Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
Kikki

Kikki

04-01-2017 om 16:09

ervaringen van oudere moeders gezocht

Ik zoek ervaringen van oudere moeders. Ik ben 44 jaar, heb 2 kinderen (tieners) en ben onverwacht en ongepland zwanger van een derde. Ik heb komende week twee afspraken met gyn en met ha. De vraag die zich opdringt is uiteraard: kan/wil ik dit kind houden (als er geen miskraam enzo zich voordoet). Ik ben waarschijnlijk een 6-8 weken ver. Ik zoek ervaringen van ouders die bevallen zijn rond hun 45, hoe ging dat als baby maar ook als tiener.

Hillie

Hillie

05-01-2017 om 11:21

life changing!

Hi Kikki,

De vraag die het belangrijkste is, lijkt me, is wat willen jij en je partner?
Het is nog al wat, weer een kleintje. Wel ontzettend leuk, maar je begint wel weer helemaal van voor af aan.
Je leeftijd lijkt me het probleem niet, de kans is alleen natuurlijk veel groter dat het kind Down heeft.
Ik was 41 toen mijn jongste geboren werd, had er al twee die een flink aantal jaren ouder waren.
Nu gaat mijn nr.2 ws komend jaar studeren en het huis uit en is mijn nr.3 op zijn 11e alleen thuis. Niet erg, maar wel iets om rekening mee te houden.
Wij zijn erg blij met nr.3.
Veel sterkte!

Hillie

Vesper Lynd

Vesper Lynd

05-01-2017 om 11:29

Cadeautje

Ben je nog met dezelfde man als waarmee je de oudsten hebt gekregen?
Ik zou het al dan niet doorgaan met de zwangerschap laten afhangen van gezondheid en of je het qua energielevel aan kunt. 8 weken is dan wel heel erg laat voor een abortus (vind ik). Toevallig lopen hier op het schoolplein wat vrouwen die rond hun 45e een kind hebben gekregen (gepland en ongepland). Allemaal vlotte zwangerschappen, maar dat is meer geluk dan wijsheid, en leuke kinderen.

Kikki

Kikki

05-01-2017 om 14:04

1e controle

Vandaag via radiologie net eerste controle gehad, wellicht nu 6 weken want er is nog niet veel te zien. Morgen naar ha voor de juiste bloedwaarden te weten. Het vruchtje zit in ieder geval waar het moet. Het is van mijn man waar ik dus al 2 kinderen mee heb. Ik ben zelf sterk en heb een goede gezondheid, dazr maak ik mij geen zorgen om. Wel de vraag of je dit aan zo'n kindje kan aandoen, ouders die niet zo van de jongste zijn en dan vooral op tienerleeftijd. Zon kleintje merkt dat niet eens. Financieel enzo hebbe we ons geen zorgen te maken. Verder zou ik alle testen laten doen die mogelijk zijn (Down). Ik wil voorlopig nog afwachten voor een beslissing, op testen. Maar moet nu nztuurlijk wel gaan nadenken. Man staat (ook) niet echt afwijzend. Mazr de vraag is ook moet je denken dat je kind je later misschien te oud vind.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-01-2017 om 15:30

Hmmmm

Het enige waar ik mijn bedenkingen over zou hebben is dat het wel een echt nakomertje is. Of dat zo leuk is, geen idee. Over mijn eigen leeftijd zou ik me niet zo druk maken hoor.

Allemaal relatief

Er is een lichte toename van mogelijke afwijkingen maar veel kinderen worden gewoon gezond geboren. Idem met de gezondheid van de moeder.
Elke zwangerschap en geboorte brengen het risico op ziekte en handicap met zich mee.
We worden zoveel ouder tegenwoordig dat een oudere ouder ook een relatief gegeven is, de kans dat je tot op hoge leeftijd gewoon meekomt heeft geleid tot een hogere pensioenleeftijd.
Ik zou me wel afvragen of je zelf nog wel wil of liever iets voor jezelf doet met je nu toegenomen zelfstandigheid. Wil je die verantwoordelijkheid en afhankelijkheid, altijd je agenda afstemmen op je kind, nog wel een keer.
Maar je kindje groeit nu en komt er nu aan, hoe zou het zijn om het niet te krijgen en daar later toch op terug te kijken?
Mijn kinderen kwamen toen ik 38 en 40 was en helaas heb ik al vrij lang een chronische ziekte en vinden mijn kinderen mij wel een ' oude' moeder, maar hoe erg is dat? Toen ze klein waren kon ik gelukkig alles met ze doen en bleef er ook gewoon fit bij juist doordat je kleintjes hebt blijf je langer jong.

Pirata

Pirata

05-01-2017 om 18:45

als dat het ergste is

Als het ergste dat er kan gebeuren is dat je kind het later niet zo leuk vindt om oude ouders te hebben: go for it. Er zijn wel belangrijkere geluksfactoren dan de leeftijd van je ouders.
Mijn man is overigens ook fors boven de gemiddelde leeftijd voor de 2e keer vader geworden. Niemand zit ermee ook de kinderen niet. Hij heeft de mazzel dat hij 15 jaar jonger oogt, dat wel.

