Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
liora

liora

03-05-2009 om 12:33

Aanleggen eerste nacht, rembrand?

Hallo,

Even een vraagje wat zomaar in me opkwam. Hoe vaak moet je je baby aanleggen de eerste nacht? Ik herinner me van mijn zoon nog dat meteen na de geboorte hij werd aangelegd. Daarna pas weer toen de kraamhulp er was, want ik wist niet hoe ik het moest doen.

Nu de tweede op komst is, wil ik niet wachten tot de kraamhulp er is, maar hoe vaak mag of moet ik dan de baby aanleggen? Ik herinner me niet dat mijn zoon die eerste nacht huilde of zo. Hij was soms wakker, sliep soms, leek niet echt honger te hebben. Maar voor de borstvoeding is het toch goed om meteen al vaak aan te leggen?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Komt vanzelf

Volgens mij hoef je je baby s'nachts niet wakker te maken voor voeding behalve als hij/zij een erg laag gewicht heeft. Ik heb alle keren (5x) de 1e nacht in het ziekenhuis gelegen. De eerste lag op de babykamer, wat toen nog heel gewoon was. Die hebben ze s'nachts wel een keer gebracht. De 2e lag in de couveuse en daar ben ik s'nachts zelf een keer naar toe gegaan. De 3e,4e en 5e lagen in hun glazen bakje gewoon naast mij en kon ik pakken als ze wakker werden.
En je kan het ook nog even vragen voordat de kraamverzorgster naar huis gaat voor de 1e nacht.
Groetjes en een goede bevalling gewenst, Lieuwkje.

Juul M

Juul M

04-05-2009 om 04:46

Als baby wakker wordt

Baby wordt altijd binnen het eerste uur aangelegd na de bevalling, als dat kan natuurlijk. Veel babies slapen daarna aardig wat uurtjes, maar niet altijd natuurlijk! Als baby helemaal gezond is en niet te klein, dan leg je hem/haar aan wanneer baby aangeeft dat het weer wilt voeden. Soms is dat na 2 uur, andere keren pas na 5 uur.

De eerste nacht is hetzelfde, als baby aangeeft te willen drinken, dan leg je baby aan, maakt niet uit hoe vaak. Zeker als baby in de ochtend geboren is, zou die best wel eens elke 2 uur willen komen. Heel vermoeiend helaas....

Succes er mee, het zal wel loslopen...
Juul

Vaak gesloopt van de bevalling

Mijn jongste was een beetje moe, die eerste nacht en kon dan ook niet verblijd worden met een borstvoeding. We hebben hem die nacht twee keer wakker gemaakt en beide keren bliefde hij niet. Sliep gewoon door. Dit heeft hij ruimschoots goed gemaakt, de nachten erna... ;-() Hij sliep met een maand of vier door.

Oudste moesten we iedere nacht wakker maken voor zijn voeding en sliep na vier weken al de nachten door.

Voor de rest geldt het motto: "gewoon aanleggen", je moet toch een ritme zoeken en vinden..

Linda

angel3

angel3

04-05-2009 om 15:07

Wel na een flinke nacht

Bij zoon ben ik in z huis bevallen en kwamen ze hem brengen want hij huilde veel, dus hadden ze hem even weggehaald, maar dat vond ik niks dus wilde ik hem bij me houden. In dat bakje inderdaad. Ik mocht hem niet zlef pakken, ze waren bang dat ik me baby en al onderuit zou gaan dus moest ik bellen. Maar goed dit terzijde. Die kwam een paar keer s nachts.

Dochter is thuis geboren, die heeft even gesabbeld na de geboorte en toen heeeeeeeeeeeeeeeeel lang niks. Op een gegeven moment werd dat wel zorgwekkend, want ze was om 1 uur geboren en om 8 uur s morgens wilde ze nog niet. Noodscenario's werden besproken en ik ben vast gaan kolven om dat eventueel met een lepeltje te geven. Uiteindelijk dronk ze minimaal einde ochtend en was het nog even 'zorgelijk' want ze moeten drinken om de bilirubine? gehalte goed te krijgen dat ze niet al te geel ging zien. Maar zoals je ziet de 1e nacht kom je dan wel door... kraamzorg weet dan wel verder hoe en wat. Suk6

angel3

angel3

04-05-2009 om 15:08

O ja

verlos en kraamzorg dachten dat door turbo bevalling en de 'spuit' K vitamine, dochter erg misselijk was...

MirandaM

MirandaM

06-05-2009 om 12:12

Zoveel mogelijk

Hoi Liora,

Het beste is om je kind zo vaak mogelijk aan te leggen als hij aangeeft. Waarbij je toch op 8-12 voedingen per 24 uur moet uitkomen. Zo wordt de productie optimaal gestimuleerd en leert je kindje goed bij je drinken. Dit kan dus betekenen dat je kindje om de 2 uur een voeding krijgt. Het kan zijn dat je kindje door de bevalling (misselijk) in het begin niet veel drinkt of niet wil. Biedt het hem wel aan, zodat het de kans krijgt.

Dit is een goede link voor tips in de kraamweek.

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/borstvoeding-in-de-kraamweek-in-vogelvlucht.html

Groeten Miranda

Sascha2

Sascha2

13-05-2009 om 11:40

Liora

Mijn eerste had last van flinke misselijkheid door een vacuümpompbevalling. Na zijn geboorte is hij vrijwel direct aangelegd en daarna niet meer vanwege zijn misselijkheid. Mijn twee dochtertjes zijn ook vrijwel direct na de bevalling aangelegd. De tweede werd 's middags geboren en haar heb ik daarna regelmatig even aangelegd, als ze het zelf aangaf. De derde kwam laat in de avond en haar heb ik twee keer in de nacht aangelegd, ook omdat ze zelf kwam. Overigens, ik zelf heb bij alle keren geen oog dicht kunnen doen van adrenaline, enthousiasme en verwondering en vond het maar wat mooi dat kind weer wakker werd .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.