ze graag een 3e kindje maar ze wilde niet stoppen met de bv. Ze is bv blijven geven en na een aantal maanden was ze spontaan zwanger. Inmiddels is ze bevallen van een prachtig kindje.

Je kan dus wel degelijk tijdens bv zwanger worden. Maar als vooraf al duidelijk is dat het alleen via ivf kan weet ik niet hoe het dan gaat. Het lijkt me dat die medicatie via de bv bij je kindje terecht kan komen en dat je dan dus zult moeten stoppen. Maar daar weten bv-dames ws meer over.

Juliette
(ook via ivf zwanger geraakt)

ayla

ayla

21-10-2008 om 13:51

Zover ik weet

mag je niet met IVF beginnen als je nog borstvoeding geeft, maar ook dat kan per ziekenhuis verschillen.

Of je echt vermindert vruchtbaar bent tijdens de bv periode weet ik niet, Ben je al ongesteld geweest? Volgens mij is het zo dat als je een normale menstustie hebt je ook weer normaal vruchtbaar bent. Maar ook ik weet niet wat de redenen voor IVF zijn, onbegrepen, bij jou of je man?

waarom maak je niet een afspraak bij de gyn en geef je die tijd gewoon nog borstvoeding. Waarschijnlijk moet je eerst weer op de wachtlijst wat ook weer allemaal even duurt. Kun je altijd tegen die tijd nog kijken of je moet stoppen ja of nee

Ayla (ook een prachtig IVF kindje)

ayla

ayla

21-10-2008 om 13:53

Toevoeging

wij zijn snel na de oudste weer de MMM ingegaan voor een tweede. Nu heb ik soms het gevoel vanwege de stress wat erbij komt kijken en de bijbehorende lichamelijke ongemakken ik niet 100% aandacht heb gehad voor mijn oudste en misschien ook niet volop van haar heb kunnen genieten. Als ik nog een keer zou kiezen zou ik wachten.

Sunja

Sunja

21-10-2008 om 21:20

Ik heb

Hoi, dank voor alle reacties! Ik heb zware endometriose dus het ligt aan mij (mijn baarmoeder, extreme wildgroei baarmoederslijmvlies dat eierstokken blokkeert) dat ik niet makkelijk zwanger word. Maar het kán dus wel. De kans is alleen ingeschat op minder dan 5 procent na jaren gedoe. Na de eerste IVF poging ben ik zwanger geraakt en daar was mijn kereltje. Ik kan het nog steeds niet geloven soms.
Daarom weet ik ook dat het IVF-traject en alles eromheen echt superzwaar is. Het is echt een soort van traumatisch in mijn ervaring. En ik ben inderdaad wel weer ongesteld, maar pas 1 keer geweest. Dit is alweer 7 weken geleden. En ja, natúúrlijk heb ik een test gedaan maar die was negatief. Daarom vroeg ik het ook even van die bv omdat ik denk dat de hormonen die je in je lijf hebt met bv van invloed zijn op je cyclus.
Eigenlijk wil ik dus nog niet met IVF weer beginnen gelijk, maar inderdaad als mijn mannetje 1 jaar is. Maar ik dacht in die tussenliggende 6 maanden de kans zo groot mogelijk te maken dat we die IVF niet nodig hebben. Goed, het is maar 5 procent kans, maar daar kan ik dus bijhoren. De kans dat je na 1 IVF poging zwanger raakt is tenslotte ook niet heel groot...
En toen ik die negatieve test had anderhalve week geleden vloog het me weer zo aan allemaal, duidelijk was ik het nog niet vergeten.
Hee, maar mooi dat het werkt he, die IVF - ik vind het echt een wonder! Maar daar weten jullie vast allemaal ook alles van. Ik geniet elke minuut van ons kereltje.

truusje

truusje

22-10-2008 om 00:15

Hier

Ik praat al weer over jaartjes terug.......
maar ook ik had zware endometriose, en hebben we onze 1ste zoon gekregen via IVF.
9 maanden zwanger, 9 maanden niet menustrueren. Mooie kans om al de endometriose haarden te laten verdrogen.
Onze gynaecoloog zei ook destijds van willen jullie nog een 2de kind, wacht niet te lang.
De endometriose is nu rustig, maar wanneer je straks menustrueerd wordt het alleen maar erger.
Ook ik gaf borstvoeding, maar raakte toch vrij snel zwanger.(binnen 3 maanden, en had nog niet eens gemenustreerd).
Dus de kans zit erin, dat wanneer je vroeg gaat klussen (wat een nare term heb ik dat eigenlijk altijd gevonden of ff kijken of ik jullie nog huiswerk mee moeten geven)
zwanger kan raken zonder IVF is ook mogelijk.

Nancy

Nancy

22-10-2008 om 17:39

Endometriose / zwangerschap

Hallo,

Ik heb sinds 16 jaar zware endometriose (ook ik heb de petitie ondertekend hoor, Juliette). Al die tijd en tot op heden is mijn menstruatie, dus reeds 16 jaar, onderdrukt d.m.v. injecties. Ik mag niet menstrueren want dan speelt de endometriose accuut op. Mij werd destijds meteen verteld dat een natuurlijke zwangerschap er niet in zou zitten. Er werd dan ook toen we toch een kindje wilde, vrij snel overgegaan op IVF met als resultaat een prachtige tweeling, geboren na slechts 26 weken zwangerschap. Wat zijn we gelukkig met hen! Ik heb een half jaar borstvoeding gegeven (ik moest kolven maar ik wilde zelf ook iets voor hen doen toen ze in de couveuse lagen) daarna begon ik te menstrueren. Hetgeen Mieke nu schrijft was mij reeds bekend en ik hoopte dat de endo zou verminderen of misschien zelfs zou verdwijnen. Helaas, de endo kwam in dezelfde heftige mate terug. Voor een 2e zwangerschap hebben we niet gekozen vanwege de angst voor vroeggeboorte. Als je nu nog zware endometriose hebt zal je arts je er zeker op wijzen dat een natuurlijke zwangerschap er niet in zal zitten, heb je hem dit al gevraagd? Desondanks hoop ik voor jou op een wondertje! Want die zijn echt de wereld nog niet uit! Hopelijk over niet al te lange tijd een kerngezond brusje voor jullie !
Groetjes, Nancy

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.