Kikki

Kikki

05-01-2017 om 18:46

Inschatten

Inschatten hoe het is om weer door die periodes te gaan is moeilijk. Anderzijd ben ik niet zo iemand die veel tijd voor zichzelf nodig heeft, ik werk en wanneer ik thuis kom, is er altijd wel wat te doen vooral ivm. de kinderen. Ik vind dat eigenlijk niet zo erg, nu toch niet, hoe dat is over 10 jaar ...? Ik ben ook niet van plan de wereld rond te reizen eens mijn kinderen wat ouder zijn, of van die soort plannen. Ik zou mij misschien wel vervelen als ze weg zijn. En ik heb wat vriendinnen met studerende kinderen die het best spijtig vinden om plots alleen te zijn. Maar, gemakkelijk is het nu wel, kan weg wanneer ik wil, moet niet echt meer met mijn kinderen rekening houden en dat is wel heel fijn. Ik ben er nog lang niet uit.

50-er

50-er

05-01-2017 om 23:36

fit

Ik was zelf medio dertig toen ik mijn kinderen kreeg. Nu dus tieners en blij met de toegenomen vrijheid (hoewel ik er zeker niet naar uitkijk als ze over een paar jaar misschien allebei het huis uit zijn)

Wel zou ik toch even goed nadenken over jullie gezondheid.

Ik ben heel sportief en altijd behoorlijk fit geweest, maar sinds een paar jaar heb ik overgangsklachten en zeker de laatste tijd (jaar?) kwakkel ik wat met bepaalde dingen en ben ik gewoon soms minder fit en herstel minder snel. Oei, en als je dan nog een kleintje erbij hebt?

En als je op je 45e je eerste krijgt (en dolblij misschien), lijkt mij anders dan dat je al twee kinderen hebt en een nakomertje erbij krijgt op die leeftijd.

En ook zou ik zelf nog twijfels hebben gezien toch wel echt verhoogd risico dat er iets met het kind is. De impact die dat dan heeft op je andere twee kinderen (nog los van de impact op jullie zelf). Een vriendin had er twee en kreeg leuk nog een derde (liep ze richting de 40). Helaas gehandicapt. Echt zwaar. Overigens toch volgens mij nog zwaarder voor de ouders dan voor de kinderen (veel artsen bezoeken naast hun werk), maar voor de oudere kinderen speelt het ook echt mee.

Io zou het toch wel heftig vinden hoor. Veel sterkte ermee.

Ga ervoor!

Hai Kikki
Ik heb drie kids van 14, 10 en 5 jaar en ben hoogstwaarschijnlijk zwanger van de vierde. Ik ben 46 jaar. Wij zouden het geweldig vinden, nog een kind. Toen ik de derde kreeg ging alles prima, goede zwangerschap gehad. Wij hopen dat het inderdaad zo is en dat het goed gaat. Wel zullen we alle testen laten doen. Wij denken dat het juist omdat we al kinderen hebben, het voor dit kindje makkelijker zal zijn dan wanneer het alleen is. Jullie hebben toch ook al kinderen? Het gaat er naar mijn idee om hoe je je als ouders opstelt en niet om het getal van je leeftijd. Ik hoop dat alles goed gaat met je! Veel liefs!

Sanne

Sanne

28-05-2017 om 19:43

Hier

Ik was 39 bij ons eerste kind, mijn moeder was 39 bij mij, mijn vader al 52. Moeder van dochters beste vriendinnetje was 44.

Juist in de pubertijd vond ik oudere ouders een groot voordeel. Ze waren veel relaxter, en zeiden altijd dat ik ze jong hield. Het lijkt mij juist de eeste jaren fysiek pittig. Ik weet niet hoe fit je bent?

Te oud

Als je belangrijkste overweging is dat je kind je "te oud" zou vinden op tienerleeftijd, dan zou ik dat toch wel willen relativeren.
Hoeveel mannen starten op deze leeftijd niet vrolijk aan een tweede leg? M.a.w.: hoe uitzonderlijk zijn jullie grijze hoofden straks bij de tafeltjesavonden op de middelbare school? Denk dat het wel meevalt!

En realiseer je ook: je kind heeft straks min of meer vier ouders. Want reken maar dat je tieners zich gaan bemoeien met die kleine. Dus naast oude ouders heeft de kleine straks ook piepjonge.

n@nny

"Hoeveel mannen starten op deze leeftijd niet vrolijk aan een tweede leg? "
En vinden al die kinderen dat zo leuk?
Ik vraag me ook serieus af of oudere ouders relaxter zijn dan jongere ouders. Volgens mij is dat vooral een kwestie van karakter.
(overigens was ik bijna 39 toen tweede kind kwam. Dus ik ben ook een oude moeder, maar ik vind dat niet per se een pre)

Pirata

Pirata

30-05-2017 om 15:56

hou toch op

Vroeger begonnen mensen met kinderen krijgen als ze begin 20 waren en ze gingen door tot ver in de 40. Dus: alles is normaal.
Je tieners schamen zich toch wel voor je later. Is het niet om je grijze haren, dan verzinnen ze wel iets anders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.